October 25, 2007
Hej! Har inte riktigt bestämt mig än hur jag ska göra med mitt chassie..
Just nu är det mina 80mm fractal fläktar som låter i chassiet..
Frågan då är:
Är det verkligen värt att satsa på mer 80mm fläktar? eller ska jag försöka mig på att fräsa upp 120mm hål och montera tysta 120mm istället?
Och går det att få något för fractalfläktarna? dom har setat i ungefär en vecka och snurrat..
fyra stycken snackar vi om!
Tacksam för hjälp hur jag ska göra..
Mvh Martin
October 25, 2007
ligger rätt lågt.. grafikkortet 54C (vf900 kylare kör den på lägsta)
sen kärnorna ligger på 57/58grader
sen ligger hårddiskarna på runt 30..
menar du jag ska köpa motstånd och sätta på tre av fläktarna?
känns inte som dom kommer snurra då.. provade att sätta en fläktkontroller och vrida ner lite men då snurrade det knappt.
Känns inte som det är rätt fläktar för att kunna varvtalsstyra.. dom snurrar iprincip inget då 😛
October 25, 2007
October 25, 2007
October 25, 2007
March 11, 2003
Med tanke på hur mycket bra fläktar och kylare, som har potential att få datorn tyst kostar, så ser inte jag vattenkylning som så blodigt dyrt. Om man sen ser på hur äckligt ett plexichassi blir efter att ha körts med bra genomströmning under någon månad, så känns initialkostnaden för vattenkylning plötsligen helt OK.....;)
April 13, 2007
denstore wrote: Med tanke på hur mycket bra fläktar och kylare, som har potential att få datorn tyst kostar, så ser inte jag vattenkylning som så blodigt dyrt. Om man sen ser på hur äckligt ett plexichassi blir efter att ha körts med bra genomströmning under någon månad, så känns initialkostnaden för vattenkylning plötsligen helt OK.....;)
Äckligt?! 😮
martin_zwizz wrote: Hej! Har inte riktigt bestämt mig än hur jag ska göra med mitt chassie..
Just nu är det mina 80mm fractal fläktar som låter i chassiet..
Frågan då är:
Är det verkligen värt att satsa på mer 80mm fläktar? eller ska jag försöka mig på att fräsa upp 120mm hål och montera tysta 120mm istället?
Och går det att få något för fractalfläktarna? dom har setat i ungefär en vecka och snurrat..
fyra stycken snackar vi om!Tacksam för hjälp hur jag ska göra..
Mvh Martin
Går inte få plats med fläktadapters och 120mm fläktar?
October 25, 2007
emokid wrote: Går inte få plats med fläktadapters och 120mm fläktar?
Jo det skulle funka.. men hittar inget sånt på inet =/ och vill helst köpa därifrån då det är fraktfritt..
Vart finns det annars? länka så kan jag beställa därifrån 🙂
och snälla denstore.. en vattenkylning är det sista jag stoppar i burken just nu.. helt fruktansvärt onödigt om man kör oklockat.. går att få tyst på annat sätt...
Mvh Martin
March 11, 2003
Personligen anser jag att man aldrig kan få lika tyst med fläktar som med vattenkylning. Det ligger i sakens natur att fläktar låter, och ju färre och större man har, desto mindre ljud. Som bonus, så är det i dagsläget inte omöjligt att kyla hela systemet passivt, med rätt vattenkylningsgrejer. Största och dyraste problemet är nätagget, då de vattenkylda kostar tokmycket.
Angående äckligt, så anser jag att bland det fulaste man kan hitta är ett plexichassi som har stått på ett tag, och damm och bös hänger och klibbar på sidor och komponenter. Been there, done that...
Där har man ytterligare en fördel med vattenkylningen, just att man kan fixa till en mer eller mindre sluten låda, och placera eventuella fläktar och radiatorer utanför plexichassit, och det var därför jag tog upp det från första början.
Kanske kan det vara så att jag är lite jävig, då jag bl.a. säljer vattenkylning, men jag har trots allt både byggt tysta system och plexichassin, och jag bara försökte bistå med något annat än standardlösningen.
May 1, 2008
denstore wrote: Personligen anser jag att man aldrig kan få lika tyst med fläktar som med vattenkylning. Det ligger i sakens natur att fläktar låter, och ju färre och större man har, desto mindre ljud. Som bonus, så är det i dagsläget inte omöjligt att kyla hela systemet passivt, med rätt vattenkylningsgrejer. Största och dyraste problemet är nätagget, då de vattenkylda kostar tokmycket.
Angående äckligt, så anser jag att bland det fulaste man kan hitta är ett plexichassi som har stått på ett tag, och damm och bös hänger och klibbar på sidor och komponenter. Been there, done that...
Där har man ytterligare en fördel med vattenkylningen, just att man kan fixa till en mer eller mindre sluten låda, och placera eventuella fläktar och radiatorer utanför plexichassit, och det var därför jag tog upp det från första början.Kanske kan det vara så att jag är lite jävig, då jag bl.a. säljer vattenkylning, men jag har trots allt både byggt tysta system och plexichassin, och jag bara försökte bistå med något annat än standardlösningen.
Ja, eller så köper man ett dammfilter(om det inte blir för fult:D) för 80 spänn så sparar man några tusen...
March 11, 2003
Jo, det är ju kanske en lösning. Om man nu vill ha dammfilter på sin plexilåda. Och sätter man damfilter på infläktarna, så brukar man ofta få undertryck i burken, vilket slutar med att man får in damm i alla fall. Och jag rekommenderar inte att sätta dammfilter på t.ex. nätaggets utfläkt....
1 Guest(s)