January 22, 2007
Hej!
Enligt druckerchannel.de är det längre inte någon skillnad i pris per sida mellan bläckstråle / laser.
Laser har väl som en fördel, att kassetterna inte torkar ihop som på en bläckstråle.
Men tänk på att en laserskrivare med färg kan kosta runt 3 - 4000:- att köpa, men levereras med nästan tomma s.k. start kassetter.
Sedan kostar kassetterna runt 1000:- /st, det innebär 4000:- till när du vill börja använda färglasern - alltså var beredd på att få punga ut mellan 7 - 8000:- innan du kommit igång.
Bäckstråleskrivare däremot är billiga i inköp, och köper man piratpatroner eller fyller själv, är kostnden per sida minimal.
Läs gärna test av piratbläck på druckerchannel.de, där utklassar vissa piratpatroner originalen.
/SWIN
June 11, 2001
SWIN wrote: Hej!
Enligt druckerchannel.de är det längre inte någon skillnad i pris per sida mellan bläckstråle / laser.
Laser har väl som en fördel, att kassetterna inte torkar ihop som på en bläckstråle.
Men tänk på att en laserskrivare med färg kan kosta runt 3 - 4000:- att köpa, men levereras med nästan tomma s.k. start kassetter.
Sedan kostar kassetterna runt 1000:- /st, det innebär 4000:- till när du vill börja använda färglasern - alltså var beredd på att få punga ut mellan 7 - 8000:- innan du kommit igång.Bäckstråleskrivare däremot är billiga i inköp, och köper man piratpatroner eller fyller själv, är kostnden per sida minimal.
Läs gärna test av piratbläck på druckerchannel.de, där utklassar vissa piratpatroner originalen./SWIN
Du lär nog få läsa på där. Den skrivare jag har (Magicolor 3300) kostade visserligen 20.000 kr i inköp, men med tanke på utskriftskostnaden så sparar jag 5.000:- per år i utskriftskostnad. Det som gör skrivare lite dyrare är att den har automatik för dubbelsidigt och boktryck (motsvarar ca 5000kr). Det sparar dessutom in kostnaden med ytterligare halva papperskostnaden då hälften papper bara behövs. En utskrift av en bild i fotokvalitét på ett A4 på ett blankt paper med 200g/kvm kostar ca 60 öre + pappret. På en bläckstråleskrivare kostar det ca 4 kr + papper. I dag kostar en laserskrivare dessutom hala priset i inköp vilket ger ytterligare 20% mer utskrifter för samma pengar.
Jag räknade på 50 000 kr och konstarerade att en proffs-bläck för 12.000 kr skulle ge 9 500 utskrifter av foto(inköp + omladdning). Den skrivare jag valde skulle ge 50 000 utskrifter för samma pengar. Eftersom papperskostnaden är den samma så är det skrivarens förbrukning som kostar då jag använt ett avancerat papper.
jag räknar så här:
Inköp + köp av omladdning, anser att inget annat än toner/bläck behöver fyllas på. Visserligen kommer laserskrivarens andra enheter att behöva bytas efter ett visst antal tusen utskrifter, men det tar så lång tid att det är fråga om att byta skivare då.
Utskriften är räknad som ett A4 med ett kvalitetsfoto utskrivet med högsta upplösning och prestanda.
Budget: 50 000:-
Inköp: 12.000:- vs 20.000:-
Kvar att använda: 38.000:- vs 30.000:-
Pris per sida: 4:- vs 0:60
Antal sidor: 9 500 vs 50 000
Nu vet jag att man inte har en skrivarbudget på 50 lakan, det har inte jag heller, men det fungerar ändå att räkna på. Jag har ännu inte kommit upp i första omladdningen av skrivaren och jag har ändå skrivit ut mer än 4 000 sidor, nu är ju inte heller alla av foton på helsida, men det gör ju att priset blir ännu lägre totalt, men prisskillnden är den samma eftersom du rent teoretiskt skulle ha skrivit ut exakt samma sak på båda skrivarna.
Fotokvaliteten på den skrivare jag har är dessutom samma som ett fotolabb, provade att lämna in. Den enda skillnaden var att det stod kodak på baksidan av bilderna dom tog fram samt att det var en något blankare yta, matta bilder gick bara att se om man tittade på logon på baksidan, även fotobutiken och kodak hade svårt att avgöra.
January 22, 2007
Hej Sardukar!
Gå in på druckerchannel.de !
Välj en bläckstråle, klicka på "gojan".
http://www.druckerchannel.de/a.....38;seite=7
Välj en färglaser, klicka på "gojan".
http://www.druckerchannel.de/a.....38;seite=6
Som du ser, så är det stor skillnad i kvalité mellan färglaser, och bläckstråle.
Priskillnaden mellan bläck & laser är inte så stor, med originalpatroner kostar exempelvis en färgsida på Canon Pixma iP5300 35,1 Cent, samma sida på en Samsung CLP-300N kostar 48 Cent.
Det lönar sig inte för det mesta att köpa en färglaser.
Och önskar man skriva ut större volymer billigt med sin bläckstråle, kan kan köpa eller själv göra ett CIS, Continous Ink System.
http://alutashop.com/xtcommerc.....X4000.html
Man köper då bläck i literdunkar, och skriver ut med fotokvalité för mycket lite pengar.
/SWIN
May 9, 2001
Kvaliteten blir lite bättre med bläck om man har lite bättre papper.
Men mina utskrifter på min färglaser räcker rätt långt.
Jag kör fortfarande med de toner jag fick med färglasern efter lite över ett år.
Jag har skrivit ut bra mycket sedan dess. Tror jag har bytt färgpatroner i min bläckstråleskrivare 3 gånger under samma tid.
Dessutom är det 4 olika toner i färglasern. Svart, gul, cyan och magenda.
I bläckstråleskrivaren är det två. Svart och en för färg. Tar en färg slut i färgpatronen måste jag byta hela.
2 Guest(s)