April 26, 2004
Jag saxade faq'en jag skrivit på swec och lägger in den här också. original här.
Eftersom många undrar över vilken effekt man behöver på nätaggregatet, vilka nätaggregat som är bra, BTX och ATX osv så verkade det lämpligt med en FAQ.
Nätaggregat?
Nätaggregat (till datorer) finns i flera sorter, men till persondatorer är det idag formfaktorn ATX som dominerar. ATX-standarden innefattar bland annat formen och storleken på moderkort, Chassin's utformning samt storleken, kontakterna och de olika spänningarna på nätaggregatet.
Med andra ord passar alla ATX-chassin med alla ATX-nätaggregat.
Vad gör nätaggregatet?
Nätaggregatets uppgift är att Omvandla 230V(i sverige) Växelström(AC) till 12V, 5V och 3,3V Likström(DC) och distribuera detta till alla komponenter i datorn.
BTX?
Under 2004-2005 kommer Intel att ersätta användandet av ATX med den av Intel utvecklade BTX-formfaktorn till sina processorer.
Den officiella anledningen är att ATX-formfaktorn är föråldrad och egentligen inte byggd för de otroligt effekthungriga komponenter vi använder i dagens och morgondagens datorer.
Den inofficiella förklaringen är att Intel utvecklat BTX pga att deras processorer går för varmt med ATX-standarden.
Faktum är att BTX till ca 90% är ett upp-och-nedvänt spegelvänt ATX-moderkort.
AMD har sagt att dom inte kommer gå över till BTX på ett bra tag om ens alls.
Nätaggregaten till BTX kommer vara sig lika, med skillnaden att 20-pinskontakten till moderkortet (betecknas ATXPWR1) kommer att ersättas med en 24-pinskontakt[EPS12V] som är identisk med den sort som de flesta XEON- och Dualmoderkort använder.
Det går att köpa en 20 till 24 pins-adapter till de gamla nätaggregaten.
Mer om olika formfactors.
ATX: Det 95% av alla som läser detta just nu har detta. Mer om ATX
mATX: Små moderkort, oftast med inbyggt ljud, grafik, lan-port och annat.Mer om mATX
flexATX:Ungefär som mATX, blev aldrig någon hit. Mer om flexATX
BTX: Den kommande formfaktorn från Intel. Mer om BTX här och här
ITX: Formfaktor för väldigt små inbyggen och dylikt. Mer om ITX
WTX: I första hand till serverlösningar. Mer info om WTX
Mer om alla formfaktorer här.
Är det svårt att installera ett nytt nätaggregat?
Nej. Det är inte svårt, kontakterna kan inte sättas fel, med undantag för floppyströmmen som kan vara lite lurig. Precis som med allt gäller dock reglerna:
Dra alltid ur strömsladden ur väggen innan du börjar fixa i datorn.
Var försiktig med Statisk Elektricitet
Ha inte nätaggregatet kopplat till elnätet när du installerar det, detta gäller förövrigt alltid när du byter komponenter/fifflar inne i datorn. Tänk på att ett nätaggregat är live, dvs det är "igång" även när inte datorn är det, ungefär som när tv'n är avstängd med fjärrkontrollen.
Pilla aldrig i nätaggregatet om det är kopplat till elnätet. Även ett urkopplat nätaggregat kan ha ström kvar i sig. Om du ska kika in och peta i nätaggregatet, dra ur sladden till väggen och "starta" datorn med power-knappen ett par gånger. Detta bör ladda ur det.
Jag har nätaggregat XXX som är på XXX Watt(W) räcker det?
Watt-ratingen i sig säger inte särskilt mycket om ett nätaggregat. Detta beror på att olika tillverkare mäter på olika sätt, vissa mäter hur mycket nätaggregatet klarar att pressa ut under en kort period idle medans andra mäter under fulload i flera dygn.
Olika nätaggregat har också olika hög effektförlust procentuellt.
Det som mer exakt säger hur ett nätaggregat presterar är hur mycket ström(Ampere som förkortas A) nätaggregatet kan ge på de olika spänningarna, dvs 12V, 5V och 3,3V.
Hur mycket ditt nätaggregat kan leverera står på en klisterlapp på ena sidan av nätaggregatet.
Hur mycket behöver jag då?
Rekommenderat för ett normalt till high-end system med mycket komponenter i är
20-30A på 5VDC, 12-30A på 12VDC samt 25-30A på 3.3VDC.
Ett 300W kvalitetsnätaggregat borde räcka till i princip alla normalanvändare. Detta är också vad AMD rekommenderar.
Ett dåligt 550W nätaggregat kan prestera mycket sämre än ett 250W högkvalitetsaggregat.
Det är aldrig dåligt att ligga lite i överkant.
Som de flesta hört så rekommenderar Nvidia och ATI 550w resp. 480w nätaggregat om man använder deras high-end kort. Detta behövs inte om du har ett kvalitetsaggregat. Anledningen till deras rekommendationer är att även de med 550w skitkvalitetsaggregat ska kunna klara sig.
Vad rekommenderar du för nätaggregat?
Jag rekommenderar I första hand Tagan 480W.
Du får ca tolv års beräknad drifttid 24/7, 3 års garanti samt det tystaste nätaggregatet du kan hitta idag, med mycket genomtänkt design och väldigt stabila spänningar.
Att det är svart är ju heller ingen nackdel 🙂
Men mitt system funkar ju, ska jag byta?
Det är ju upp till dig, men tänk på att ett ostabilt nätaggregat som levererar ojämn/för hög/låg spänning eller som är överbelastat ofta gör hela systemet ostabilt. Börjar datorn starta om sig, överklockningen inte funkar bra eller nivåerna på spänningen ser väldigt felaktiga ut är det dags att börja se sig om efter ett nytt.
Räkna ut effekten på sina egna komponenter:
En sida som räknar ut effekten av ditt system OBS! Den här sidan lägger på en hel del extra. Antagligen för att dom inte vill bli ansvariga om någon använder dåligt nätaggregat och det inte räcker till. Se det som en riktlinje, men tänk på att effekten den räknar ut är överdriven.
Här kan du se lite mer realistiska siffror, dock får du räkna själv.
Räkna själv:
Det står hur mycket ström(A) en cd-rom drar på de olika spänningarna(V) på tex din CD/DVD-rom.
Effekten(W) räknas ut genom att multiplicera Spänningen(V) med Strömmen(A).
Självklart räknas då strömmen(A) ut genom Att ta Effekten dividerat med Spänningen och vice versa.
Exempel:En typisk 80mm fläkt har en spänning på 12V och vill ha ström på ca 0.07-0.2A och har alltså en effekt på ca 0,84-2,4W.
Moderkort: 25-40W,
Grafikkort: 20-90W.
Processorer:50-110W.
Ljudkort: 5-20 W
Nätverkskort: 4W
DDR-minne: 10W
USB-saker: Max 5W
CD/DVD: 20-30W
Floppy: 5W
T-bord+Mus: 3-5W
Koppla ihop två nätaggregat:
Använd med fördel två likadana nätaggregat.
Komplicerad lösning
Lite lättare + inget fifflande inuti nätaggregatet:
Köpa en splitter
Bygga en säker krets för delning av loaden på två nätaggregat
Specifikationer på ATX-nätaggregat:
Spänningarna skall enligt ATX-specifikationen vara följande:
OUTPUT | RANGE | MIN | NORM | MAX | UNIT
12 VDC | +-5% | 11.40 | 12.00 | 12.60 | Volts
5.0 VDC | +-5% | 4,76 | 5.00 | 5.25 | Volts
3.3 VDC | +-5% | 3.14 | 3.30 | 3.47 | Volts
Moderkortet mäter ofta ganska fel, men det duger som riktlinje. Vill man ha ett exakt värde blir det till att plocka fram multimetern.
Olika kontakter från ATX-nätaggregatet:
ATX12V = 4-pins fyrkantig processorströmkontakt.
ATX12PWR1 = 20-pins Rektangulär moderkortskontakt.
12VDC och 5VDC = 4 pins molexkontakt till det mesta, tex hdd,cd/dvd-enheter och nyare grafikkort.
3,3V = 3,3V finns oftast bara i ATX12PWR-kontakten och eventuellt i en extra kontakt (med 5v + 3,3v x2 samt tre jordsladdar) som kallas AUX-power.
Sida som förklarar skillnaden mellan EPS12V(/BTX) och den allt mer sällsynta WTX-kontakten
Olika komponenter använder sig av olika spänning:
12V = Bland annat Fläktar, Hårddiskar(12V och 5V), Pumpar(Vattenkylning), nyare Processorer, Firewire, Seriellportar, Grafikkort .
5V = Minnen,Hårddiskar(12V och 5V), Cd/dvd/ floppy enheter, Gamla processorer, Gamla minnen, gamla ISA-standarden, USB-, PS/2- och Parallellporten PCI-kort, Grafikkort.
3.3V = Minnen, PCI-kort, AGP-porten, nord- och sydbrygga, det mesta på moderkortet i övrigt.
Bra nätaggregat:
Tyngsta nätagg du kan få tag på
Fortron Source: Är tysta och stabila(Tillverkar OEM åt bland annat Zalman)
Levicom: Stabila, tysta och utmärkta för plexichassin pga utseendet(plexi).
Tagan: Min personliga favorit, tyst som tystnaden, kvalitet och stabilitet.
Zalman: Tysta och allmänt populära.
Antec: Bra nätaggregat. Se till att hitta ett bra pris.
Seasonic:Relativt nytt och okänt märke som presterar bra/tyst.
DÅLIGA nätaggregat:
Chieftec: Väldigt blandad kvalitet, speciellt på 360w modellen.
Q-tec(inte Q-Technology): Överspecifierade och allmänt kass kvalitet.
De flesta noname aggregat som följer med billiga chassin brukar inte hålla någon vidare hög kvalitet. Du har tur om du får ett bra. Dessa låter dessutom ofta vidrigt mycket.
Reviews:
SilentPC Review
Sweclockers recensioner
Nordic hardware
FastlaneHW
Allmänt:
Mer information om ATX, BTX och andra standarder.
Allmänt om elektronik och sådant, Bla ohm's lag.
Sweclockers forum.
Modifikationslänkar:
Guide hur du sleevar ditt nätagg (kabelstrumpa) av Claw.
Fläktlösa nätagg.(hemmabygge)
Byta fläkt i nätaggregatet
Glöm inte att så fort du öppnar eller modifierar nätaggregatet förbrukar du garantin.
Mer?
Ni får gärna komma med frågor om ni har några.
Posta om ni har något att tillägga.
Tack för hjälpen, framför allt OSkar000,Ogun, Pelle76, Fook, Curly, Ödsmål, RollE2k, Saint25 och xphaze.
March 10, 2003
Tack för en bra Post. Börjar bli mycket frågor kring nätagg nu.
Särkilt med de hungriga grafikkort och processorer som lanserats.
Edit: Kan inte lägga klister som moderator men har sagt till Skiroy iaf.
Edit2: Visade sig att jag kunde klistra, bara det att jag inte var 100% på
hur jag gick till väga. Tack :worshipp: Skiroy :worshipp: för hjälpen.
Känner att jag har mycket och lära som ny moderator fortfarande.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 7, 2002
Ett tillägg: Det är inte ovanligt att man inte kan dra max på alla linor samtidigt.
Exempelvis är det ganska vanligt att det finns en begränsning på ström på 3,3 V, en på 5 V, men att du på dessa bägge linor tillsammans har en effektbegränsning som i praktiken innebär att du på någon av linorna (eller lite på bägge) inte kan dra hela den ström du skulle kunna om du bara hade behövt ta hänsyn till strömbegränsningarna.
EDIT: Borde det inte nämnas något om den gamla nätaggsstandarden AT förresten? Visserligen är den gammal som gatan men nog springer man på den lite oftare än ett par av dem som är nämnda ovan...
April 26, 2004
TERdON wrote: Ett tillägg: Det är inte ovanligt att man inte kan dra max på alla linor samtidigt.
Exempelvis är det ganska vanligt att det finns en begränsning på ström på 3,3 V, en på 5 V, men att du på dessa bägge linor tillsammans har en effektbegränsning som i praktiken innebär att du på någon av linorna (eller lite på bägge) inte kan dra hela den ström du skulle kunna om du bara hade behövt ta hänsyn till strömbegränsningarna.
EDIT: Borde det inte nämnas något om den gamla nätaggsstandarden AT förresten? Visserligen är den gammal som gatan men nog springer man på den lite oftare än ett par av dem som är nämnda ovan...
Tack, länge sedan jag fick någon konstruktiv kritik 🙂 Har faktiskt glömt bort att lägga till AT och effektbegränsningen på 3.3V+5V 🙂
April 26, 2004
Spidey wrote: på min 550 watt står det
Peak output Total:305 watt 24A 1A 0,5A 2,0A
Är det bra eller dåligt ?
sen såg jag att det står så här //
+3.3V klarar den 32A +5.5V klarar den 40A +12V klarar den 24A
Det låter HELT ok. Så länge spänningarna är stabila så kan du vara lugn. Vad är det för fabrikat?
July 17, 2004
Ilfirin wrote: [quote=Spidey]på min 550 watt står det
Peak output Total:305 watt 24A 1A 0,5A 2,0A
Är det bra eller dåligt ?
sen såg jag att det står så här //
+3.3V klarar den 32A +5.5V klarar den 40A +12V klarar den 24A
Det låter HELT ok. Så länge spänningarna är stabila så kan du vara lugn. Vad är det för fabrikat?
Lc-Power
November 30, 2001
hendrik00 Här kan du hitta den
April 26, 2004
hendrik00 wrote: Var kan jag hitta ett Tagan 480W? letade runt lite men såg ingen som sålde just denna nätdel.
tack för en fin genmgång av hur nätdelen funkar.
Kolla http://www.kylning.com , butik i sthlm.
September 27, 2003
jag har ett Aspire 520watt, man ska tydligen kunna sänka ljudet på det med en potentiometer där bak...
visst funkar det... men bara i typ 10min sen låter det lika mkt igen :arg:
undrar härmed om man kan ta bort de 2 insug fläktarna och bara köra med utblås ?
har bra ventilation i chassit för övrigt....
EDIT: 400 inlägg...
July 27, 2004
Bark wrote: Aspire 520watt, ... sänka ljudet på det med en potentiometer där bak... men bara i typ 10min sen låter det lika mkt igen ...
undrar härmed om man kan ta bort de 2 insug fläktarna och bara köra med utblås? ... har bra ventilation i chassit för övrigt...
Min teori:
Fläktarna styrs (stryps) av potentionetern och temperaturstyrning.
I normalfallet, med potentiometern ställd till fullt flås på fläktarna, drar temperaturstyrningen ner varvtalet till en lagom, lägre nivå.
När du sedan stryper strömmatningen med potentiometern går varvet ner ytterligare. Då går temperaturen upp och temperaturstyrningens strypning av fäktarna minskas tills de når samma varvtal som tidigare.
Om du minskar luftflödet genom kragget stiger temperaturen över den nivå som tillverkaren anser "behaglig". Det bör dock inte innebära att det går sönder om temperaturen stiger 10 grader eller så.
Ett hett tips är att minska varvtalet 25-30% på alla fläktarna i stället för att plocka bort någon. (Sätt en extra resistor i serie med potentiometern, om fläktarna är kopplade som jag beskriver ovan.)
Detta minskar ljudnivån betydligt mer än om man låter färre fläktar driva samma luftflöde. (25% varvtalsminskning dämpar flödet med 25% och ljudnivån med 6,2dB. Att ta bort tre fläktar av fyra, med bibehållet varvtal, minskar flödet med 75% och ljudet med 6,0dB.)
/Olle
August 16, 2002
Olle P wrote:
Detta minskar ljudnivån betydligt mer än om man låter färre fläktar driva samma luftflöde. (25% varvtalsminskning dämpar flödet med 25% och ljudnivån med 6,2dB. Att ta bort tre fläktar av fyra, med bibehållet varvtal, minskar flödet med 75% och ljudet med 6,0dB.)
/Olle
du har nog fått det där med decibel lite om bakfoten... en ökning på 1.2db är en dubblering av ljudet som når örat...
ifall ljudet minskar med 6db så är orginalljudet 2^(6/1.2)db högre, alltså 32 gånger högre...
July 27, 2004
keffing wrote: ... en ökning på 1.2db är en dubblering av ljudet som når örat...
???
3 dB är en fördubbling, enligt alla oberoende och samstämmiga källor jag sett, ingenting annat! (Eftersom det bygger på den vanliga 10-logaritmen, där B=10log(I/I0), I=ljudintensiteten [W/m^2] och I0=10^-12 W/m^2. (Se Physics Handbook, eller annan lämplig formelsamling.) Om 10^x=X så är 10^(x+0,3)=2X.)
I mitt exempel ovan där man tar bort 3/4 av fläktarna minskar det alstrade ljudet (och därmed ljudintensiteten) lika mycket.
Ändringen i dB blir följdaktligen 10(log1-log0,25) = 10(-log0,25) = -10log0,25 = -10*(-0,6) = 6 [dB]
Var har du fått tag på siffran 1,2?
Sedan är det smidigt att veta att ljudnivån hos en fläkt är ungefärligt proportionell mot varvtalet^5, vilket leder till mitt andra resultat. (0,75^5=0,237 som är mindre än de 0,25 som var kvar efter att man tog bort tre av fyra fläktar.)
/Olle
(Skall du argumentera mot en civ.ing. måste du ha lite mer substans och källhänvisningar att komma med...)
2 Guest(s)