October 22, 2001
Vill ha lite mera ”stöd” innan jag beställer ett nytt moderkort så jag frågar er vad ni tror. Håller på att fixar en dator som var ”död”. Bytte nätagget och då startade datorn upp iaf, så nätagget var trasigt. Optiska-enheterna får också ström och verkar starta ok. Alla fläktar startar också. Men nu till nästa problem. Jag får ingen bild på bildskärmen, skärmen är helt svart. Jag har testat bildskärmen på en annan dator och då fungerar den. Har även testat grafikkortet i en annan dator och de fungerar också. Fläkten på grafikkortet snurrar när man startar datorn. Så jag kan stryka dem som felkällor. Jag tror de är moderkortet som har rykt.
Vad tippar ni att de är?
March 23, 2003
Hör du "bios-pipen"?
Låter den som att den startar med alla pip och att den typ kollar minnet o så?
Om den inte ger ifrån sig ett knyst, så kan det vara processorn som är trasig.
Har du möjlighet så testa antingen processorn i en annan dator eller en annan processor i din dator
October 22, 2001
Nopp hör ingenting. Ser bara att allt verkar få ström men sedan hör jag ingenting. Har testat en annan skärm på den trasiga datorn nu utan framgång.
Uppdatering:
Installerade USB D-bracket med lampor nu och fick svar på att datorn hänger sig under "early chipset initialiaztion".
Sen testade jag för skoj skull om man kunde köra grafikkortet utan strömkabeln. Ska ju skrika lite om man gör de, nu var de knäpptyst = moderkortet verkar inte hitta grafikkortet eller de kommer inte så långt i bootningen.
1 Guest(s)