July 21, 2006
Tjena! Har ett Biostar M7VKA moderkort som jag nyligen bytte processor i, hade förut en 900MHz (tror det var en Duron men jag är inte säker, kan ha varit en Thunderbird), Socket A (462), nu bytte jag den till en 1200MHz Thunderbird, lade även till en HDD, 256MB RAM, sedan formaterade jag hårddiskarna och lade in Windows på nytt. I Windows så står det att det är en 900MHz Thunderbird, varför? Enligt Everest så körs den i 900MHz, måste jag nollställa CMOS, eller kanske flasha BIOS på mobot, eller stöder mobot bara en 900MHz Duron/Thunderbird?
Vore tacksam om ngn kunde hjälpa mig med detta 😀
July 21, 2006
Okej... Kom själv att tänka på samma sak idag, men det ska ju finnas en slags brytare på mobot för att ställa in FSBn, men den fattas på min, så den är inställd på 100MHz. Men det står att det är CPU Clock man ställer in det, är det samma sak som FSBn? Tycker detta verkar oerhört invecklat o krångligt, vore glad om ngn kunde hjälpa mig:D
July 21, 2006
Sebbe wrote: Enligt tillverkarens hemsida så finns det en jumper panel vid batteriet längst upp till höger (Ps/2/Com/Printer etc sitter längst upp till vänster).
För att få 133 så skall denna vara inställd såhär:
JCLK1
Off
Off
On
OffJCLK2
On
Den "jumper panel" som du menar finns inte på mitt moderkort, det finns bara några lödpunkter där så för att få 133MHz så måste jag löda om så att inställningarna stämmer, eller hur? Men finns det ngt annat sätt för att få den rätta hastigheten eller måste jag köpa ett annat moderkort?
1 Guest(s)