November 27, 2003
Coolt, har märkt att skärmtillverkare blir allt mindre trogna sina tillverkare numera och att de blir mer och mer av ett race mellan displaytillverkarna eftersom de inte kan lita på att företagen är trogna längre. Jag vet inte hur vettigt det är att hålla listan uppdaterad eftersom den inte är speciellt precis längre, tyvärr.
Jag ska titta igenom denna tråd igen när jag kommer tillbaka till Kalmar nästa vecka och omarbeta det lite.
//Andreas
January 2, 2004
Jag införskaffade en Sony 19" LCD SDM-X95K i förra veckan.
Detta köp har bjudit på en massa överraskningar.
När man fick upp den ur kartongen så luktade det kvalitet rakt igenom.
Här var det inget billigt plast inte.
Skärmen har en responstid på 8ms, Bildkontrastförhållande på 1500:1
Jag har alltid varit lite skeptisk mot platta skärmar, men pga flytt och betydligt mindre rum än tidigare så fick jag ett ryck att införskaffa mig en plattskärm.
Valet var stort bland 17 och 19", hittade denna. SDM-X95K på komplett för 2195:- (visste inte den var som veckans erbjudande den veckan, den kostar 2995:- nu).
Det här är en skärm jag starkt skulle rekkomendera till de som funderat på att köpa en ny skärm. Jag blev mer eller mindre överraskad när jag hade packat upp skärmen och kopplat in den.
Aldrig hade jag kunnat tänka mig en sådan bra bildskärpa i både film, spel, surfande och bildhantering.
När det gäller spelande så upplever jag inte något ryck i grafiken eller nånting.
Det enda negativa jag har att säga om denna skärm är avsaknaden av att kunna vrida skärmen (dvs tilta sidan så man kommer åt o sätta i sladdarna lättare). Menmen. Man blir lätt kräsen =)
För övrigt.. Funderar ni idag på o köpa en skärm, då kan jag bara säga, ha denna i åtanke. Den är kanske lite dyr (nu iaf) men den är värd varenda krona. En skärm är ju bland de datorkomponenter man sällan byter ut. Har haft min gamla Sony 17" CRT sen 1996.
En sådan komponent som sällans byts ut, då anser jag att då ska man välja ett dyrare allternativ. Det är lätt hänt att man är dumsnål när det gäller datorkomponenter, vilket jag lärt mig vid det här laget.
Jag betalar hellre lite mer och får kvalitets-saker.
Vad väljer man? En billig skärm för 1000 spänn som håller i 2-3 år eller 5000 för en som kanske håller i 20 år?
Så...det var väl allt jag skulle kunna säga om denna produkt.
//Dennis
March 18, 2008
Hej, jag hade tänkt att jag skulle köpa en skärm att använda som tv. Jag har kollat runt lite på olika skärmar och jag tycker den här verkar bra (och billig) http://www.webhallen.com/prod......p?id=84207 Sedan hade jag tänkat att använda den här http://www.kabelgiganten.se/ar.....sp?id=1987 och sedan koppla den till en digitalbox eller liknande. Min huvudsakliga fråga är: Kommer det överhuvudtaget att fungera, om det gör det, kommer bilden att beskäras på något sett? Jag är väldigt tacksam för svar! Mvh martin
November 27, 2003
22" är i regel inga superskärmar. En bra 20" är nästan att föredra om den ska funka som datormonitor också. Om det är TV som är det primära så går det nog, men om datoranvändandet kommer först så gå ner till 20".
Ang. dosan så är jag lite tveksam, men det beror på vilken upplösning som skicka till dosan och hur/om den skalar upp bilden till rätt upplösning.
//Andreas
March 18, 2008
Jag har tittat lite närmare på den här dosan http://www.x2vga.com/product Men det verkar bara som om den fungerar tillsamans med tv-spel. Fungerar det att använda dvdspelare och digtalboxar med den här?
December 27, 2003
är inne på att köpa en ny skärm, då 17" börjar känns lite för litet. Istället för att köpa på internet tänkte jag kila på in Elgiganten och köpa i butik, så slipper man ta en chansning med pixelfel och dylikt. Kan vara värt en extra hundralapp för smidigare support.
Hur som helst, jag kollade på 20-22" under 2000kr, men alla verkar ha D-SUB kontakt (alltså "VGA", ej DVI)
Är det värt att köpa skärm med D-SUB i dagarna, eller är det helt ute?
December 27, 2003
tänkte väl det.
Och visst kan man väl få en hyffsad skärm för runt 2000kr? Eller är det hopplöst om man vill ha DVI?
kollade annars på SAMSUNGs SyncMaster 2032BW
2 249:- på Giganten
20"
D-SUB + DVI-D
Kontrastförhållande 1000:1
Ljusstyrka 300
Maxupplösning i punkter 1680 x 1050
Responstid (ms) 2
3 Guest(s)