December 19, 2000
tjenare!
sitter på LAN nu.
vi tänkte kolla på en film ikväll, men vi lyckas inte få färg på tv out'en.
det blir bara svartvitt på tvn.
vi har prövat att köra PAL.
sladden sitter i S-video.
det är den enda kontakten som finns på graffekoret utom vga kontakten då....
nån som vet hur man ska göra?
June 3, 2001
Det är skit samma om filmen är i NTSC eller PAL, den visas ju på "skärmen" och sen är det den bilden som körs ut på TV-out. Egentligen visar du ju filmen i ett fönster på ditt skrivbord, och sen är det en kopia av det som mosas ut på TV-utgången, så signalen styrs inte ett jota av filmen.
June 3, 2001
On 2001-08-18 12:34, Peter@20ghz wrote:
Men va fan.Om kortet inte stöder ntsc så kan det ju aldrig fungera.. precis som dvd spelare eller tv som bara stöder ena formatet visar det andra i svart vitt..
Nej, lille pojk. När du kör på TV-out på grafikkortet styrs INTE signalen av filmen du råkar kolla på i mediaspelaren eller nåt annat spelarprogram. Det skulle vara lika dumt som om alla spel och andra program skulle vara i nåt speciellt TV-format. Du får tänka på att det är DATORN du kollar på och inte nån regionsprogrammerad DVD-spelare.
June 3, 2001
Men läs inlägget ordentligt innan ni hoppar på mig. Det är TV-out på hans *VANLIGA GRAFIKKORT* som han skulle köra på, och inte nåt MPEG-kort. Då SPELAR DET INGEN ROLL!!!!!!!!!!!
Sannolikt är det DivX han ska kolla.
Har själv kollat både PAL och NTSC DivX-filmer med PAL out på mitt eget Gefoce2 MX och det har fungerat utmärkt.
[ Detta Inlägg ändrades av: Sonic Wanderer den 2001-08-18 17:42 ]
August 22, 2005
Men läs inlägget ordentligt innan ni hoppar på mig. Det är TV-out på hans *VANLIGA GRAFIKKORT* som han skulle köra på, och inte nåt MPEG-kort. Då SPELAR DET INGEN ROLL!!!!!!!!!!!
Sannolikt är det DivX han ska kolla.
Har själv kollat både PAL och NTSC DivX-filmer med PAL out på mitt eget Gefoce2 MX och det har fungerat utmärkt.
[ Detta Inlägg ändrades av: Sonic Wanderer den 2001-08-18 17:42 ]
Stämmer faktiskt
Man kolla på ntcs filmer o pal på tv ut
June 3, 2001
Tack, OpenGL. Det värmde att nån lyssnar.
För övrigt gäller följande för de två tv-systemen:
PAL - 50Hz, 25FPS, ibland oxo 60Hz fast det är en fuskvariant som ofta används för att man ska kunna kolla NTSC-filmer på PAL-tv med stationära DVD-spelare..
NTSC - 60Hz, 29.97FPS
VARFÖR de har 29.97 istället för 30 jämnt har jag aldrig fattat. Detta gäller på DVD-filmer iaf. Men amerikanarna ska ju alltid va så märkvärdiga. Jag menar..... Inches, ounces, yards, pounds........ *DUH* 😀
Förutom uppdateringsintervaller skiljer sig också färgkodningen lite åt, det är därför NTSC-filmer kan bli svarvita om TV:n man kollar på inte klarar det. Då klarar den oftast PAL60, men inte NTSC60. PAL60 är alltså nästan samma som NTSC fast med PAL:s färgkodning. Mycket info blev det.
Håll till godo.
February 7, 2001
Eh... En liten kommentar bara.
Jag har haft samma bekymmer en gång. Skulle testa datorbilden på en TV. Provade först med S-Video kabel men det blev bara svartvitt. Testede sedan komposit utgången på samma kort och då blev bilden som den skulle. Jag tror att det i mitt fall berodde på att kabeln inte var anpassad för det ä
ndamål som jag försökte med. Kanske måste man vända på kabeln (byta ände)... Fast det är ju bara en gissning förstås.
July 21, 2001
On 2001-08-19 00:58, RamZeus wrote:
Eh... En liten kommentar bara.
Jag har haft samma bekymmer en gång. Skulle testa datorbilden på en TV. Provade först med S-Video kabel men det blev bara svartvitt. Testede sedan komposit utgången på samma kort och då blev bilden som den skulle. Jag tror att det i mitt fall berodde på att kabeln inte var anpassad för det ä
ndamål som jag försökte med. Kanske måste man vända på kabeln (byta ände)... Fast det är ju bara en gissning förstås.
jo man kan använda composite, men de e sämmre qualité
1 Guest(s)