November 27, 2003
Eftersom det efterfrågats en sådan och jag har lite tid över nu på lördagmorgonen så kunde jag väl knåpa ihop en sådan.
Längst ner finns en liten ordlista om det är någon förkortning som är oklar.
Index:
1. LCD vs TFT:
1.1 Aktiv vs Passiv matris
1.2 Olika paneler
1.3 Vilka tillverkar egentligen sin egna paneler (och i sin tur vilka använder vilkas paneler) [BETA!]
1.4 Antal färger
2.Storleken
2.1 17" vs 19"
2.2 16:10 vs 4:3
3. DVI & VGA
4. Rekommenderade märken
4.1 Användarrecensioner
5.Pixelgaranti
Z.Ordlista
1. LCD vs TFT
Först och främst ska du välja typ av skärm.
Både LCD och TFT har en fix upplösning, kallad "native resolution" Det är denna upplösning skärmen är byggd för och fungerar bäst vid. En LCD är helt låst till den upplösning, medan en TFT kan emulera andra upplösningar med varierande resultat. Det blir oftast sämre skärpa i bilden än när man kör den nativa upplösningen, men det fungerar oftast klart godkänt.
Aktiv vs Passiv matris
LCDs är uppbyggda på ett annat sätt dessutom, en så kallad passiv matris, där istället för att man har en transistor som kontroller varje del av skärmen så har man ett visst antal transistorer ut med skärmens kant istället.
X = transistor
O X X X X X X X X
X|.......................|
Detta skapar då rutmönstret istället för när man har en aktiv matris där en transistor kontrollerar varje del:
| X X X X X X X X|
| X X X X X X X X|
| X X X X X X X X|
Detta ger den aktiva matrisen en överlägsen betraktningsvinkel framförallt, men även snabbare responstider.
LCD bör med andra ord inte vara ett alternativ om du tänkt använda den som en datorskärm.
Olika paneler
Vi har idag fyra olika paneler, TN, PIS, MVA och PVA. Där den sista bara är en vidarutveckling av den föregående. Nedan finns en lista på de olika skärmar plus och minus ifråga om egenskaper, men ta dessa med en nypa salt då de alla börjar närma sig varandra och blir allt bättre och bättre.
TN
+ Snabbast
+ Ljusstark
+ Billiga
- Färgerna
- Betraktningsvinkel
- Kontrast
- Svärta
IPS
+ Färgerna
+ Betraktningsvinkel
- Svärta
- Kontrasten
- Dyra
MVA
+ Betraktningsvinkel
+ Kontrast
+ Svärta
- Responstiden
- Kan upplevas som att färgerna flyter ihop
PVA har sedan ännu bättre svärta och kontrast än MVA.
I regel bör alltså en gamer satsa på en TN-skärm, en allround-person en IPS och för kontoret en *VA-skärm.
Vilka tillverkar egentligen sin egna paneler (och i sin tur vilka använder vilkas paneler) [BETA!]
(Jag är lite osäker på dessa så ni får gärna fylla i där det saknas eller rätta mig om jag har fel)
Det finns inte så många idag som faktiskt gör sina egna TFT-paneler. De flesta köper in från de stora.
Dessa tillverkar:
Acer
BenQ
LG/Philips
NEC
Samsung
Xerox
Dessa köper in (av vilka inom parentes):
Hyundai (Samsung)
Sony (flera olika)
Videoseven (Acer)
Viewpia (LG)
Okända:
Blackview
CTX
Eizo
Shuttle
Viewsonic (Samsung?)
Yusmart
Antal färger
Tyvärr så görs inte alla skärmar med full färgskala utan det finns gott om skärmar som bara har 16.2 miljoner färger istället för hela 16.7 miljoner. Detta är vanligast hos TN-paneler och i det stora hela så gör det inte så mycket. Om man inte arbetar mycket med bildbehandling och då speciellt fotografier. För en gamer eller vanlig användare så är inte 16.2M så illa, men har man tänkt använda sin skärm till en del bildbehandling och då även foton så ska man nog försöka hitta en skärm med 16.7M istället.
2. Storleken
Om vi nu pratar datorskärm så rör vi oss i segmentet 15-20.1".
15" Pratas det väldigt lite om och de är mer eller mindre utfasade idag till förmån för de större syskonen.
20.1" är i sin tur väldigt dyr. Har man tur kan man hitta en skärm för precis över 6000kr, men då reflekterar också priset skärmen många gånger.
17" vs 19"
17" är den idag vanligast storleken. Mycket pga det fördelaktiga priset, men även att storebror 19" tyvärr har en del nackdelar.
Först och främst så har de båda samma nativa upplösning. Dvs. 1280x1024. För övrigt en upplösning som inte är enligt det vanliga 4:3 förhållandet utan 5:4 istället. Men det är ett mindre bekymmer då program och spel är anpassade efter detta förhållande.
Eftersom de har samma nativa upplösning så betyder det att en 19"-skärm har samma antal transistorer som bygger upp skärmen som en 17". Det betyder att den minsta delen av en bild som skärmen visar måste vara större hos en 19" än hos en 17". Detta ger ett större utrymme mellan två av de minsta punkterna också kallat dot pitch. Desto längre/högre dot pitch, desto sämre bild.
Jag själv tycker att 1280x1024 är en ypperlig upplösning för 17", men tycker du att det är för smått så ska du nog satsa på en 19"
16:10 vs 4:3
Först och främst kan det vara bra att säga att TFT-skärmar är faktiskt inte 16:9 som widescreen är specifierat till utan 16:10. Detta är en ganska liten skillnad men skärmen är lite smalare än true WS. Inget man kommer tänka på dock.
När man köper en WS av mindre storlek så får man tyvärr dras med en väldigt låg upplösning. Vid 19" har du endast 1440x900, vilket är avsevärt lägre än till och med 17" av standardformat som kan köra 1280x1024. Det först vid 20" som man får en likvärdig upplösning med 1680x1050, men det är ju fortfarande inte speciellt mycket med tanke på att vi då är upp i hela 20". Det är först vid 24" som man kommer upp 1920x1080 som det börjar bli intressant eftersom man då kan spela 1080p-material nativt.
Och för att fortsätta på temat med 1080p så är det just film som är det stora pluset med widescreen. Det är bättre anpassat för vårat synfält men det är tyvärr inte det samma med spelen.
Widescreen Gaming Forum(<<--klicka) har listor över både skärmar, grafikkort, men framförallt spel och deras stöd för widescreen-formatet. 3. DVI & VGA
Så gott som alla TFT-skärmar kommer med en VGA-anslutning. Detta gör dom kompitabla med den idag dominerande standarden för bildöverföring när det gäller datorer. Den stora nackdelen med VGA är dock att grafikkortets interna signaler är digitala och skärmens interna signaler är också digitala, medan VGA är ett analogt gränssnitt. Detta innebär att först måste signalen konvertas till en analog signal och sedan tillbaka igen till digital. Varje omvandling innebär en kvalitetsförlust för bilden.
Detta kan rådas bot med om man väljer en skärm med DVI-anslutning. Kravet är ju dock självklart att man har ett grafikkort med DVI-utgång. DVI upplevs ge, av de flesta, en mycket skarpare och klarare bild. Så om man nu har chansen att välja mellan två identiska skärmar, låt säga SyncMaster 710N och T, då de ligger mig närmast då jag äger en av dom, så är det närmast dumsnålt att satsa på N-versionen då denna saknar DVI. Prisskillnaden är några hundralappar men detta kommer igen i andrahandsvärdet.
Om du däremot står i valet mellan två olika skärmar varav en har DVI och en har inte det, så skulle jag personlinge försöka väga de övriga egenskaperna mot varandra och se DVI som ett plus för den andra. DVI är bra, men en förutsättning är att resten också är det.
DVI finns i tre olika utföranden: DVI-A, DVI-D och DVI-I. A använder sig av analoga signaler. D digitala och I kan använda både och.
Alla grafikkort stöder DVI-I och alla monitorer med DVI-ingång kör digitalt så du behöver inte oroa dig att du skulle få en analog överföring trots att du använder DVI.
4. Rekommenderade märken
Kolla på dessa:
BenQ - Inte så stora i Sverige, men en av världens ledande tillverkare.
Eizo - Har blivit utsedd till bäsa TFT-bildskärmstillverkare fem år i rad. Rekommenderas varmt.
LG - Bra relativt priset. LG och Philips har delat upp marknade så att LG tar den billigare delen och Philips den dyrare
Philips - Inte så vanliga i Sverige och framförallt dyra. Kommer från samma fabrik som LGs skärmar, men är lite mer highend.
Samsung - Få missnöjda kunder. Har dessutom en ganska generös pixelgaranti.
Sony - Dyra, men också ofta lite mer professionellt inriktade. Kanske inte alltid lever upp till det högre priset då det finns gott om alternativ, men i regel väldigt bra skärmar.
Viewsonic - Brukar nischa sig lite mot att deras skärmar ska ha bra färgåtergivning, men om de nu är så mycket vassare än dom andra är väl en annan sak. Skärmarna håller bra klass dock.
Och givetvis finns det även undantag bland dessa. Alla har vi våra dåliga dagar.
Var försiktig med dessa
Som alltid så bör man satsa på ett mera väletablerat namn. En "hunk-a-junk" 20.1" TFT för 4500 kan låta som ett riktigt kap, men när du väl får hem skärmen kommer du upptäcka att du fått en skärm med en panel från 2002 och en lågkvalitetssak som bara skriker plast.
Tyvärr har jag nog inget specifikt märke att skriva här utan hade hoppats att kunna fylla ut den med hjälp av er. Bästa vore väl att jag slapp skriva något alls här, men så vitt jag vet existerar inte Utopia ... ännu.
-
Vill man spara pengar så kolla på lite äldre modeller av de rekommenderade märkena som fortfarande finns kvar i butikssortimentet. Man kan t.ex. få en SyncMaster 710T för ett mycket bra pris idag.
Användarrecensioner:
Yusmart:
Xenomorphed wrote: jag kör en Yusmart som jag inte kan säga något negativt om, bra pirs, bra kvalité!
LG1730B:
Gilgamesh wrote: Själv är jag nöjd med min LG1730B som har DVI 12ms och jag har inte märkt ETT ända fel med den när jag spelat "snabba" spel tex eftersläpningar osv..+ för ett bra pris
BenQ FP767
Death On Wings wrote: Själv kör jag en BenQ FP767 16ms som fungerar superbt i spel, har aldrig uplevt några eftersläpningar och bilden är fin fin.
Kan rekomendera den nya versionen av FP767 som har 12ms den är både snyggare och har lägre responstid.Min kostade 5010 kr.
Kvittot är daterat 2003-07-29
Har dock en pixel som är död men den ser man aldrig så jag är lika nöjd än i dag.
Samsung Syncmaster 710T
Edvuld wrote: Kör med Samsung 710T, har så gjort i ca ett år. När jag köpte den kostade den ca 4500:- Jag kan utan att tveka påstå att det var det mest långlivade/prisvärda datorkomponentsköpet jag gjort. Inga problem med döda pixlar, inga problem i snabba spel, och att man kan köra två datorer på samma skärm via de två ingångarna är helt klart det bästa när man har flera datorer, eller felsöker andras datorer ofta.
Nu (September-05) Ligger skärmen runt 2700:- i pris, dock ångrar jag ändå inte köpet, för den är helt suverän.
(Undertecknad kan skriva under på att samma gäller för 710N)
5. Pixelgaranti
Tyvärr så händer det ju att man råkar ut för så kallade döda pixlar. Dessa kan yttra sig på väldigt olika sätt. Man brukar säg att det finns fyra typer av dessa: den första är när en pixel fastnar i av-läge, dvs den blir helt svart hela tiden, eller i av-läge, dvs. den är vit hela tiden, eller så är det någon av subpixlarna som har gått sönder. Varje pixel är uppbyggd av tre subpixlar och när någon av dessa inte vill så kommer du få en grön, blå eller röd prick på skärmen.
Typ 1: svart, Typ 2: vit, typ 3: RGB
För att se till att skärmarna håller viss kvalité har man ISO-standarder för skärmarna att fylla upp.
ISO-13406-2
Innehåller specifikationer för fyra klasser och tre typer av skärmar:
(trasiga pixlar per miljon pixlar)
Klass 1 får inte innehålla några fel oavsett storlek och mängd pixlar totalt.
Klass 2 får innehålla 2 trasiga pixlar av typ ett och två och 5 av typ 3.
Klass 3 får innehålla 5 trasiga av typ ett, 15 av typ 2 och 50 av typ 3.
Klass 4 säger 50 av typ 1, 150 av typ 2 och 500 av typ 3.
1024x1024 ger 1,310,720 pixlar
vilket ger (avrundat uppåt):
Klass 1: 0 0 0
Klass 2: 3 3 7
Klass 3: 7 20 66
Klass 4: 66 197 656
Så många trasiga pixlar krävs för ett byte.
Om det inte framgår vilken klass skärmen tillhör är den att betrakta som en klass 1.
Tillverkarspecifika pixelgarantier
Lita inte helt hundra på dessa siffror, de ändrar sig snabbt och kan vara utdaterade.
Acer
4 stycken pixlar allt som allt.
Apple
2 typ 1 eller typ 2, eller 4 typ 3 vid 1024x768
3 typ 1 eller typ 2, eller 7 typ 3 vid 1280x1024
4 typ 1 eller typ 2, eller 10 typ 3 vid 1600x1200
Man bör dock alltid kontakta Apple för de värderar från fall till fall.
Belinea
3 sammanhängande eller 4 totalt.
BenQ FP-serien (ISO 13406-2)
BenQ T-serien (ISO 13406-3)
3 typ 1, 11 typ 2, eller 39 typ 3 vid 1024x768
6 typ 1, 19 typ 2, eller 65 typ 3 vid 1280x1024
9 typ 1, 28 typ 2, eller 96 typ 3 vid 1600x1200
Cornea
3 sammanhängande eller 5 totalt
CTL
2 typ 1 eller typ 2, eller 4 typ 3 oavsett storlek
De byter skärmen om det finns en pixel i en störande position.
CTX
2 typ 1 eller typ 2, eller 6 typ 3 vid 1280x1024
DAEWOO
3 typ 1 eller typ 2, eller 5 typ 3 vid 1024x768
5 typ 1 eller typ 2, eller 8 typ 3 vid 1280x1024
Dell
6 totalt
Eizo
Eye-Q
2 typ 1 eller typ 2, eller 5 typ oavsett storleken.
Formac
4 totalt
GNR
2 typ 1 eller typ 2, eller 5 typ oavsett storleken.
Hercules
3 totalt vid 1024x768
4 totalt vid 1280x1024
Hitachi
1 typ eller typ 2, 6 typ 3
Byter ut direkt vid en typ 1 eller typ 2.
HP
1 typ 1, 4 typ 2 eller 4 typ 3, eller 5 totalt.
Hyundai
3 typ 1 eller typ 2, eller 9 typ 3 vid 1024x768 och 1280x1024
IBM
4 typ 1 eller typ 2, 5 typ 2 vid 1024x768
5 typ 1 eller typ 2, 6 typ 3 vid 1280x1024
Iiyama
3 totalt vid 1024x768
4 totalt vid 1280x1024
KDS
7 totalt
LaCie
15 totalt eller 3 närliggande vid 1024x768
5 totalt eller 2 närliggande vid 1280x1024
LG
2 i mitten eller 5 i utkanten.
LiteOn
5 vid 1024x768
7 vid 1280x1024
Medion
NEC
Packard Bell
10 totalt, 6 färgade eller 2 närliggande av samma färg.
Philips
Noll-pixelgaranti:
B2B, B2C, 170B6, 170P6, 190B6, 190P6, 170X5 samt 190X5
15", 17" och 20":
4 typ 3 eller 2 närliggande typ 3, 0 typ 1
19" och 23":
3 typ 3 eller 2 närliggande typ 3, 0 typ 1
Planar
3 totalt
Proview
3 typ 1 eller typ 2, eller 5 typ 3 vid 1280x1024
QDI
2 typ 1 eller typ 2, eller 5 typ 3 vid 1024x768
2 typ 1 eller typ 2, eller 5 typ 3 vid 1280x1024
Relisys
5 totalt vid 1024x768
8 totalt vid 1280x1024
Samsung
Zero Bright Pixel för hela P och X-serien.
Varierar från modell till modell annars.
Sharp
Solarism
3 totalt
Sony
Videoseven
5 totalt vid 1024x768
7 totalt vid 1280x1024
Viewsonic
1 typ 1 eller typ 2, eller 4 typ 3 vid 1024x768
1 typ 1 eller typ 2, eller 7 typ 3 vid 1280x1024
1 typ 1 eller typ 2, eller 10 typ 3 vid 1600x1200
Xerox
4 totalt vid 1024x768
5 totalt vid 1280x1024
6 totalt vid 1600x1200
Z. Ordlista
DVI = Digital Visual/Video Interface. Ett gränssnitt för att överföra bildsignaler digitalt
LCD = Liquid Crystal Display. En plattskärmsteknologi
Matris = Ett rutmönster uppdelat i kolumner och rader.
TFT = Thin Film Transistor. En vidareutveckling av LCD.
VGA = Video Graphics array. Ett gränssnitt för att överföra bildsignaler analogt[/b]
November 27, 2003
Fackamato wrote: Starkt jobbat, P-G :D! Förtjusande FAQ. Hm, du skulle kanske lägga till att DVI också kan bära analoga signaler. :eye:
Ah, glömde de olika DVI-ierna 😉
Xenomorphed wrote: bra jobbat!
jag kör en Yusmart som jag inte kan säga något negativt om, bra pirs, bra kvalité!
Noterar det.
//Andreas
November 27, 2003
Gilgamesh wrote: snyggt!
Själv är jag nöjd med min LG1730B som har DVI 12ms och jag har inte märkt ETT ända fel med den när jag spelat "snabba" spel tex eftersläpningar osv..+ för ett bra pris 😉
klister skulle sitt fint på denna tråd 😉
Tackar, uppdaterar med ett litet citat. 😉
Skiroy den stackare var ute sent igår så vi får nog lugna oss lite 😉
//Andreas
August 8, 2003
Du kan ändra lite på faktat på MVA paneler då dom är bättre nu än TN då om responstiden! Ja den va dålig innan men som jag skrev i en annan tråd nämligen detta.
Och detta gäller dom nya iallafall från Viewsonic.
"Då TN baserade även dom nya "snabba" på 4ms hoppar upp till över 30ms så håller sig den jag har en Viewsonic VP191s alltid under 16ms."
Som du kan se här!
November 27, 2003
Gurra101 wrote: Du kan ändra lite på faktat på MVA paneler då dom är bättre nu än TN då om responstiden! Ja den va dålig innan men som jag skrev i en annan tråd nämligen detta.
Och detta gäller dom nya iallafall från Viewsonic."Då TN baserade även dom nya "snabba" på 4ms hoppar upp till över 30ms så håller sig den jag har en Viewsonic VP191s alltid under 16ms."
Som du kan se här!
http://www. /graphic/20050606/viewsonic_vx924-05.html
Jag skrev:
Nedan finns en lista på de olika skärmar plus och minus ifråga om egenskaper, men ta dessa med en nypa salt då de alla börjar närma sig varandra och blir allt bättre och bättre.
Så jag låter det nog stå kvar som det gör då det fortfarande är en generalisering som gäller. Bara för en ny typ av skärm avviker kan jag inte ändra generaliseringen 😉
//Andreas
November 27, 2003
Death On Wings wrote: Själv kör jag en BenQ FP767 16ms som fungerar superbt i spel, har aldrig uplevt några eftersläpningar och bilden är fin fin.
Kan rekomendera den nya versionen av FP767 som har 12ms den är både snyggare och har lägre responstid.
Lägger till 🙂
//Andreas
April 29, 2004
Mycket bra initiativ.
En sak som kan vara bra att påpeka är att det kan vara bra at köpa skärm i lokal butik. Man kan t.ex. enklare lämna tillbaka den om man uptäcker döda pixlar.
Vidare kan man försiktigt gnugga på en "fastnad" pixel med en trasa (mjuk), ibland kan det hjälpa och pixeln "går loss".
November 27, 2003
Ooklamook wrote: En sak som kan vara bra att påpeka är att det kan vara bra at köpa skärm i lokal butik. Man kan t.ex. enklare lämna tillbaka den om man uptäcker döda pixlar.
Sant, men det gäller ju vad man än handlar 😉
Ooklamook wrote: Vidare kan man försiktigt gnugga på en "fastnad" pixel med en trasa (mjuk), ibland kan det hjälpa och pixeln "går loss".
Jag hör många föra detta vidare, men jag har aldrig varit med om någon som lyckats med det 😕
//Andreas
August 8, 2003
Ooklamook wrote: Mycket bra initiativ.
En sak som kan vara bra att påpeka är att det kan vara bra at köpa skärm i lokal butik. Man kan t.ex. enklare lämna tillbaka den om man uptäcker döda pixlar.
Nja har den inte rätt antal enligt den tillverkaren så e du rätt körd om du köper i en lokal butik! Men köper du på nätet så har man ju 14 ångerrätt (distanslagen eller vad det heter) så packar man bara upp den försiktigt och testar den så kvittar det ju om den bara har en felaktig pixel för då kan du skicka tillbaka den 🙂
September 20, 2001
Kör med Samsung 710T, har så gjort i ca ett år. När jag köpte den kostade den ca 4500:- Jag kan utan att tveka påstå att det var det mest långlivade/prisvärda datorkomponentsköpet jag gjort. Inga problem med döda pixlar, inga problem i snabba spel, och att man kan köra två datorer på samma skärm via de två ingångarna är helt klart det bästa när man har flera datorer, eller felsöker andras datorer ofta.
Nu (September-05) Ligger skärmen runt 2700:- i pris, dock ångrar jag ändå inte köpet, för den är helt suverän.
November 27, 2003
Edvuld wrote: Kör med Samsung 710T, har så gjort i ca ett år. När jag köpte den kostade den ca 4500:- Jag kan utan att tveka påstå att det var det mest långlivade/prisvärda datorkomponentsköpet jag gjort. Inga problem med döda pixlar, inga problem i snabba spel, och att man kan köra två datorer på samma skärm via de två ingångarna är helt klart det bästa när man har flera datorer, eller felsöker andras datorer ofta.
Uppdaterar.
//Andreas
September 20, 2001
Delph1 wrote:
Så om man nu har chansen att välja mellan två identiska skärmar, låt säga SyncMaster 710N och T, då de ligger mig närmast då jag äger en av dom, så är det närmast dumsnålt att satsa på N-versionen då denna saknar DVI.
Samsung Syncmaster 710T
[quote=Edvuld]Kör med Samsung 710T, har så gjort i ca ett år. När jag köpte den kostade den ca 4500:- Jag kan utan att tveka påstå att det var det mest långlivade/prisvärda datorkomponentsköpet jag gjort. Inga problem med döda pixlar, inga problem i snabba spel, och att man kan köra två datorer på samma skärm via de två ingångarna är helt klart det bästa när man har flera datorer, eller felsöker andras datorer ofta.Nu (September-05) Ligger skärmen runt 2700:- i pris, dock ångrar jag ändå inte köpet, för den är helt suverän.
(Undertecknad kan skriva under på att samma gäller för 710N)
Bara jag som tolkar det som att Delph1 är dumsnål 🙄 :bgrin:
1 Guest(s)