February 28, 2005
Tjena
Köpte mig ett Sapphire X1900XTX 512MB, fungerar perfekt och så inga problem. Original hastigheterna ska ligga på 650/1550, men ATI Tray Tools visar 500/1200, fast jag trycker på set default clocks, vad är fel? förresten kan ej klocka med Rivatuner oxå, kunde det innan me X1800XT, den där lilla rutan man ska trycka på när man klockar finns ej, sen där de brukar så info typ 512MB GDDR3 osv finns ej, står bara no additional information...
May 2, 2006
500/1200 är kortets 2D clocks, dvs när du befinner dig i Windows mm.
Tjänsten "ATI Hotkey Poller" ser till att kortet går upp i 650/1550 när du kör 3D.
Har du senaste versionen av Rivatuner (RC 16.2)?
http://downloads.guru3d.com/do.....hp?det=163
Annars så känner inte Rivatuner igen de senaste drivisarna 6.11.
Ser att du har ATI Tray Tools uppe. Under "Overclocking method" så har du "Driver level" inställd. Det innebär att du klockar via drivrutinen och tjänsten jag nämnde ovan behöver inte stängas av. Kör du Low-level (direkt till hårdvaran) med ATT, ATITool eller Rivatuner så måste du stänga av denna tjänst.
Mitt råd är att köra Driver level i ATT och testa när den klagar över artefakter (i Show 3D Renderer). Kör GPU:n och minnena var för sig. Skriv ned var gränsen gick och gå sedan över till "Overdrive 3" i ATI Tray Tools och lägg in värdena i där (Overdrive 3 är samma som finns i Catalyst, men utan dess begränsningar). Klockar du via drivrutinerna/Overdrive så ligger frekvenshoppen mellan 6-9MHz.
Exempel: Säg att artefakt testet rapporterar vid 722MHz på GPU:n. Nästa lägsta värde är då 716MHZ. Ställ in detta värde i Overdrive 3 och gör sedan likadant med minnena. Fördelen med Overdrive 3 är att du inte behöver spara några profiler som du annars måste om du klockar via "Overclocking" fliken. Hänger sig spelet eller liknande så dra ned klocken ytterligare. Får du artefakter i spel/en så brukar det vara kärnan som är för högt klockad, hänger/fryser sig hela datorn så brukar det vara minnen du får dra tillbaka på.
Några varningens ord. X1900XTX blir rejält varm på kärnan så övervaka dina temperaturer. Använd alltid bara ett överklocknings progam. Som du ser så kan du även öka volten på både kärnan och minnena, men det är inget jag rekommenderar om du inte minst kör med vattenkylning.
February 28, 2005
Xenomorphed wrote: det är väl bara 2D clocks som visas? tryck på "Show 3D Renderer" och se om något ändras
edit: lite OT, men vad har du för kylare på kortet? inte standard, eller? tyckte det vara ganska låg Core temp
på X1800XT så visades 3D clocks, men har kollat runt i nätet o massa snack om 2D clocks, men saken är när jag trycker på "Show 3D Renderer" så är det samma sak...och BIOS clocksen borde ju vara annorlunda?
sitter en AC X2, men tempen är högre nu...sen vill jag också klocka kortet, men fattar ej hur jag ska göra...fixade senaste versionen av Rivatuner, kände då igen mitt kort och där visar den rätt clocks 650/775 MEN när jag klockar via Rivatuner och sedan startar om datorn som man bör göra så återställs den till 650/775...konstigt
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
HJÄLP! ^^ vill överklocka
May 2, 2006
Ati Tray Tools visar alltid 2D klocksen på X1900XTX vid artefakt testen, så dra upp reglarna till dina 3D klocks (650/775) INNAN du börjar leta efter max på GPU och Mem.
Ska du använda Rivatuner så måste du in i Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster. Inaktivera här tjänsten ATI Hotkey Poller.
Sedan klockar du upp dina 2D klocks i Rivatuner och bockar i Apply at Startup. Du kommer du att endast ha en hastighet (den överklockade) och ingen växling mellan 2D/3D.
Jag rekommenderar att dock att du använder senaste ATI Tray Tools till ditt X1900XTX. Rivatuner är bättre för Nvidia kort.
February 28, 2005
stege99 wrote: Ati Tray Tools visar alltid 2D klocksen på X1900XTX vid artefakt testen, så dra upp reglarna till dina 3D klocks (650/775) INNAN du börjar leta efter max på GPU och Mem.
Ska du använda Rivatuner så måste du in i Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster. Inaktivera här tjänsten ATI Hotkey Poller.
Sedan klockar du upp dina 2D klocks i Rivatuner och bockar i Apply at Startup. Du kommer du att endast ha en hastighet (den överklockade) och ingen växling mellan 2D/3D.
Jag rekommenderar att dock att du använder senaste ATI Tray Tools till ditt X1900XTX. Rivatuner är bättre för Nvidia kort.
OK, men jag har senaste Tray Tools, vad exakt ska jag göra nu, för nu blev det lite kaos me rivatuner o så inblandat..
ska jag avinstallera Rivatuner?
May 2, 2006
Ja, avinstallera Rivatuner för att vara säker på att eventuell klockning inte körs i bakgrunden och skapar konflikter. Gör en rensning i registret med CCleaner (gratis) och klocka med ATT. Använd Overdrive 3. Sedan kan du lägga tillbaka Rivatuner och använda temp monitor funktionen.
February 28, 2005
stege99 wrote: Ja, avinstallera Rivatuner för att vara säker på att eventuell klockning inte körs i bakgrunden och skapar konflikter. Gör en rensning i registret med CCleaner (gratis) och klocka med ATT. Använd Overdrive 3. Sedan kan du lägga tillbaka Rivatuner och använda temp monitor funktionen.
men saken är att jag inte får fram 3D clocks på ATT, får bara fram 2D och saken är att jag har provat klocka o de blir bara skit...alltså klockar inte så bra som det ska göra...
May 2, 2006
OK, sista innan jag måste sticka, är redan sen.
Utgå från 2D. INNAN du börjar klocka så ställ in dina default 3D, dvs 650/775. Dra alltså upp reglarna från 500/600 först. Sedan kör du 3D renderer och kollar hur högt du kan gå på GPU och minnen. Ett i taget.
Ställ sedan inte in något utan avbryt. De maxvärden du fick innan artefakter upptäcktes, exempelvis 709/855, ställer du nu in på Overdrive 3 och bockar i rutan under (apply eller always use eller vad det nu hette).
Släng in Rivatuner igen och öppna monitor graferna (klicka på det översta "Customize" under Main flicken så hittar du den, ser ut som ett förstoringsglas över en filmremsa). Kör igång ett spel och gå ur det. Nu ska du se att graferna sticker upp på de överklockade värden (och tillbaka på 500/600 när du går ur spelet). Precis som Overdrive i Catalyst, fast utan 690/800 gränsen.
Kör på.. :bgrin:
1 Guest(s)