November 10, 2003
Hej.
min dator vägrar starta nu för tiden.
jag har installerat ett extra GeForce 8800GTS 320mb
och vattenkylning och nu startar inte datorn med båda minnena
datorn startar med båda minnena om man clear cmos, men då startar den bara en gång, för jag måste ju in i bios och ställa på RAID.
Efter jag ställt på raiden och startar om den så händer inget!
det måste vara minnets fel för jag har ett ABIT Fatality x32 och på den
finns det en status display som visar vad datorn gör medan den startar upp och den hänger sig på "C1" och det betyder att moderkortet kolla
minnena, kollar storlek och ecc osv, enligt manualen!
vet fan inte vad jag ska göra, måste få igång den!
mycket tacksam för svar!
//Tack
April 3, 2007
kan ju vara att ditt nättagg som inte pallar med det extra 8800gtsen!!! annars så testa o ta ur graffet o kör med ett...för det funkade innan du satte i det extra graffet vaa??
och varför ska du in i bios o sätta på raid?....har du ens två likadana hårdiskar som kan jobba i raid då?
November 10, 2003
Inte för att verka otacksam, men det är väl klart fan ja har två lika hårddiskar... jag har bara satt i ett extra graffe och nätagg.
när jag tömmer bios måste jag ställa in raiden
Jag har testa att ta ut det ena graffet ja...
när jag kör med ett minne så funkar det, men bara dimm 2 och 4
och båda funkar så, så minnena är nog inte paj.
vet inte vad jag ska ta mig till!
hjälp!
June 11, 2001
Om du bara har installerat ett extra grafikkort och hade diskarna i raid innan du installerade det extra grafikkortet så är det helt klart frågan om någon kortslutning eller överbelastning som inträffar.
Jag skulle rekomendera att du testar nätagregatet och grafikkorten för sig på en annan maskin.
Kolla även alla kablar till moderkortet och att inte en extra powerkabel har lossnat, det kan göra att ett grafikkort, men inte två fungerar. Även extrakablar till moderkortet kan ge detta fel.
Kolla att ingen kabel från hårddiskar eller annan extra del sitter löst, det kan ge sporadiska elfel som bara uppstår i vissa situationer.
Kolla minnerna både tillsammans och separat med memtest86.
Kolla att en distans inte är felplacerad och att moderkortet eller grafikkortet inte korsluter mot lådan eller en hårddisk eller liknande.
November 10, 2003
såhär är det ju, grafikkortet och nätagget jag köpt satt i broderns dator och det funka ju... nätagget är ju 650watt.
Datorn funkar ju med ett minne och bara på dimm 1 och 3 lite olika ibland.
sätter jag i det andra minnet visar statusdisplayen "C1" det är ju nån abit
pryl.
men jag ska kolla så det inte är kortslutning nånstans men jag skulle inte tippa på att det är problemet...
//TACK TACK
2 Guest(s)