August 23, 2006
Hej!
Jag har köpt nytt moderkort, CPU, minne och hårddisk, men när jag försöker installera OS så bootar datorn bara om.
Har provat att installera Vista, Ubuntu 7.10. Har även provat Knoppix Live CD, Ultimate Boot CD. För alla linux versioner så bootar maskinen om under laddningen av kernel (hinner inte läsa vad det står nät maskinen startar om).
Jag har kört memtest i 1 h utan problem.
Min gissning är att det är antingen moderkort eller CPU som det är fel på. Någon idé om hur jag kan identifiera vilken det är (utan att ha annan CPU/modekort att prova med? Eller ska jag returnera både moderkort och CPU (utan att jag vet vilket som är fel på)?
Hårdvara:
Moderkort: Gigabyte GA-G33-DS3R (Updaterad till senaste versionen)
Minne: 2x2Gb (Muskin 6400) Har provat med bara ett minne i och växlat mellan dem, utan någon skillnad. Minnen OK i annan maskin.
Hårddisk: WD RE2 500 Gb
CPU: Intel E6750
August 23, 2006
Jalle64 wrote: Prova att sätta i processorn igen, den kan ligga "liiite" fel med glappis som resultat 😕
Det hjälpte tyvärr inte.
Har testat att köra UltimateBootCD http://www.ultimatebootcd.com/.
Att köra memtest, cpuid disktester är OK. Men när jag vill köra något program som laddar en linux kärna så bootar maskinen om.
Någon mer idé?
August 23, 2006
Tog min videokamera för att dokumentara bootningen och på så sätt kanske se när det går fel.
Bootar jag linux, så så får jag som sista meddelanden "brought up 2 CPU", samt en rad till efteråt, men jag hinner inte se vad det står innan skärmen blir svart.
Är det CPU:n som det är fel på då?
Edit:
Provade att boota Linuc på en anna maskin, och efter "Brought up 2CPUs", så står det "migration_cost=" och på raden därefter "Booting paravirtualized kernel on bare hardware". Känns som att det är i det läget som ombootningen sker.
January 29, 2007
August 23, 2006
Jag har provat med både ett Hiper 530W Type-R och ACE 520WR nätagg utan någon skillnad.
Hjälper inte heller med 2.0v till minnet
Grejsmojs:
Det får du gärna utveckla lite mer. Ska inte E6750 fungera med moderkortet. Enligt hemsidan så ska den det sedan bios F4 och jag har F6 (F5 från början)
1 Guest(s)