October 12, 2001
Jag håller på att laborera lite hemma med mitt LAN....
Just nu så använder jag min Athlon (Win XP , ADSL) som router till dom andra datorerna i LAN:et. Och som det är konfigurerat just nu så får datorerna en tilldelad ip adress varje gång de startas upp,
och allt funkar utmärkt!
Men nu har jag skaffat en printserver som inte har stöd för DHCP. Och jag måste därför sätta fast ip på alla burkar i nätet.
Och nu frågan: Var i XP ändrar så att att xp inte delar ut adresser? Så jag kan sätta fast ip på dom andra datorerna istället...
April 1, 2001
Om man har delat ut en nätverksanslutning i XP så delar den ut ip adresser, dns adresser och gateway adresser automatiskt. Det är inget man kommer ifrån. Men du kan sätta fasta adresser på de andra datorerna ändå. Se bara till att alla andra inställningarna är samma som de var när dom hade auto inställningar. Alltså sätt DNS och gateway till 192.168.0.1 och så.
June 1, 2001
Sätt fasta IP addresser i rangen 192.168.0.2 - 192.168.0.255 på de andra datorerna så ska det funka bra.
eesa, du har nog missuppfattat frågan, tror det var frågan om hans datorer i det lokala nätverket och inte hans ip address på nätet.
[ Detta Inlägg ändrades av: Nibbler den 2002-03-14 19:50 ]
February 22, 2002
On 2002-03-14 19:49, Nibbler wrote:
Sätt fasta IP addresser i rangen 192.168.0.2 - 192.168.0.255 på de andra datorerna så ska det funka bra.eesa, du har nog missuppfattat frågan, tror det var frågan om hans datorer i det lokala nätverket och inte hans ip address på nätet.
Hej.Alldeles riktigt,,ber om ursäkt.
[ Detta Inlägg ändrades av: Nibbler den 2002-03-14 19:50 ]
October 12, 2001
Ok...fan det var ju inte bra... nu blir det följande...
När jag ställer in ip:n på printservern, så tappar printservern (inbyggd hp printserver i skrivare...) ip numret nästa gång jag stänger av den och startar den igen. Och det beror på att den får ett nytt nummer av Windows xp.
Hur ska jag lösa det...?
April 1, 2001
On 2002-03-14 20:21, maxxar wrote:
Ok...fan det var ju inte bra... nu blir det följande...När jag ställer in ip:n på printservern, så tappar printservern (inbyggd hp printserver i skrivare...) ip numret nästa gång jag stänger av den och startar den igen. Och det beror på att den får ett nytt nummer av Windows xp.
Hur ska jag lösa det...?
Men alltså, vad är problemet? Om den får ett nytt IP varje gång den startas upp så är det väl frid och fröjd?
October 12, 2001
Första gången skrivaren blir installerad så får den ett ip nummer tex 192.168.0.138, och när man skriver ut så skriver man ju ut mot den ip adressen (porten)....
Då uppstår ju problemet att när jag stängt av skrivaren och slagit igång den igen så har den ett nytt ip nummer tex 192.168.0.67.
Vilket leder till att skrivaren inte finns på 192.168.0.138 som den vart installerad på första gången....
February 22, 2002
Hej.Kan väl inte vara frid o fröjd om den
tappar IP-adressen,,,skrivaren har fått en
IP-adress,,eller hur,,men varje gång du
startar datorn så blir ju den tilldelad
en IP-adress av DHCP:n,,alltså känner den
inte till den nya adressen,,alltså måste
du ansöka om eget "kit" med IP-adresser.
MVH:eesa
1 Guest(s)