January 14, 2004
Hej hej. Jag köpte mig precis ett Sapphire Radeon X1650 PRO med 256MB minne. Innan denna lilla uppgradering körde jag ett Sapphire Radeon 9500 PRO med en sån där passiv Zalmankylare på (ett par såna där tegelstenar med en heatpipe mellan).
När jag nu installerade mitt nya kort blev jag snabbt trött på den lilla fläkten som brusar och susar och stör. Sitter och funderar på vad jag kan göra för att få tyst på kortet utan att köpa en ny Zalmankylare (antar att jag behöver den nyare blåa modellen eftersom min gamla guldfärgade nog inte räcker till). Jag läste lite här och var på nätet och kom fram till att ATI Tools kanske kunde hjälpa mig att sänka farten något på fläkten, men när jag installerade ovan nämnda program fanns det ingenstans man kunde ändra sånt.
Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga? Mina öron är vana vid en tyst och fin dator (har ljudmoddat datorn med tysta fläktar, NoVibes III för hårddiskarna osv) och jag står inte ut med det ilskan vinandet från den nya grafikkortsfläkten. 🙁
Alla tips och tankar är välkomna. Tack för ett bra forum!
Mvh / Erik
June 6, 2006
När jag ska tex sova eller något å har datorn igång så använder jag RivaTuner å ställer in så att fläkten bara går i 25% .. Kommer upp i ca 70grader om jag inte använder datorn så jag tkr de e rätt okej att ha det så. Har ett x1800gto och kör med rätt mkt klockat .. 567*1460
January 14, 2004
Japp, det funkade fint med ATI Tray Tools. Mecklade lite med olika temperaturer och hastigheter på fläkten. Nu surrar den så fint på 46% vid vanligt "skrivbordsarbete", för att sedan stegvist varva upp när jag drar igång EVE Online. Mycket smart litet program, tack för tipset! 🙂
January 14, 2004
Får jag lov att ställa en följdfråga? Hur varm får GPU'n på mitt grafikkort bli innan det börjar bli risk för eldsvåda? (läs: när grafikkortet kan ta skada)
Mina nuvarande inställningar för ATI Tray Tools är:
Temp Fan speed
<60 45%
60-65 70%
65-70 80%
>70 100%
Detta funkar bra, men hastigheten på fläkten åker lite upp och ner eftersom den kyler så pass bra när den går på högre varv, att tempen sjunker kraftigt. Blir lite jojo-effekt på det hela. Det kan jag leva med, men går det att fixa till vore det ju bra.
December 27, 2003
du har ett par grader kvar innan den tar skada (håll den under 100 grader celsius så ska det inte vara någon fara.
Angående jojo-effekten kan den nog bara undvikas genom att tex. sätta inställningen på
60-65 50% eller liknande, så att temperaturen inte sjuker så mycket
January 14, 2004
Har nu kört med ATI Tray Tools ett tag och jag är nöjd med programmet och dess möjligheter. Däremot är jag inte riktigt nöjd med ljudnivån. För att undvika ovan nämnda jojo-effekt har jag varit tvungen att köra fläkten på 63% för att sedan öka den till 75% vid kraftig belastning (då håller GPU temp sig under 70 grader). Van som man är vid en riktigt tyst dator stör det ändå mig att det surrar så pass mycket. Funderar nu på passiv kylning av Zalman-typ, med någon slags fläkt som blåser på kylaren lite lugnt och försiktigt. Har ni några tips kring detta? Hade på mitt gamla kort en sån där stor sak med heat pipe mellan två stora kylflänsar, räcker en sån till mig X1650 PRO? Någon som testat?
April 13, 2004
Skateoholic wrote: Jag har ett PowerColor 1650 Pro och har samma problem... saken är den att jag inte kan se temp eller fläkthastighet på mitt kort. Saknar kortet sensorer eller finns det något sätt att få det tystare utan att byta fläckt?
Och du har också provat ATi Tray Tools? 😕
June 8, 2001
Fick ungefär samma temps med den guldfärgade passiva Zalman kylaren som den blåa med en 6800LE i 6800NU läge + klockning. Iofs så använde jag då en Nexus 120mm fläkt på 5.5v för att kyla ner "tegelstenarna".
Tror inte en 1650 gör så pass mycket värme att den Zalmanen inte skulle kunna hantera det. Kanske inte passivt, men betydligt tystare än den medföljande kylningen bör vara möjligt...
August 21, 2006
Jalle64 wrote: [quote=Skateoholic]Jag har ett PowerColor 1650 Pro och har samma problem... saken är den att jag inte kan se temp eller fläkthastighet på mitt kort. Saknar kortet sensorer eller finns det något sätt att få det tystare utan att byta fläckt?
Och du har också provat ATi Tray Tools? 😕
Självklart! Jag har provat både Rivatuner och Ati Tray tools och även speed fan och det står ingenstans vad det är för temp eller fläkthastighet...
June 8, 2001
Kanske inte, men man får nog bättre klockningsmöjlighet ifall man kyler ner det lite extra.
Hur det slukar ström...
http://www.neoseeker.com/Artic.....ro/10.html
1 Guest(s)