March 14, 2002
Försöker hjälpa en kompis med att få tyst på hennes dator men det går inget vidare. Vi har bytt fläkten till nätagget, men vi har nu kommit fram till att det är procesor fläkten som lever om. Vilken fläkt ska man köpa för att det ska bli bra? Datorn är en p2 450 mhz och används bara till att surfa med. Kylflänsen är stor och fet som fan! svart är den oxså.....
August 20, 2001
On 2002-04-09 21:47, linda wrote:
Försöker hjälpa en kompis med att få tyst på hennes dator men det går inget vidare. Vi har bytt fläkten till nätagget, men vi har nu kommit fram till att det är procesor fläkten som lever om. Vilken fläkt ska man köpa för att det ska bli bra? Datorn är en p2 450 mhz och används bara till att surfa med. Kylflänsen är stor och fet som fan! svart är den oxså.....
ragga up nån gammal 80mm fläkt från ett gammalt nätagg, tricksa dit den så att den blåser mot flänsen.
kör själv en 80mm på 5volt blåsandes mot flänsen, funkar perfa på en pII 450. tyst och treviligt
[ Detta Inlägg ändrades av: sLAN den 2002-04-09 23:09 ]
December 19, 2000
Kolla i biosen vad idle tempen ligger på eller testa med Motherboardmonitor...lr något liknande monitor program.
Skulle nog rekommendera er att inte köra den på 5volt...försök istllet hitta en tyst fläkt...t.e.x papst.
Låter någonstans runt 20db lr strax under så är den oftast så tyst så den inte hörs i lådan.
Lycka till..!!
March 14, 2002
Tänkte att jag skulle raportera hur det gick.
Att få fläkten på plats var lite bökigt eftersom att den var dubbelt så tjock.
sen när jag provkörde så levde det om som fan. Säkert för att papst fläkten är lite starkare än org. Provade att köra på 5 volt men då blev det för varmt så jag kopplade om till 12 volt igen. Slutsatsen är att det inte gick riktigt som jag tänkt mig. Är det någon som har nått smart att komma med?
February 10, 2001
Kör den på 7V ???
June 8, 2001
Använde en sådan här på min p2 400 @ 448;
http://www.gtek.net/produkt/cp.....hlon.shtml
Tog bort fläkten och fäste fast en Papst 12dB, 80mm. Resultat? Iskallt och tyst
June 8, 2001
Är det så att du har t.ex. en nätagg i vägen? Man behöver inte lägga in fläkten exakt där det bör läggas på flänsen, en P2a är relativt lätt att kyla, bara man har någorlunda bra kylning på kylaren...
Om det nu finns plats så kan jag bekräfta att en sådan här bör fungera för att kyla ner flänsen;
http://www.gtek.net/produkt/hd.....b123.shtml
1 Guest(s)