April 11, 2003
Tjena. Är så att jag bytte chassi för ett par veckor sendan. Efter bytet så funka inte mina pata diskar. Jag har inte orkat pilla med det förens nu typ. Nu funkar ena iaf, 200GB, men inte 120GB. När jag hade båda i så va 200GB 200GB men 120GB va bara 7.75GB. Men nu starta jag utan 200GB disken och nu så är 120GB 120GB som det ska vara. Men på den hade jag 2 partitioner på 30 och 90GB. Men nu är dom på 7.75GB och 104.04GB. Den på 7.75GB står det att den är felfri och aktiv medans den andra 104.04GB är "inte allokerat". Men jag har inte gjort något som kan orsakat det.
Kan tillägga att disken är monterad på "sidan" så att säga. Så att höger är neråt och vänster kan är uppåt. Den är även moterad utan fläckt eller annan kylning om det nu spelar någon roll. Men just nu när jag pillar med den så står dom som vanlig och utan för chassit.
Kan också vara så att IDE-kabeln inte suttit i ordentligt men är inte säker. Jo, när jag hade båda diskarna i så va filsystemet på 120GB disken "RAW" istället för NTFS som vanligt. Nu står det ingen ting på 120GB disken under filsystem.
Klart jag kan formatera disken men fört så skulle jag vilja ja tillbaka lite saker från den.
Va ska jag göra? Tack så mycket för hjälpen i förskott. Mvh / Rune.
June 11, 2001
Kolla med partition magic och försök att göra en undelete av partitionerna, ett sätt är att ta bort alla partitioner med ptedit, och sedan söka av hårddisken igen.
Är diskarna anslutna med PATA? isf kan felet bero på att dom är master eller slave, och är felmonterade eller har samma värde.
April 11, 2003
Har prova nu i Men när jag försker överföra all data från 120GB disken så säger den att C: som jag försöker överföra till är för lite. Men som du ser här så är den typ 15GB större än 120GB disken.
Hur löser jag detta?
June 9, 2001
Förlåt om jag kapar din tråd, men jag bumpar ju upp den iaf 😉 Har ett liknande problem själv, bytte chassi häromdan, har tre SATA-diskar, två Seagate, 200 och 250GB och en Hitachi 250GB.
Hela systemet fungerade bra innan bytet, men efter att jag flyttat över allt till nya chassit så vägrar datorn att boota hela vägen in till Windows när jag har Seagate 200GB disken ikopplad.
Det konstiga är att bios INTE hittar 200GB disken, men trots det så hänger sig hela systemet vid WinXP logon. Har provat byta ut SATA-kabeln, testat ha kablen i SATA 2 3 4 ingången, även testat boota hårddiskarna två och två utan resultat.
Gjort lite andra småsaker, men kommer inte på vad det finns för fler felsökningsmetoder, någon som har lite tips?
December 7, 2005
Rune wrote: Har pillat och pillat utan att få det att funka. Men nu har jag iaf formaterat 120GB disken och den är felfri nu. Men går det att få tillbaka all data som är/var på disken nu efter formateringen? Kan jag kopiera datan till en annan disk?
Samma hände mig för ngn vecka sen! 200gig crascha me allt på... Acronis funka inte recovva med... hitta dock ett prog som heter File Scavenger
Fick tillbaka det "mesta" och med det menar ja ovärderliga bilder o backups! men även ngn film och spel.. Testa det programmet... its worth a try.. 😀
1 Guest(s)