Få tyst på en plexiglaslåda|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Få tyst på en plexiglaslåda
martin_zwizz
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 9, 2009 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Har inte riktigt bestämt mig än hur jag ska göra med mitt chassie..

Just nu är det mina 80mm fractal fläktar som låter i chassiet..

Frågan då är:

Är det verkligen värt att satsa på mer 80mm fläktar? eller ska jag försöka mig på att fräsa upp 120mm hål och montera tysta 120mm istället?

Och går det att få något för fractalfläktarna? dom har setat i ungefär en vecka och snurrat..
fyra stycken snackar vi om!

Tacksam för hjälp hur jag ska göra..

Mvh Martin

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1220246
March 9, 2009 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

kolla diverse temperaturer på dina komponenter. Har du tur ligger de väldigt bra till, och det räcker med att du tar ur en fläkt och ställer ner de andra på 5/7V

martin_zwizz
Medlem
1220248
March 9, 2009 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ligger rätt lågt.. grafikkortet 54C (vf900 kylare kör den på lägsta)

sen kärnorna ligger på 57/58grader

sen ligger hårddiskarna på runt 30..

menar du jag ska köpa motstånd och sätta på tre av fläktarna?

känns inte som dom kommer snurra då.. provade att sätta en fläktkontroller och vrida ner lite men då snurrade det knappt.

Känns inte som det är rätt fläktar för att kunna varvtalsstyra.. dom snurrar iprincip inget då 😛

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1220278
March 9, 2009 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Sätt vattenkylning i den istället. Blir betydligt tystare.

martin_zwizz
Medlem
1220353
March 10, 2009 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju inte direkt det lättaste och inte direkt billigt 😛

finns det nån annan sak man kan göra? 🙂

Mvh Martin

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1220358
March 10, 2009 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Är det vibrationer eller luftsus som låter ? Är det vibrationer så kanske lite gummi mellan fläkt och chassi räcker.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

martin_zwizz
Medlem
1220368
March 10, 2009 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är fläktsuset man hör.. det är inga vibrationer vad jag har hört..

körde med alla fläktar ur förut och lådan blev riktigt tyst.. men tempsen blev lite högre då.. 😕

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1220376
March 10, 2009 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

martin_zwizz wrote: Det är fläktsuset man hör.. det är inga vibrationer vad jag har hört..

körde med alla fläktar ur förut och lådan blev riktigt tyst.. men tempsen blev lite högre då.. 😕

Fläktgaller bidrar ofta till fläktsus.

martin_zwizz
Medlem
1220406
March 10, 2009 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Bidrar det verkligen så mycket? och det känns inte så jättestabilt att köra utan fläktgaller.. 😕

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1220477
March 10, 2009 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

martin_zwizz wrote: Bidrar det verkligen så mycket? och det känns inte så jättestabilt att köra utan fläktgaller.. 😕

Hur mycket det påverkar beror ju såklart på chassi, fläkt och fläktgallret men visst kan det bidra.

denstore
Member
Medlem
1220499
March 10, 2009 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Med tanke på hur mycket bra fläktar och kylare, som har potential att få datorn tyst kostar, så ser inte jag vattenkylning som så blodigt dyrt. Om man sen ser på hur äckligt ett plexichassi blir efter att ha körts med bra genomströmning under någon månad, så känns initialkostnaden för vattenkylning plötsligen helt OK.....;)

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1220520
March 11, 2009 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Med tanke på hur mycket bra fläktar och kylare, som har potential att få datorn tyst kostar, så ser inte jag vattenkylning som så blodigt dyrt. Om man sen ser på hur äckligt ett plexichassi blir efter att ha körts med bra genomströmning under någon månad, så känns initialkostnaden för vattenkylning plötsligen helt OK.....;)

Äckligt?! 😮

martin_zwizz wrote: Hej! Har inte riktigt bestämt mig än hur jag ska göra med mitt chassie..

Just nu är det mina 80mm fractal fläktar som låter i chassiet..

Frågan då är:

Är det verkligen värt att satsa på mer 80mm fläktar? eller ska jag försöka mig på att fräsa upp 120mm hål och montera tysta 120mm istället?

Och går det att få något för fractalfläktarna? dom har setat i ungefär en vecka och snurrat..
fyra stycken snackar vi om!

Tacksam för hjälp hur jag ska göra..

Mvh Martin

Går inte få plats med fläktadapters och 120mm fläktar?

martin_zwizz
Medlem
1220536
March 11, 2009 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

emokid wrote: Går inte få plats med fläktadapters och 120mm fläktar?

Jo det skulle funka.. men hittar inget sånt på inet =/ och vill helst köpa därifrån då det är fraktfritt..

Vart finns det annars? länka så kan jag beställa därifrån 🙂

och snälla denstore.. en vattenkylning är det sista jag stoppar i burken just nu.. helt fruktansvärt onödigt om man kör oklockat.. går att få tyst på annat sätt...

Mvh Martin

denstore
Member
Medlem
1223274
April 8, 2009 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

Personligen anser jag att man aldrig kan få lika tyst med fläktar som med vattenkylning. Det ligger i sakens natur att fläktar låter, och ju färre och större man har, desto mindre ljud. Som bonus, så är det i dagsläget inte omöjligt att kyla hela systemet passivt, med rätt vattenkylningsgrejer. Största och dyraste problemet är nätagget, då de vattenkylda kostar tokmycket.
Angående äckligt, så anser jag att bland det fulaste man kan hitta är ett plexichassi som har stått på ett tag, och damm och bös hänger och klibbar på sidor och komponenter. Been there, done that...
Där har man ytterligare en fördel med vattenkylningen, just att man kan fixa till en mer eller mindre sluten låda, och placera eventuella fläktar och radiatorer utanför plexichassit, och det var därför jag tog upp det från första början.

Kanske kan det vara så att jag är lite jävig, då jag bl.a. säljer vattenkylning, men jag har trots allt både byggt tysta system och plexichassin, och jag bara försökte bistå med något annat än standardlösningen.

sebbe_theo
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
1223416
April 10, 2009 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Personligen anser jag att man aldrig kan få lika tyst med fläktar som med vattenkylning. Det ligger i sakens natur att fläktar låter, och ju färre och större man har, desto mindre ljud. Som bonus, så är det i dagsläget inte omöjligt att kyla hela systemet passivt, med rätt vattenkylningsgrejer. Största och dyraste problemet är nätagget, då de vattenkylda kostar tokmycket.
Angående äckligt, så anser jag att bland det fulaste man kan hitta är ett plexichassi som har stått på ett tag, och damm och bös hänger och klibbar på sidor och komponenter. Been there, done that...
Där har man ytterligare en fördel med vattenkylningen, just att man kan fixa till en mer eller mindre sluten låda, och placera eventuella fläktar och radiatorer utanför plexichassit, och det var därför jag tog upp det från första början.

Kanske kan det vara så att jag är lite jävig, då jag bl.a. säljer vattenkylning, men jag har trots allt både byggt tysta system och plexichassin, och jag bara försökte bistå med något annat än standardlösningen.

Ja, eller så köper man ett dammfilter(om det inte blir för fult:D) för 80 spänn så sparar man några tusen...

denstore
Member
Medlem
1223418
April 10, 2009 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, det är ju kanske en lösning. Om man nu vill ha dammfilter på sin plexilåda. Och sätter man damfilter på infläktarna, så brukar man ofta få undertryck i burken, vilket slutar med att man får in damm i alla fall. Och jag rekommenderar inte att sätta dammfilter på t.ex. nätaggets utfläkt....

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
1224289
April 20, 2009 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

Det bästa är ju att ha massa fläktar som blåser in luft och så några som möjligt som blåser ut för att slippa damm i burken.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 538
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL