Fel på moderkort? EDIT: bytt moderkort, men fortf. fel|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fel på moderkort? EDIT: bytt moderkort, men fortf. fel
Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 31, 2005 - 2:09 am
sp_Permalink sp_Print

Moderkortet på den förra hyrdatorn verkar ha gett sig... Det är ett Fujitsu-Siemens D1627. Det som händer är att när man bootar från hårddisken, så kommer felmeddelandet "Operating system not found" fram, detta precis efter att bios läst in enheter etc. Hittills har jag alltid trott att det är WD-disken som är skit och alltid kraschar... Så jag installerade OS:et på min Maxtor idag istället...

Blev dock väldigt förvånad över att precis samma meddelande kom fram när jag skulle boota från Maxtorn... :arg: Sen så skulle jag backuppa lite från en kompis två sata-diskar... Precis samma meddelande där med (mina två diskar är IDE 133). Jag har testat med andra kablar, men samma sak igen... Så det verkar inte vara WD:n som är paj, då jag får samma meddelande oavsett vilka av de fyra diskarna jag stoppar i. Kan påpeka att min WD samt Maxtor bootar normalt från en annan dator jag testade på.

Så det är nästan säkert att det är moderkortet, eller vad tror ni annars det kan vara?

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
997016
December 31, 2005 - 2:24 am
sp_Permalink sp_Print

Om det är moderkortet så kan du prova med att köpa en sata/pata PCI kort så slipper du slänga moderkortet.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
997035
December 31, 2005 - 4:35 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, iofs skulle jag kunna köpa pata/sata-kontrollerkort, men det kostar ju ungefär lika mkt som ett moderkort, jag hade nämligen tänkt köpa något moderkort för omkring 5-700kr, behöver ej vara PCI-E på den men ett + ifall det finns, överklocka hade jag inte tänkt men samma sak här, bra ifall möjligheten finns. Moderkorten jag kikat på i denna prisklass är dessutom bättre än vad som sitter i datorn just nu, så kontrollerkort blir det nog inte.

Har kikat på några mobos i den prisklassen, men finns det någon speciell ni kan rekommendera (socket 478)? Någon modell att "akta" sig för? Är AsRock bra? Har själv ingen erfarenhet av dem. Skulle även kunna tänka mig att gå upp lite i pris.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1002147
January 12, 2006 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Fick hem det nya moderkortet för någon dag sen (AsRock P4Dual-880Pro). Installerade den och sen när jag skulle boota disken så kom det fram typ: ställ in bootordningen till en bootbar enhet eller stoppa i en bootbar skiva. Okej, kollade i bios, ställde in och sen startade om...

Jag får ej fram "operating system not found", MEN efter att bios detectat enheterna, så blir skärmen svart och väntar man ett antal sekunder, typ 15-20, så kommer det vita loadingsträcket fram vid nederdelen av skärmen (alltså det som kommer fram då man satt datorn i viloläge och sen bootar upp). Grejen är den att datorn ej var satt i viloläge innan, så det borde inte komma fram. Men väntar man tills sträcket loadar (tar längre tid är det ska egentligen) så bootar windows och jag kommer in.

MEN varför gör det så? Aldrig vart med om det tidigare. Har kollat på bios-inställningar men vet inte riktigt vad det kan vara.

Nuvarande conf:

Primary Master: Maxtor, WinXP installat, det är denna som bootar cepit
Primary Slave: -
Secondary Master: WD 250GB, inget OS installat
Secondary Slave: DVD-Brännare

Boot-ordning:
1. Maxtorn
2. DVD-brännare
3. Floppy

Vore väldigt tacksam ifall någon kunde komma på vad detta beror på. Förövrigt så ominstallerade jag windows på maxtorn igår, så installationen är fräsch iaf.

Så jag funderar på ifall det är nätagget som är skit? Att det inte ger ström som det ska? Mobot är ju nytt så det är det inget fel på, inte minnena heller, och bägge hdd:na funkade sist jag provade i en annan dator (någon dag sen).

Mkt tacksam för svar snarast!

EDIT: Testar med att installa WinXp på WD:n igen för att se om det blir samma sak.

EDIT2:
WinXp installat på WD:n, bootar upp den i datorn (gammal 300Mhz:are) och det funkar hur fint som helst. Stoppar i disken i denna dator (se sign) och det kommer fram typ "Please select proper boot device or insert bootable cd-rom and press any key". Nu börjar jag bli galen på denna skit. Vad är det som är knas 😕 Kan inte tänka mig annat än nätagget nu då som sagt diskarna funkar i den andra datorn, och mobot är nytt. Men kan nätagg ge såna här konstiga fel?

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1002384
January 12, 2006 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Du skall inte installera windows på den gamla datorn, eftersom de är av olika typ hårdvarumässigt, så strular det för dig, utan sätt i wd:n i din nya burk installera som vanligt så skall det funka 😛 wink

Du, en sak till är att du bör ha bägge hdd:erna på första IDE-kanalen, samt att du då får jumpra wd:n som master with slave present, och maxtorn som slave, sätt också DVD:n som master på den andra IDE-kanalen så funkar det nog riktigt bra 😛 wink
Lycka till! 😎

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1002445
January 12, 2006 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Du skall inte installera windows på den gamla datorn, eftersom de är av olika typ hårdvarumässigt, så strular det för dig, utan sätt i wd:n i din nya burk installera som vanligt så skall det funka 😛 wink

Du, en sak till är att du bör ha bägge hdd:erna på första IDE-kanalen, samt att du då får jumpra wd:n som master with slave present, och maxtorn som slave, sätt också DVD:n som master på den andra IDE-kanalen så funkar det nog riktigt bra 😛 wink
Lycka till! 😎

Ja, windows installa jag via den gamla datorn först och sen från den nya. Anledningen varför jag inte gjorde det från den nya först, var att det inte gick. Vid installationen så tog jag bort partitionen på maxtorn och sen skapade en ny och tryckte enter. Då ska det komma fram vilket filsys man vill formatera disken med. Här tog det stopp. Det stod att installprogget måste skriva MBR till partitionen då det inte finns etc. Backa ett steg och ta bort partitionen och skapa ny. Gjorde det men det funka inte, endast från den gamla. Men sen när windows var inne så kunde jag ominstalla från den nya.

Ska testa att bygla som du skrev strax, men tror inte det kommer funka 🙁 Det var nämligen så jag hade innan på det gamla mobot när det fungerade men sen så pajja mobot. Byglingen som jag skrev ovan, var en temporär "testbygling" för att se ifall det funkar, vilket det inte riktigt gjorde. Men jag ska testa denna byglingen på det nya mobot, inte gjort just den än.

Thx för svar hittills! Återkommer senare i kväll hur det gick med den byglingen.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1002519
January 12, 2006 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Hepp, som jag trodde så blev det ingen skillnad alls... Har nu testat alla möjliga slags byglingar och inställningar i bios utan resultat. Det lutar mest åt att det är nätagget som delvis är paj. Ska iaf ner till en lokal butik imorrn och testa med ett annat nätagg ifall det funkar, men det är den mest troliga orsaken då jag provat i princip allt annat. Återkommer imorrn ifall det var nätagget som var boven eller ej.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1002874
January 13, 2006 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu kollat med annat nätagg, funkade ej... Testade med en annan HD som har WinME på sig och den starta direkt. Testade med en disk som har WinXp installat (ej en av mina) och det funkade direkt. Startade datorn typ 20ggr under dagen och den startade normalt varje gång. Men sen så började det cepa sig med bootningen igen och datorn läste cepit från disken. Så jag har nu kommit fram till att ena eller båda diskarna är paj. Så jag testade med Maxtor PowerMAX-testet och fick fram diagnostic code "de9b977d". Testade för skojs skull att lågnivåformatera disken och sen testa på nytt, men jag får samma felkod. Det står till och med under koden att disken behöver bytas ut. Har inte hunnit testa WD:n ifall den också är paj, men ska göra det. Maxtorn är iaf paj.

EDIT:
Hur är det med garantier på diskar? Kommer inte ihåg exakt när jag köpte maxtorn men ganska säker på att det var 2003. Webshoppen finns inte idag (http://www.oneshop.nu) så jag får vända mig till maxtor. Men är det någon som vet hur lång garantitiden är på maxtors diskar?

EDIT2:
Kollade på maxtors hemsida via serienr på min disk och garantin gäller inte längre, slutade gälla 23 maj 2004 🙁 Då har ju maxtor inte så lång garanti ju, iaf inte då jag köpte den för något år sen.

EDIT3:
WD:n checkad, inget fel på den 😀 Ska iaf köpa en disk då maxtorn är död 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 327
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL