July 14, 2002
Fick nyligen problem med min halvårsgamla dator.
Datorn var igång när jag "gjorde annat", när jag kommer tillbaka är skärmen svart - ej kontakt med datorn som ej svarar på kommando.
Försöker starta om, men datorn startar ej.
Vad som händer när jag sätter på strömmen:
1. Proc.fläkten går igång
2. Hårddisken "rasslar"...
3. Inget mer, ingen kontakt med skärm...dvs ingen bild alls...inget pip.
Testat hårddisk - OK, skärm - OK, samt bytt grafikkort utan effekt.
Misstänker antingen fel på moderkortet, el. CPU.
Har en p4 1,5 Ghz med ett ASUS-moderkort
September 5, 2001
hummel wrote: Fick nyligen problem med min halvårsgamla dator.
Datorn var igång när jag "gjorde annat", när jag kommer tillbaka är skärmen svart - ej kontakt med datorn som ej svarar på kommando.
Försöker starta om, men datorn startar ej.
Vad som händer när jag sätter på strömmen:
1. Proc.fläkten går igång
2. Hårddisken "rasslar"...
3. Inget mer, ingen kontakt med skärm...dvs ingen bild alls...inget pip.Testat hårddisk - OK, skärm - OK, samt bytt grafikkort utan effekt.
Misstänker antingen fel på moderkortet, el. CPU.
Har en p4 1,5 Ghz med ett ASUS-moderkort
Vad är det för hårddisk/grafikkort?
Skulle tro på moderkortet...även om CPU:n e paj så borde BIOS:et startas.
July 14, 2002
som jag skrev - inget pip...
enligt manualen skall fel på minnet annonseras med hjälp av pip...därför utesluter jag dessa.
jag har testat två olika grafikkort...
undrade om det gick att utesluta CPUn på ngt annat sätt än att testa den på ett annat moderkort.
Hårddisken - IBM deskstar
Grafikkort - TNT2 32Mb
September 5, 2001
Kame_boy wrote: bios startar ej utan cpu... låter d något pip?? kolla alternativt om du har några lysdioder som säger vad som e fel.
Kan även vara minnen, det är lite svårare att de går sönder men det är inte helt omöjligt.
då är det väl bara mitt moderkort som startar utan CPU ?
hmmm... hummel du skrev ditt inlägg samtidigt som jag 🙂
Iaf har en kompis som har samma problem,han har en IBM. Fast han har en p2 233. vi får inte heller något liv i burken. vi har testat byta nätagg.,och hårddisk. när vi satte disken i en annan dator så låste den sig när den letade upp IDE enheter.
August 20, 2001
Du kan ju testa och resetta bios!! Dra ut batteriet i 1 min och stoppa tillbaka det igen!
Athlon xp 2400+@2438mhz(204fsb)/Epox 8RDA+/Twinmos 2*256mb pc3200/Sapphire radeon 9700 Gpu 276@357 Memmory 540@634 /baracuda 5 120GB/Moddat koolance chassi
3dmark (2003) 5137 3DMarks
http://service.futuremark.com/.....2k3=145415
August 22, 2005
HAHA!!! Hade ett liknande problem med min dator för bara några dagar sen... Vi tesatde med koppla ur så gott som alla delar utom processorn, men det funkade inte... Då fick jag en helsjuk idé... Jag kopplade ur min nya Enermax 3-pins chassifläkt, som jag hade köpt samma dag...
Genast pep datorn vid uppstart... Sedan dess har den fungerat klockrent!!!
December 27, 2001
Jag var med när AntiChrist dator strulade, och det bör nog tilläggas att det knappast var kontakten till fläkten som var den felande länken. Snarare verkade det som att datorn endast startade när den blivit kall och vid tillfället han drog ur kontakten var den aningen kallare än tidigare...
Dock var hela problemet väldigt lustigt, med tanke på att datorn nu går att köra perfekt med fläkten i och problemet inte uppstått igen. Kanske är det sådana här lustigheter som inträffar när man klockar för mycket? 🙂
May 31, 2002
AntiChrist wrote: HAHA!!! Hade ett liknande problem med min dator för bara några dagar sen... Vi tesatde med koppla ur så gott som alla delar utom processorn, men det funkade inte... Då fick jag en helsjuk idé... Jag kopplade ur min nya Enermax 3-pins chassifläkt, som jag hade köpt samma dag...
Genast pep datorn vid uppstart... Sedan dess har den fungerat klockrent!!!
Se på fan, jag köpte en enermaxfläkt igår och efter jag slängt på den (som cpu-fläkt) så fick jag problem att boota datorn. Efter några försök fick jag igång den och nu är det inga problem att starta den.
Däremot hänger sig datorn när jag ska ta mig in i bios...
Dumma dumma enermax =)
2 Guest(s)