July 9, 2006
June 11, 2001
cyberhof wrote: Formatera hårddisken med NTFS inte FAT så skall du se att du hår tillgång till hela disken.
Tror inte det är problemet, 2GB är gränsen för FAT, För FAT32 gäller 191 GB (196 600,1 MB). 32 GB kan annars ses som 4096 cylindrar, 256 huvuden (0-255) samt 64 sektorer (0-63). Detta är en känd gräns på gamla moderkort.
Problemet borde inte vara moderkortet eftersom det skulle motsvara ungefär Socket 7 / Pentium I.
Kolla med Diskhanteraren och Partition Magic för DOS, PM kan direkt se rätt storlek på disken, oavsätt vilken begränsning systemet har.
April 13, 2004
Sebbe wrote: Om du har köpt en ny hårddisk på 200 GB och kör i ett XP-system så ser det väldigt konstig ut om du bara får ut 32 GB, vilket är en gräns för gamla moderkort med samma årgång som windows 3.1
Berätta mer om din hårdvara och din XP-version så är lätt att ta reda på.
What!! 32MiB menar du, GigaByte var inte ens på den närmsta horisonten på den tiden 🙄
October 30, 2005
i vanliga XP kan man bara ha diskar på 130 Gb sen i SP1 så kan man få tillgång till allt. Jag har haft det problemet och det enda man kan göra är att skaffa ett servicepack och det hjälper inte ens att formatera. Min disk är en Samsung Spinpoint 200Gb.
Har dock inte haft samma problem som dig så du får testa att formatera den så ska det nog funka.
January 19, 2003
En kompis till mig hade stora problema att få till sina diskar på 160+GiB större än 128GiB. Men efter att ha följt anvisningarna i länken nedan så funkar det utan problem.
Stort tack till Sebbe
LÄNK
//Jimmy
2 Guest(s)