Fel på grund av eget byggande|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fel på grund av eget byggande
Vrak
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 22, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej

Jag funderar på om det är hög risk att man väljer inkompatibla datorkomponenter när man ska sätta ihop en egen dator? Att man väljer en konfiguration som skapar huvudbry?

Om man följer alla bestämmelser. Dvs tex väljer rätt CPU på rätt socket då ska det väl fungera eller är det vanligt med problem ändå?

Lite osäker på om man ska köpa typ DELL (som man förmodat testat konfigurationen ordentligt) eller bygga själv.

Tack på förhand.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
940351
August 22, 2005 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har satt ihop många datorer med "slumpade" komponenter utan större problem men det finns väl en och annan landmina.

Om du skall ha en "stor" CPU-kylare så kan det bli problem med vissa moderkort. Thermalright XP-120 t.ex.
Du kan ju välja lite delar och skriva ner dem i en tråd för bedömning om du är osäker.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
940359
August 22, 2005 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Vrak wrote: Hej

Jag funderar på om det är hög risk att man väljer inkompatibla datorkomponenter när man ska sätta ihop en egen dator? Att man väljer en konfiguration som skapar huvudbry?

Om man följer alla bestämmelser. Dvs tex väljer rätt CPU på rätt socket då ska det väl fungera eller är det vanligt med problem ändå?

Lite osäker på om man ska köpa typ DELL (som man förmodat testat konfigurationen ordentligt) eller bygga själv.

Tack på förhand.

Jag har aldrig haft problem med kompabilitet med hårdvara när jag byggt datorer. Men en viktig sak är ju som du säger att köpa rätt processor till rätt sockel. Detsamma gäller ju minnen. Men passar dom bara fysiskt så har jag aldrig haft några problem.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
940383
August 22, 2005 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Sedan finns det ju alltid en chans till att delarna är Dead-on-arrival. Gäller oftast
moderkort som jag fattat det som.
Vill man veta vad man har för delar och kunna uppgradera skall man inte köpa märkesdatorer som Dell t.ex.
Då är det bättre att låta datorbutiken eller komplett montera ihop och testa för en 1000:-. Dvs om man inte kan själv eller har kompisar som kan hjälpa en.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
940478
August 22, 2005 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med ovanstående postaren om att det är MYCKET bättre att låta en lokal datoraffär göra själva byggandet förutsatt att dom använder välkända märken för tex moderkort. Man är inte låst till i det här falllet "DELL" när man ska sen köpa mer minnen, stoppa in en snabbare CPU osv.

joioi50
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
940587
August 22, 2005 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller absolut med föregående 2 talare till 100%, men samtidigt så är dell kvalitet igenom, jag updaterade mina firmwares till min cd-brännare(för ett år sedan då kostade cd-brännare 4-500kr på nätet). och min brännare slutade fungera, jag snackade med dell support tekniker och när det framgick att det var från dell's egna firmware så skickade de mig en helt ny cd-brännare(som var bättre än föregående 🙂 ) med express leverans gratis. Behövde inte ens skicka de den gamla brännaren. Dock så har jag en tillvald 3års support och garanti vilket också kan påverka något.
Sen så är det bättre att köpa från dell än från giganten, onof och power osv... Tycker även att dells chassin är snyggare än 97% av chassin av andra märken, Dell chassi: Stilren men cool(enligt mig).

Unit01
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
940594
August 22, 2005 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Sedan finns det ju alltid en chans till att delarna är Dead-on-arrival. Gäller oftast
moderkort som jag fattat det som.
Vill man veta vad man har för delar och kunna uppgradera skall man inte köpa märkesdatorer som Dell t.ex.
Då är det bättre att låta datorbutiken eller komplett montera ihop och testa för en 1000:-. Dvs om man inte kan själv eller har kompisar som kan hjälpa en.

Lite väl OT och mycket dell bashande?
Supporten i många datorbutiker gäller halvvägs efter du gått ut genom dörren. Dvs du kan be de om hjälp med en pajad del för utbyte men förvänta dig inget annat.
Och man kan ta reda på vad man har för delar i en dell dator om man vill.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
940619
August 23, 2005 - 2:14 am
sp_Permalink sp_Print

Inget emot Dell som företag. Dom är en av de bättre om man jämnför med de andra som finns (HP/Compaq).
Dock har dell en egenhet på att använda delar som inte alltid passar i andra datorer.
Särskilt nätagg och moderkort brukar vara special-special.
Tar man HP t.ex. så är nog dom än värre. Polaren har en ny HP dator genom jobbet. Visade sig att han inte
kunde installera XP pro som han har licence för på den.
Ljudkortet (audigy2 zs), TV-kortet och några andra enheter gick inte att använda.
Creatives egna drivrutiner fungerade inte alls att installera.
Efter många om och men, fick han reda på att det var specialdelar tillverkade enbart till/för HP.

Dessutom finns det inga drivrutiner att ladda ner från HPs hemsida. De enda drivrutiner han har
ligger på en Restorepartion inbakat i en XP install.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

bAron
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
940671
August 23, 2005 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

ska du köpa en färdig dator, satsa på ACER. skippa hopa, compaq, dell och allt vad det heter. Men var vaksam när du beställer datorer av denna typ, alla företag som säljer datorer på detta vis är väldigt bra på att få en dator att låta bättre än var den är. Jobbar bara på värden som de flesta kunder förstår, såsom prossecorhastighet, hårdiskutrymme och minnes storlek. Cache-minne, grafikkort, minnestyp, bus-hastighet osv, det är där dom gör sina datorer billigare (förutom att dom köper in typ 10 000 delar av samma sort och får jä'vligt bra mängdrabatt =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 214
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL