March 2, 2007
Får inte igång nya datorn
Idag fick jag hem alla mina datorprylar jag beställt. Nu när jag äntligen satt ihop alltihop så startar den inte.
Eller den startar men den piper och stänger av sig själv igen. Enligt "Troubleshooting" i manualen för moderkortet så står det att om det är ett långt pip så är det DRAM error.
Jag har ett Gigabyte GA-965P-DS3 (http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=323508) moderkort och OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 (http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320744) minnen.
Och dom två ska väl ändå passa ihop med varandra eller är jag helt ute och cyklar?
I manualen under "Feature Summary" står det:
"Supports dual channel DDRII 800/667/533 unbuffered DIMMs"
Vad menas med det?
Vill verkligen få igång min nya dator så tacksam för svar
March 2, 2007
hur vet man hur många volt minnesplatserna har då? och går det att ändra?
och sen, är jag helt sämst eller nåt för jag fattar inte hur man ska nollställa CMOS.
Såhär står det i manualen:
"To clear CMOS, temporarily short the two pins. Default doesn't include the jumper to avoid improper use of this header."
Jag fattar ingenting av de där.
På moderkortet är det bara två små pinnar som sticker upp där det står att CLR CMOS ska va.
May 23, 2006
Kommer du in i bios?
Jag hade ett liknande problem med Gigabyte DS4. då berodde det på döda minnesstickor. DS3 är inställd på 1.8V för minnen. Det räcker gott och väl för att ta den igenom POST. Jag har testat med ett minne från crucial som kräver 2,2V. Det funkar att POSTA iaf...
March 2, 2007
jag klurade ut vad det va som lät och de va inte minnena utan det var grafikkortet. Mitt grafikkort var så pass krävande att den behövde en egen strömsladd.
Men tyvärr har jag ett annat fel istället. Har problem med att den startar om. För när jag trycker på knappen så startar den, alla fläktar och allting börjar snurra osv men den stänger av sig själv efter typ 3sek och sen startar den igen och så stänger den av sig igen och håller på sådär hela tiden.
Någon som vet vad som kan va fel
December 1, 2006
Den startar om hela tiden innan den kommer in i POST menar du (den bootar inte ens)?
Jag hade precis det problemet en gång. I mitt fall räckte det med att jag, när datorn var avstängd, stängde av strömbrytaren bak på nätagget (för säkerhets skull drog jag så ut sladden och satte in den igen). Så slog jag bara på samma strömbrytare på nätagget igen och startade datorn...
Än idag har jag inte fattat vad problemet var... men det hjälpte iaf... 🙂
May 23, 2006
Standard felsökning är ju att koppla ur allt förutom CPU, Minne, Grafikkort. Dvs. ta bort hårddiskar, dvd:s och annat skräp. Funkar det fortfarande inte så är det någon av CPU, minne eller moderkort. Mest troligt är minne. Då är det bara att ringa en vän och testa de komponenterna i hans/hennes dator. Ifall det skulle fungera så kopplar du in de övriga enheterna en och en. Testa mellan varje inkoppling för att lokalisera den felande komponenten.
2 Guest(s)