June 11, 2001
Då det har kommit upp en hel del diskutioner om UPS:er i Era senaste inköp så har jag har skapat en officell tråd, håll till godo!
Vad är en UPS?
Avbrottsfri kraftförsörjning (eng. UPS, ”uninterruptible power supply”) är en funktion som garanterar en hög kvalitet på lik- eller växelspänning till elförbrukare. Funktionen finns mellan den ingående kraftmatningen ("vägguttaget") och elförbrukaren (exempelvis en dator). UPS-enheten ger inte bara batteribackup vid strömavbrott utan skyddar även mot kraftiga spikar/störningar eller en kraftigt modifierad sinusvåg. Vanliga störningskällor på det externa kraftnätet är till exempel åsknedslag (främst inom distributions- eller lokalnätet), högfrekventa fyrkantvågor från frekvensomvandlare (för variabel motorhastighet), transienter (uppstår vid omkopplingar) eller tillfälliga överbelastningar.
UPS-enheten innehåller ett batteri (per definition alltid likspänning), där spänningen omvandlas till växelspänning med en s.k. växelriktare (eng. "Inverter"). Batteriet laddas kontinuerligt med batteriladdare vid normal drift från den vanliga nätspänningen. Inverterns "kärna" består av tre stycken så kallad Half-bridge-kopplingar som styrs av mikroprocessorn via galvaniskt isolerade förbindelser. På så vis kan en liten mikroprocessor för 20 SEK (2010) styra en växelriktare i megawatt-klass. Ett alternativ till batterier är ett konventionellt svänghjul, som under åtskilliga sekunder kan leverera elström via en generator, tills dieselmotorerna eller gasturbinerna till reservgeneratorerna hunnit starta.Vid större anläggningar brukar batterier och växelriktare/styrutrustning inrymmas i skåp, stora som garderober och med vikter på drygt 3000 kg per styck.
De UPS:er som brukar användas lokalt vid persondatorer klarar dock sällan mer än några minuters drift, vilket gör att man om dessa brukar tala om "kontrollerad nedkoppling" (till skillnad mot en abrupt avstängning, med risk för förlorad data). En del klenare UPS:er är beräknade på att driftstiden från batteri är begränsad eftersom dom överhettas i det fall man utökar batteriets kapacitet för att kunna köra längre.
Vad kostar en UPS?
Priset för en UPS är från ca 3000kr upp till 30 miljoner beroende på hur stor anläggning du har. 30 miljoner räcker till att driva en hel lägenhet några dagar. Tillbaka till verkligheten så klarar en UPS för ca 7500 kr att ge batteribackup i nästan precis 2 timmar vid normal användning, så vida man inte kör benchmark konstant. Skrivaren jag har drar 1000w, men en utskrift tar normalt 30-45 sek. Detta ”kostar” 7-10 minuter batteri för 30-45 sek om strömavbrottet inträffar EXAKT när utskriften har påbörjats, jag hinner med andra ord avsluta utskriften om det skulle uppstå problem precis när jag trycker skriv ut.
Kostnaden för att köra en UPS, utöver den anslutna utrustningen, är mellan 15 och 100w, beroende på storlek. Detta kan ses som att ha en glödlampa tänd dygnet runt året om. Den UPS jag använder drar 50w för att hålla batteriet i trim.
Hur mycket låter en UPS?
Det går inte säga exakt hur mycket en UPS låter då det är olika beroende på tillverkare och modell och även vilken miljö de står i. Tyvärr är även de tystaste också de svagaste. Som riktlinje skulle jag inte ställa en UPS ett sovrum då det garanterat skulle låta för mycket eftersom det minst skulle ge ett konstant svagt brusande. Å andra sidan skulle jag inte ställa in en dator i sovrummet heller oavsett om den hade UPS eller inte då jag anser att sovrummet skulle bli för elektriskt påverkat, även då datorn var avstängd.
Som det ser ut idag så dränker klickljud från tangentbord, mus, glidningar med stolen och ljud utifrån och från grannar det brus som UPS-enheten ger. För att höra UPS-enheten måste man aktivt lyssna på den vilket jag inte anser är det normala beteendet.
Jag har inte drivrutiner till mitt operativsystem, kommer den att fungera ändå?
Ja det kommer den. UPS-enheten bryr sig inte om datorn alls när den upptäcker strömavbrottet utan den slår över på 1/10 000 av en sekund. Skulle datorn ”tala om” för din UPS att det var strömavbrott så skulle din dator redan ha förlorat ström. Det drivrutinen gör är att den för en loggbok och att den sätter datorn i hibernate om du inte är på plats efter ett par minuter, så i värsta fall får du helt enkelt vara hemma när datorn är på. En UPS från APC får i Windows den stationära att se ut som en bärbar dator vilket innebär att du kan använda windows standarddrivrutiner för bärbara datorer och du kan köra kommandon för hibernating när batteridrift inträffar.
Går det att koppla in andra saker än en dator till UPS-enheten?
Ja, förutom bildskärmen och skrivaren (vilket anses som grunden för datorn) så går det i princip att koppla in alla saker som har samma typ av kontakt som anslutningen på ett nätaggregat eller en bildskärm. Det finns även en kabel som gör om motsvarande IEC-14 kontakt på UPS-enheten till en standard jordad europakontakt, till denna kan du sedan koppla in extern hårddisk, förstärkare etc. Överdriv dock inte på en och samma kontakt.
Jag har ett nätagg på över 1000w i specifikationerna från Corsair eller liknande och dubbla grafikkort, hur kraftig anläggning behöver jag?
Det beror på vad du tänker göra med datorn. Antagligen har du ändå inte en dedikerad elledning till datorn från fortum eller vattenfall så var realistisk, ditt nätagg talar bara om hur mycket du kan ta ut i värsta fall. Kolla hu mycket du tar ut inklusive bildskärm när du kör vanliga saker som word, excel och webläsare och lite enklare windowsspel. Jämför detta med dina vanliga spel och benchmark och se skillnaden.
Kommer du undan för under 450w i idle/slösurfning skulle en 2200VA UPS klara att stänga av en dator även om den var utrustad med dubbla 4870x2 som benchmarkade och förmodligen klara av att köra systemet i mellan 40 minuter och 2 timmar när du drar mellan 300 och 800w
Den utrustning jag kör tangerar två timmar med dator, bildskärm, färglaser, rumsbelysning höj och sänkbart skrivbord samt en del extern datorutrustning. Vid ett strömavbrott är det egentligen bara datorn och belysningen som aktivt drar ström. Det är bara vid en utskrift som batteriet förlorar 10 minuter då utskriften egentligen tar 30-45 sek. På den uppladdning som skrivaren gör där den drar 1000w. Men eftersom jag fortfarande har över en timme kvar hinner jag avsluta systemet. I princip skulle batteriet klara av att skriva ut ca 70 sidor då skrivaren behöver ”ladda om” vid var 15:e sida och jag räknar var 10:e för marginal vilket ger 100 sidor och fortfarande ha datorn på. 70 sidor tar 8 minuter att skriva ut. Resultatet är 5 ”omladdningar” vilket är samma som att förlora 50 minuter, utskriften tar 8 minuter, med väntetid 10 minuter, vilket innebär totalt 60 minuter. Det innebär effektivt ca 40 minuter kvar att spara dokumentet och stänga av datorn på efter en utskrift på 70 sidor.
October 16, 2003
Sebbe;1272911 wrote: Hör av dig till APC och köp nya batterier av dom direkt, så gör dom ett utbyte åt dig, ganska billigt jämfört med vad en ny ups kostar.
Enligt deras sida så kan du beställa direkt för 2641,32 kr.
http://www.apc.com/tools/upgra...../index.cfm
I deras lista ska du välja modellen SU2200I
Det jag tänkte var väl mest att komma undan så billigt som möjligt.
Vet att man kan köpa utbytesbatterier hos APC.
Men. Är det praktiskt möjligt att köpa två eller fyra bilbatterier och få ut vettig drift av dem?
Tänkte mig billigaste billigaste på typ biltema. Spelar ingen roll att de fysiskt inte går att skjuta in i lådan.
1 Guest(s)