July 23, 2005
Tjena.. Ett tag sen man var här nu, så jag vet inte om jag lagt tråden i rätt del av forumet..
Till mitt problem. Har en vanliga Hp dator (Compaq nc6120) och den har blivit helkonstigt på sistonde.. Datorn låser sig, kommer upp felmedelande att strömökning på navport vilket innebär att jag inte kan använda usb portarna osv.. Det dära med navportarna vet jag att det försvinner genom att jag formaterar, men det vill jag ej (formatera är inget alternativ just nu, eftersom det är mina föräldrars arbetsdator).. Men varför är det den låser sig? ska förklara lite nogranare..
Den låser sig när som helst, men det försvinner genom att man "böjer" datorn lite uppåt, man alltså trycker på olika delar av datorn så funkar det igen? så det kan ju inte vara något mjukvarufel, utan jag tror mer på hårdvaru.. Men varför, och hur?
Tacksam för väldigt snabba svar, då mina föräldrar vill skicka datorn till hp imorn så dom byter ut moderkortet (vilket jag tycker är för dyrt och onödigt).
Edit: datorn är mer än 1 år så ingen garanti.. Redan pratat med hp osv.
/Jonas 🙂
March 10, 2003
glapp någonstans ?
Kostar det så mycket är det juh billigare med en ny för 8000kr.
Men även om garantin är 1år så har du två mot fabriksfel eller vad det är.
Men dom kanske inte tycker att det räknas som det ?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 23, 2005
Ingen aning vad det kan vara.. Ibland funkar det klockrent ( det med att det låser sig alltså), och går länge.. Någon annan dag är det ett rent helvette med datorn, så jag har absolut ingen idé..
Det med garantin vet jag inte.. klantig som jag är råkade jag göra så att piggen som sitter vid laddningsstället i datorn gick av 🙄 .. ringde in och fråga vad som kundes göra, och dom sa att dom skulle byta moderkortet bara för att en liten pigg gått av.. vilket skulle kosta runt 3-4k exkl arbetet.. Så antagligen är det inte 2 år på sånt då..
July 23, 2005
ewert wrote: Felet på datorn är det så att den bara dör och sen kan man starta den igen eller är det så att den startar (lampan lyser) fast man får ingen bild och man "hör" att datorn inte startar? Typ HDD/CD ljudet.
Datorn dör aldrig, utan den "laggar fast" tills man bänder lite på datorn..
July 23, 2005
Bänder kanske var o ta i.. Men om du har datorn framför dig, så tar jag tag men 4 fingrar på tangentbordet, och tummen under och trycker neråt med fingrarna och uppåt på tummen, alltså inte hårt alls..
Som jag sa innan gjorde jag sönder laddningspiggen, så far tog isär datorn och lödde fast den, och han gjorde rent den samtidigt..
January 3, 2003
Hej, har du nc6120 så har du 3 års garanti. Men om du har nx6120 så är det 1 år som gäller. Modellerna är identiska men har olika garantier.
Dubbelkolla vilken du har och om du har nc6120 ringer du till hpsupporten 0771-303000.
edit: fel av mig, 1 år är det som gäller på båda modellerna.
1 Guest(s)