FAQ: Plattskärmen|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
FAQ: Plattskärmen
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
951725
September 18, 2005 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: [quote=Delph1]

Så om man nu har chansen att välja mellan två identiska skärmar, låt säga SyncMaster 710N och T, då de ligger mig närmast då jag äger en av dom, så är det närmast dumsnålt att satsa på N-versionen då denna saknar DVI.

Samsung Syncmaster 710T
[quote=Edvuld]Kör med Samsung 710T, har så gjort i ca ett år. När jag köpte den kostade den ca 4500:- Jag kan utan att tveka påstå att det var det mest långlivade/prisvärda datorkomponentsköpet jag gjort. Inga problem med döda pixlar, inga problem i snabba spel, och att man kan köra två datorer på samma skärm via de två ingångarna är helt klart det bästa när man har flera datorer, eller felsöker andras datorer ofta.

Nu (September-05) Ligger skärmen runt 2700:- i pris, dock ångrar jag ändå inte köpet, för den är helt suverän.

(Undertecknad kan skriva under på att samma gäller för 710N)

Bara jag som tolkar det som att Delph1 är dumsnål 🙄 :bgrin:

Det var en dyr läxa ja 😉

//Andreas

boman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 192
951844
September 18, 2005 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra guide, tackar för denna. 🙂
:pray: Delph1 :pray:

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
951880
September 18, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra skrivet!

jaqob
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
958448
October 3, 2005 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra guide, men kanske kan vara värt att nämna något om antalet färger?
den i tråden lovprisade Samsung 710T kan ju tex bara visa 16.2 miljoner färger, vilket väl syns när man tittar på foton, och även till viss del när man ser film?

Andreas Galistel
Member
Medlem
958451
October 3, 2005 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

jaqob wrote: Mycket bra guide, men kanske kan vara värt att nämna något om antalet färger?
den i tråden lovprisade Samsung 710T kan ju tex bara visa 16.2 miljoner färger, vilket väl syns när man tittar på foton, och även till viss del när man ser film?

Mycket sant. Lovar att uppdatera den så fort jag hinner.

//Andreas

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
964622
October 16, 2005 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

mmmmhm! Lite mer ljus fick man, men några frågor.
Vad ska man kolla på (ha för riktlinjer) när man köper en skärm?

Som jag ser det har de flesta skärmar 16.2i milj färger, men jaqob säger att det inte verkar räcka. Hur ska jag tolka det?

Responstiden verkar vara överskattad om det finns personer här som spelar och är nöjda med skärmen fast de har en skärm med 16ms.
Ska man mer see på responstiden mer som en moral höjare, något som är lätt att säga och inte orkar förklara skärmens överiga funktioner.

Ibland står det, när man kollar på responstiden "(G-G)", vad betyder det? Kan det stå något annat? Vad blir då skillnaden?

Sen priset på en skärm förstår jag inte hur det blir, vad är det som man kan direkt säga att den ska kosta 2500kr istället för 4000kr? De två skärmarna kan för mig ha samma prestanda med några mindre olikheter men ändå är priset så spritt.

Finns det någon hemsida som gör många tester på skärmar så man lätt kan hitta mer information om en skärm man gillar?

Nudå, om man vill ha en TFT skärm att spela på som självklart ska ge mycket för pengarna, man vill bli nöjd med den och vara säker på att den håller iaf 2 år innan det är dags att köpa sig en ny. Hur mycket pengar bör man lägga på en skärm? -2000, 3000, 5000kr?

Kanske borde skapa en ny tråd om dettta, men jag börjar med att fråga här i FAQ där iaf en kunnig kanske kan svara.

Andreas Galistel
Member
Medlem
964723
October 17, 2005 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

LuckyLuke wrote: mmmmhm! Lite mer ljus fick man, men några frågor.
Vad ska man kolla på (ha för riktlinjer) när man köper en skärm?

Som jag ser det har de flesta skärmar 16.2i milj färger, men jaqob säger att det inte verkar räcka. Hur ska jag tolka det?

Om du spelar mest, inte arbetar speciellt mycket med bildbehandlling och tittar på en film då och då så spelar det ingen direkt roll. Det är just när man arbetat mycket med bilder som du kommer märka av den lite bristande färgskalan om man ska säga så.

LuckyLuke wrote: Responstiden verkar vara överskattad om det finns personer här som spelar och är nöjda med skärmen fast de har en skärm med 16ms.
Ska man mer see på responstiden mer som en moral höjare, något som är lätt att säga och inte orkar förklara skärmens överiga funktioner.

Ibland står det, när man kollar på responstiden "(G-G)", vad betyder det? Kan det stå något annat? Vad blir då skillnaden?

Responstiden är överskattad på så vis att TN-skärmar har en ganska variabel responstid så även om de är speccade till 4ms så kan de stiga till betydligt högre värden (<25) vid tillfällen, medan en bra MVA-panel som är speccad till 16ms ligger på 16 så gott som hela tiden.

LuckyLuke wrote: Sen priset på en skärm förstår jag inte hur det blir, vad är det som man kan direkt säga att den ska kosta 2500kr istället för 4000kr? De två skärmarna kan för mig ha samma prestanda med några mindre olikheter men ändå är priset så spritt.

Svårt att svara på. Kan vara elektroiniken, eller bara det faktum att det står ett visst namn på skärmen som är skillnaden. Var noga med att kolla vilken panel det är också så att du inte jämför en gammal 16ms TN-panel med en ny MVA.

LuckyLuke wrote: Finns det någon hemsida som gör många tester på skärmar så man lätt kan hitta mer information om en skärm man gillar?

Den enda sida har råd med större roundups av denna typ är THG, men då finns det andra faktorer istället som gör att jag håller mig undan därifrån.

LuckyLuke wrote: Nudå, om man vill ha en TFT skärm att spela på som självklart ska ge mycket för pengarna, man vill bli nöjd med den och vara säker på att den håller iaf 2 år innan det är dags att köpa sig en ny. Hur mycket pengar bör man lägga på en skärm? -2000, 3000, 5000kr?

Kanske borde skapa en ny tråd om dettta, men jag börjar med att fråga här i FAQ där iaf en kunnig kanske kan svara.

Jag gav runt 4k för min skärm förra året, men då gick inte heller utvecklingen framåt lika fort som idag, då den håller ännu vill jag lova även om jag lärt mig leva med en del av bristerna. Jag skulle rekommendera en av kanske Viewsonics finare monitorer med just MVA-paneler om du tänkt använda den så länge som 2 år. De kostar inte så farligt mycket heller.

//Andreas

nimmah
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
968757
October 25, 2005 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en Fujitsu siemens SCALEOVIEW S19-1 Silver Line och den har både stöd för DVI och VGA. Jag använder VGA för då kan jag köra i 75Hz vilket jag inte kan göra med DVI då det bara går med 60Hz.

Vet ni varför, jag skulle gärna vilja veta?

Andreas Galistel
Member
Medlem
968765
October 25, 2005 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

nimmah wrote: Jag har en Fujitsu siemens SCALEOVIEW S19-1 Silver Line och den har både stöd för DVI och VGA. Jag använder VGA för då kan jag köra i 75Hz vilket jag inte kan göra med DVI då det bara går med 60Hz.

Vet ni varför, jag skulle gärna vilja veta?

DVI-gränssnittet är "bara" specifierad till 60Hz helt enkelt.

//Andreas

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
972262
November 2, 2005 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en BenQ Q7T3 17" och den går bra att spela på, är helt okej rent allmänt och billig. Köptes för endast 2000 kr i mellandagsrean.

mAniAk-
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
981421
November 22, 2005 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Funderar på att köpa den här skärmen tillsammans med ett x850 xt agp, jag spelar mycket och kollar på film, skulle kolla om nån som vet om det finns nån som passar bättre eller om denna är kass.

EDIT: länk kan ju vara bra också..... http://www.datorhandel.com/se/.....ucts/VP730

kappy
Medlem
Forum Posts: 249
986577
December 3, 2005 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Är en dell 24" något att ha? eller blir de fruktansvärt konstiga och jobbiga att spela på eftersom de är widescreen?

Andreas Galistel
Member
Medlem
986592
December 3, 2005 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag såg en Dell 24" på DH (vår egen Marcus Kinc Hultin har en nämligen) och jag hade svårt att stå upp. Fruktasvärt läcker sak och widescreen är inget problem förutom att du i detta fallet kanske måste vrida lite på huvudet 😉

//Andreas

kappy
Medlem
Forum Posts: 249
986645
December 3, 2005 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, men den har fast upplösning? Så jag måste köra 1920x1200 i alla spel?

Andreas Galistel
Member
Medlem
986648
December 3, 2005 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

kappy wrote: Ok, men den har fast upplösning? Så jag måste köra 1920x1200 i alla spel?

Nej, du kan emulera lägre upplösningar som med alla TFTs 😉

//Andreas

tympanon
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
1065999
August 5, 2006 - 12:24 am
sp_Permalink sp_Print

är skillnaden mellan analog och digital tft väl märkbar?

Jag har nämnligen köpt en analog tft med 8 ms respons som kommer hem snart. Vis beställning valde jag mellan en för 500 mer som hade digital ingång. Undrar nu om jag kanske var dumsnål 🙁

Spelar inte så jättemycket, blir mest surf på internet.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1066016
August 5, 2006 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

Om skärmen har både och är oftast VGA-omvandlaren av sämre kvalité än om den bara har VGA. Dvs. du märker större skillnad om du kör VGA med en skärm med både DVI och VGA än om du jämför medllan två skärmar där den ena bara har VGA och den andra både och.

DVI ger dock en bättre bild, no arguements there.

Eftersom en absolut majoritet av alla skärmar idag ändå inte stöd för HDCP via DVI så är det nog inget helt dumt köp ändå, även om jag brukar rekommendera den där extra femhundringen. Du blir nog nöjd.

//Andreas

TheWretch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
1068235
August 13, 2006 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad sägs om lite info om pixelgaranti i FAQn? Vore mycket uppskattat!

Andreas Galistel
Member
Medlem
1068238
August 13, 2006 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra förslag. Kan kolla närmare på det so fort jag hinner. Det varierar ju tyvärr väldigt mycket även inom tillverkare vad som gäller för olika skärmar.

//Andreas

JackBlack
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
1069083
August 17, 2006 - 2:48 am
sp_Permalink sp_Print

LG L204WT har en display som är tillverkad av Chunghwa Picture Tubes, LTD http://www.cptt.com.tw displayen ska dock vara ganska bra har jag läst.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 343
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL