Felaktiga SSD-inställningar?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Felaktiga SSD-inställningar?
Erik Olsson_1
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 16, 2012 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Nordic Harware testade för ett tag sen OCZ Vertex 3. När jag testar min egen med AS SSD Benchmark får jag avsevärt lägre hastigheter. Seq. read 443MB/s mot 516MB/s är väl OK men 4K read 19MB/s mot 180MB/s, Seq write 86MB/s mot 464MB/s och 4K write 49MB/s mot 209 MB/s!?
Eftersom NH:s test är gjord på en 120GB enhet och min är en 60GB så förväntade jag mig något sämre värden. Men skillnaden kan väl inte vara 4-10ggr? Vad kan jag ha gjort för misstag? Efter att ha uppgraderat till senaste BIOS ställde jag in mitt ASUS M5A88-V EVO på AHCI och SATA 6.0GB/s innan jag installerade Win7. Sen körde jag testet via USB-minne. Jag har inte installerat någon av drivrutinerna till moderkortet, då jag inte kan se att de skulle ha någon betydelse i detta sammanhang.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
sp_UserOfflineSmall Offline
1283212
September 17, 2012 - 5:57 am
sp_Permalink sp_Print

Hej.
För det första så är 60GB versionerna avsevärt mycket långsammare än 120GB versionerna. SandForce är mycket kännslig för just detta och man får helt klart bäst upplevelse med en 240GB enhet. Detta spelar väldigt stor roll särskilld vid skrivning av komprimerad data som AS-SSD använder. Ett ypperligt exempel ser du här:
https://www.nordichardware.se/.....=8#content
Här ser du hur pass mycket långsammare än Intel 330 60GB är ijämförälse med 120GB.

Sedan nämner du 4K testet i AS-SSD. Då vi inte testat Vertex 3 i AS-SSD 4K så antar jag att du jämför med våra IOMeter tester. Det går inte riktigt att göra den mätningen rakt av. AS-SSD använder en helt annat typ av data än IOMeter. IOMeter testet är designat för att visa enhetens teoretiska maximum. Dvs den prestanda som man kan få i bästa fall. När det gäller just 60GB så är det ofta väldigt långt från realiteten.

Vill du vara säker på att din enhet presterar som den ska. Kör några tester med IOMeter utan partition. Och dessutom så bör du ha BIOS inställt på AHCI (viktigt) och du bör också ha de senaste Chipset drivrutinerna och de senaste drivrutinerna för Intel RST (v11 nånting).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL