January 19, 2003
Tovedal wrote: tja
tänkte köpa ett nätagg och jag undrar om det är möjligt att köpa ett nätagg med en stor fläkt uppåt trots att jag inte har nått hål i chassit där?
först och främst skulle det gå? och om det hur mkt skulle kylningen försämras??
De nätagg jag har kommit i kontakt med har varit tillverkade så att man får fläkten riktad nedåt i lådan. Sedan att bilder och så på diverse hemsidor visar fläkten uppåt är bara för att det skall göra sig bra på bild. Men om du nu skulle hitta ett nätagg där fläkten är vänd uppåt så skulle jag nog se till att ha en hyffsad luftspalt där iaf, så den inte sitter direkt mot taket i chassit.
//Jimmy
June 29, 2004
Imlal wrote: [quote=Tovedal]tja
tänkte köpa ett nätagg och jag undrar om det är möjligt att köpa ett nätagg med en stor fläkt uppåt trots att jag inte har nått hål i chassit där?
först och främst skulle det gå? och om det hur mkt skulle kylningen försämras??
De nätagg jag har kommit i kontakt med har varit tillverkade så att man får fläkten riktad nedåt i lådan. Sedan att bilder och så på diverse hemsidor visar fläkten uppåt är bara för att det skall göra sig bra på bild. Men om du nu skulle hitta ett nätagg där fläkten är vänd uppåt så skulle jag nog se till att ha en hyffsad luftspalt där iaf, så den inte sitter direkt mot taket i chassit.
//Jimmy
jahaaaa haha 😀 det kanske är så det ligger till 😛
December 7, 2006
Frågan lyder som nämnts ovan, hur många 12Vs-linor behöver jag till ett system bestående av de nedanstående komponenterna?
Processor
Intel Core 2 Duo E6550
2,33GHz 4MB 1333MT/s
Moderkort
Asus P5K-E/WiFi-AP
Minne
Corsair XMS2 Xtreme TwinX
DDR2 PC6400/800MHz CL5 2*1GB
Grafik
Sapphire Radeon HD 2600XT
256MB GDDR3 PCIe
DVD-brännare
Samsung SH-S203N (eller liknande)
HDD
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB
Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620A 16MB 320GB
samt en till 20GB IDE HDD
Fläktar
3st High-End 120mm chassifläktar
Kortläsare
AeroCool FP01 Black, Fan/temp controller, LCD Flip panel, All in one Card Reader
June 11, 2001
Sven Söderkvist wrote: En sak jag undrar är ifall jag har två 12V-linor på 15A, men bara använder en av dem, är spänningen högre i den då?
Beror lite på vad du kör för något. Använder du väldigt lite komponenter så ökar spänning något, men det är 0,xxV i skillnad vi pratar om. Sedan är det där med två 12v-linor du pratar om. Är det bara två 12-V kontater från nätagget eller är det två separata anslutningar där det är lösa kablar, då det ofta brukar ligga 4-6 kontakter per kanal. Det är väldigt stor skillnad nämligen.
Rent praktiskt så är det snarare stabilitet (svaj) som ändras än direkt att voltvärdet ändras, även om det helt klart liknar varandra. Men en stabil 12.5v är bättre än vad svaj mellan 11.4 och 12.2V är.
Det smartaste är att tex ha grafikkortet på en egen 12V tillsammas med DVD/Floppy om det finns många komponenter som drar 12V, och sedan ha hårddiskar/media på en egen. Det ger bästa stabiliteten. Speciellt då något krävande program hänger sig eller liknade eller om ett antivirus eller defragprogram startar under ett krävande spel.
March 14, 2001
JovEN wrote: Tja satt och funderade. Ska köpa ny dator och tänkte skaffa lite extra kylning (en eller två fläktar) kom då på, vart tar jag strömmen ifrån? Förstår att man tar det från nätagget, men hur?
Antingen genom att skaffa fläktar med 3-pins kontakt som du ansluter direkt till moderkortets fläktkontakter eller så kopplar du in fläktarna i en molex-kontakt, de som sitter i hårddiskarna m.m. Den gula kabeln i en sådan är 12V, den röda 5V och svart är jord. Normalt kopplar du in dig på 12V.
January 8, 2008
Snorch wrote: Antingen genom att skaffa fläktar med 3-pins kontakt som du ansluter direkt till moderkortets fläktkontakter eller så kopplar du in fläktarna i en molex-kontakt, de som sitter i hårddiskarna m.m. Den gula kabeln i en sådan är 12V, den röda 5V och svart är jord. Normalt kopplar du in dig på 12V.
Vart sitter moderkortets fläktkontakter? Men kan man ta ström från hårddisk-kontakten utan att den tappar prestanda?
March 14, 2001
Kolla manualen eller moderkortet, den ser ut såhär:
Vad tappar prestanda?
Det är samma spänningar i moderkortets fläktkontakter som i molex-kontakten, om du kopplar till 12V villsäga och inte använder något program/bios för att styra varvtalet på fläkten kopplad till moderkortet. Så fläkten snurrar med andra ord lika snabbt vad du än väljer.
March 6, 2006
Jag ser att det rekommederas Tagan här.
Själv har jag en dålig erfarenhet av Tagan. Jag köpte delar och byggde en Core 2 duo E6600 2,4 GHz i ett Antec P180 chassi, och med en Tagan Easycon 530W. Efter precis 2 år gick den sönder, när garantin från komplett.se hade gått ut. Men på förpackningen till nätaggregatet står att det är 36 månaders garanti från Tagan själva. Så jag kontaktade dom ett stort antal gånger. Via formulär på deras hemsida, samt via e-post. för att få ett RMA nummer och kunna få nätaggretatet utbytt, men jag fick aldrig något svar.
Idag kör jag med ett Corsair som är billigare och i och för sig känns billigare också.
May 29, 2006
Jag ska köpa ett nytt nätagg för folding och ska ha ett som räcker till. Ska köra en quad samt 2st 8800GT och tänkte köpa ett nätagg på 650-700W. Det ska väl räcka? Corsair CMPSU-650TX 650W eller FSP Group Epsilon 80 Plus 700W. En dryg hundring skillnad men det känns som fspt kommer att duga bra eller har ni nått annat bra alternativ?
May 29, 2006
Mean Machine wrote: Vilken noja ni har.
GTX 295 + en i7:a (båda redigt överklockade) går att driva med ett Corsair HX620W vet jag av erfarenhet.
Enda gången jag kommit upp i 700W+ är med Skulltrail (dvs 2xQX9775 @ 4GHz) och två 9800GX2.
Ska lämna datorerna i 1 år då jag ska till australien och vill inte ha några bekymmer...
1 Guest(s)