August 9, 2001
jag märkte inga prestandaförluster när jag jämnförde NTFS och FAT32 filsystemen på min disk. FAT32 kan ha jävligt stora partitioner också, men FDISK och andra MS diskverktyg vill inte formatera stora FAT32 partitioner p.g.a MS tycker NTFS ska användas då. Partition Magic osv kan man skapa stora FAT32 partitioner i. En sak med NTFS kan vara en nackdel beroende på hur man använder datorn: inget stöd för DOS.
edit: jag nämnde prestanda p.g.a folk undrar väl om man förlorar nåt på att ha NTFS i prestandaavseende. Vilket man enligt mig inte gör.
[ Detta Inlägg ändrades av: Bhaal den 2001-10-04 21:38 ]
April 2, 2001
tror faktiskt att spec för FAT32 säger att partitioner över hummm, 80gb? (kan dock vara 120... glömsk...) inte fungerar!
Dessutom tycker jag att det är fel att säga att NTFS itne har stöd för DOS, det är ju DOS som inte har stöd för NTFS!
men å andra sidan, hur kul är dos?
July 14, 2001
Om man kör Ghost kan det bli problem. Jag har (hade) 5 partitioner med NTFS som tycker är mycket bra. Problemet är när man vill göra en backup till en annan partition måste den var FAT eller FAT32 för att Ghost ska se den partitionen i DOS.
Detta kan vara lite synd, fast det ligger väl i programets begränsningar och inte i filsystemet.
1 Guest(s)