Färglaser vs bläckstråle|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Färglaser vs bläckstråle
Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 3, 2007 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Vad är fördelarna resp. nackdelarna mellan dessa olika tekniker bortsett från inköpspriset? Är det någon skillnad i bildkvalitet? Vilket är billigast i drift? Något mer man bör tänka på inför valet av skrivare?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1121867
March 3, 2007 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Driftkostnaden är avsevärt lägre med laser, det är ju därför man väljer laser 😉
Detaljkvalitén är dock bättre med bläck. Foton ska man nog inte skriva ut med laser direkt, men det beror ju också helt på vilka skrivare det är frågan om.

//Andreas

SWIN
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
1122096
March 4, 2007 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Enligt druckerchannel.de är det längre inte någon skillnad i pris per sida mellan bläckstråle / laser.

Laser har väl som en fördel, att kassetterna inte torkar ihop som på en bläckstråle.

Men tänk på att en laserskrivare med färg kan kosta runt 3 - 4000:- att köpa, men levereras med nästan tomma s.k. start kassetter.
Sedan kostar kassetterna runt 1000:- /st, det innebär 4000:- till när du vill börja använda färglasern - alltså var beredd på att få punga ut mellan 7 - 8000:- innan du kommit igång.

Bäckstråleskrivare däremot är billiga i inköp, och köper man piratpatroner eller fyller själv, är kostnden per sida minimal.
Läs gärna test av piratbläck på druckerchannel.de, där utklassar vissa piratpatroner originalen.

/SWIN

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1122436
March 5, 2007 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

SWIN wrote: Hej!

Enligt druckerchannel.de är det längre inte någon skillnad i pris per sida mellan bläckstråle / laser.

Laser har väl som en fördel, att kassetterna inte torkar ihop som på en bläckstråle.

Men tänk på att en laserskrivare med färg kan kosta runt 3 - 4000:- att köpa, men levereras med nästan tomma s.k. start kassetter.
Sedan kostar kassetterna runt 1000:- /st, det innebär 4000:- till när du vill börja använda färglasern - alltså var beredd på att få punga ut mellan 7 - 8000:- innan du kommit igång.

Bäckstråleskrivare däremot är billiga i inköp, och köper man piratpatroner eller fyller själv, är kostnden per sida minimal.
Läs gärna test av piratbläck på druckerchannel.de, där utklassar vissa piratpatroner originalen.

/SWIN

Du lär nog få läsa på där. Den skrivare jag har (Magicolor 3300) kostade visserligen 20.000 kr i inköp, men med tanke på utskriftskostnaden så sparar jag 5.000:- per år i utskriftskostnad. Det som gör skrivare lite dyrare är att den har automatik för dubbelsidigt och boktryck (motsvarar ca 5000kr). Det sparar dessutom in kostnaden med ytterligare halva papperskostnaden då hälften papper bara behövs. En utskrift av en bild i fotokvalitét på ett A4 på ett blankt paper med 200g/kvm kostar ca 60 öre + pappret. På en bläckstråleskrivare kostar det ca 4 kr + papper. I dag kostar en laserskrivare dessutom hala priset i inköp vilket ger ytterligare 20% mer utskrifter för samma pengar.

Jag räknade på 50 000 kr och konstarerade att en proffs-bläck för 12.000 kr skulle ge 9 500 utskrifter av foto(inköp + omladdning). Den skrivare jag valde skulle ge 50 000 utskrifter för samma pengar. Eftersom papperskostnaden är den samma så är det skrivarens förbrukning som kostar då jag använt ett avancerat papper.

jag räknar så här:

Inköp + köp av omladdning, anser att inget annat än toner/bläck behöver fyllas på. Visserligen kommer laserskrivarens andra enheter att behöva bytas efter ett visst antal tusen utskrifter, men det tar så lång tid att det är fråga om att byta skivare då.

Utskriften är räknad som ett A4 med ett kvalitetsfoto utskrivet med högsta upplösning och prestanda.

Budget: 50 000:-
Inköp: 12.000:- vs 20.000:-
Kvar att använda: 38.000:- vs 30.000:-
Pris per sida: 4:- vs 0:60
Antal sidor: 9 500 vs 50 000

Nu vet jag att man inte har en skrivarbudget på 50 lakan, det har inte jag heller, men det fungerar ändå att räkna på. Jag har ännu inte kommit upp i första omladdningen av skrivaren och jag har ändå skrivit ut mer än 4 000 sidor, nu är ju inte heller alla av foton på helsida, men det gör ju att priset blir ännu lägre totalt, men prisskillnden är den samma eftersom du rent teoretiskt skulle ha skrivit ut exakt samma sak på båda skrivarna.

Fotokvaliteten på den skrivare jag har är dessutom samma som ett fotolabb, provade att lämna in. Den enda skillnaden var att det stod kodak på baksidan av bilderna dom tog fram samt att det var en något blankare yta, matta bilder gick bara att se om man tittade på logon på baksidan, även fotobutiken och kodak hade svårt att avgöra.

Sardaukar
Member
Medlem
1122529
March 6, 2007 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för den redogörelsen Sebbe, men är färglaserskrivare för runt 2000:- nåt att ha? Köper man grisen i säcken då?

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1122650
March 7, 2007 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle inte vilja ha den som fotoskrivare iaf, men till allt annat går den säkert utmärkt 😛 wink

Sardaukar
Member
Medlem
1122707
March 7, 2007 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Foton skriver jag aldrig ut några. Däremot vill jag ju att vanliga bilder ska se bra ut.

SWIN
Medlem
1123017
March 9, 2007 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

Hej Sardukar!

Gå in på druckerchannel.de !

Välj en bläckstråle, klicka på "gojan".

http://www.druckerchannel.de/a.....38;seite=7

Välj en färglaser, klicka på "gojan".

http://www.druckerchannel.de/a.....38;seite=6

Som du ser, så är det stor skillnad i kvalité mellan färglaser, och bläckstråle.

Priskillnaden mellan bläck & laser är inte så stor, med originalpatroner kostar exempelvis en färgsida på Canon Pixma iP5300 35,1 Cent, samma sida på en Samsung CLP-300N kostar 48 Cent.

Det lönar sig inte för det mesta att köpa en färglaser.

Och önskar man skriva ut större volymer billigt med sin bläckstråle, kan kan köpa eller själv göra ett CIS, Continous Ink System.

http://alutashop.com/xtcommerc.....X4000.html

Man köper då bläck i literdunkar, och skriver ut med fotokvalité för mycket lite pengar.

/SWIN

Sardaukar
Member
Medlem
1123125
March 9, 2007 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för det. Lär nog bli en bläckstråle.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1123191
March 9, 2007 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

En sak ni missat:

Bläck är normalt vattenlösligt, det brukar inte toner vara.

SWIN
Medlem
1126395
March 24, 2007 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej TERdON!

Förvisso sitter jag i en källare & hackar, fraggar m.m.

Men SÅ fuktigt är det inte.

Och skall någon sitta under vattnet & läsa sina utskrifter, väljer han nog annat utskriftsmedium än papper, som också är vattenlösligt.

/SWIN

Sardaukar
Member
Medlem
1126424
March 24, 2007 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte OH-papper 😉

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
1128428
April 2, 2007 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kvaliteten blir lite bättre med bläck om man har lite bättre papper.
Men mina utskrifter på min färglaser räcker rätt långt.
Jag kör fortfarande med de toner jag fick med färglasern efter lite över ett år.
Jag har skrivit ut bra mycket sedan dess. Tror jag har bytt färgpatroner i min bläckstråleskrivare 3 gånger under samma tid.
Dessutom är det 4 olika toner i färglasern. Svart, gul, cyan och magenda.
I bläckstråleskrivaren är det två. Svart och en för färg. Tar en färg slut i färgpatronen måste jag byta hela.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 411
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL