September 4, 2012
Nordic Harware testade för ett tag sen OCZ Vertex 3. När jag testar min egen med AS SSD Benchmark får jag avsevärt lägre hastigheter. Seq. read 443MB/s mot 516MB/s är väl OK men 4K read 19MB/s mot 180MB/s, Seq write 86MB/s mot 464MB/s och 4K write 49MB/s mot 209 MB/s!?
Eftersom NH:s test är gjord på en 120GB enhet och min är en 60GB så förväntade jag mig något sämre värden. Men skillnaden kan väl inte vara 4-10ggr? Vad kan jag ha gjort för misstag? Efter att ha uppgraderat till senaste BIOS ställde jag in mitt ASUS M5A88-V EVO på AHCI och SATA 6.0GB/s innan jag installerade Win7. Sen körde jag testet via USB-minne. Jag har inte installerat någon av drivrutinerna till moderkortet, då jag inte kan se att de skulle ha någon betydelse i detta sammanhang.
January 9, 2004
Hej.
För det första så är 60GB versionerna avsevärt mycket långsammare än 120GB versionerna. SandForce är mycket kännslig för just detta och man får helt klart bäst upplevelse med en 240GB enhet. Detta spelar väldigt stor roll särskilld vid skrivning av komprimerad data som AS-SSD använder. Ett ypperligt exempel ser du här:
https://www.nordichardware.se/.....=8#content
Här ser du hur pass mycket långsammare än Intel 330 60GB är ijämförälse med 120GB.
Sedan nämner du 4K testet i AS-SSD. Då vi inte testat Vertex 3 i AS-SSD 4K så antar jag att du jämför med våra IOMeter tester. Det går inte riktigt att göra den mätningen rakt av. AS-SSD använder en helt annat typ av data än IOMeter. IOMeter testet är designat för att visa enhetens teoretiska maximum. Dvs den prestanda som man kan få i bästa fall. När det gäller just 60GB så är det ofta väldigt långt från realiteten.
Vill du vara säker på att din enhet presterar som den ska. Kör några tester med IOMeter utan partition. Och dessutom så bör du ha BIOS inställt på AHCI (viktigt) och du bör också ha de senaste Chipset drivrutinerna och de senaste drivrutinerna för Intel RST (v11 nånting).
1 Guest(s)