July 18, 2001
On 2001-12-26 17:20, Illern wrote:
Håller på att lägga i hop en fancontroller, men har stött på ett problem. Hur i h-e ska ja koppla in dioderna på kabeln? Om man löder så är det stor chans att man bränner dioden. Hur har alla kopplat sina dioder? 😕
Jag gjorde min controller enligt en guide på http://www.virtual-hideout.com . På den så satt varje diod på 12 volt, men man skulle använda resistorer för att inte dioderna skulle brinna.
September 19, 2001
On 2001-12-26 17:20, Illern wrote:
Håller på att lägga i hop en fancontroller, men har stött på ett problem. Hur i h-e ska ja koppla in dioderna på kabeln? Om man löder så är det stor chans att man bränner dioden. Hur har alla kopplat sina dioder? 😕
Vill du göra det lätt för dig köper du 12V dioder... Biltema har sådanna för 9.90:- och då får man en kromad diodhållere med också.
January 5, 2002
Seriekoppla en resistor före (eller efter) lysdioden.
Om dioden är på ca 2V och 20mA blir det 12-2/0.02 = 500 ohm (ta så nära du kan komma, lägre resistans ger mer ström till lysdioden och vice versa)
Du menade att du var rätt att bränna den med överbelastning va? Inte med lödkolven?
Det framgick inte direkt vad du menade, men jag antar att du menar överbelastning...
1 Guest(s)