June 21, 2004
Jag håller på att planera inköpt till min filserver nu och har lite frågor kring det. Till en början så hade ja tänkte att stoppa i 2-4st 250GB SATA diskar och kanske även 2st 160GB ide. Sedan är det meningen att den ska kunna byggas ut när man får pengar till det.
För det första. Vad jag har förstått så går det att köra en filserver på nästan vilken processor som helst, är det så? Det ända jag har liggandes över är en gammal PII på 450MHz. Skulle en sådan duga? Annars vilken typ av prolle lämpar sig bäst för filserver om jag ska köpa en ny?
Det andra är om moderkort. Jag vill gärna ha ett moderkort med minst 4st inbyggda SATA-kontakter så att jag slipper köpa ett kontrollerkort på en gång. Vilket moderkort är att rekomendera då. Det ska ju helst inte kosta skjortan men ändå vara stabilt och ha snabba bussar till SATA-kontakterna.
Hur mycket minne behöves? räcker 512?
Tack på förhand
November 22, 2001
Att kombinera en p2-450 och ett moderkort med s-ata tror jag du kan glömma.
Jag är lite osäker just på filserver, men allmänt så beror ju processorkravet på vilken belastning du ska ha.
Kommer den stå mot en adsluppkoppling och ha max några användare uppkopplade samtidigt lär det inte vara några problem.
Jag körde med just en p2 450 ett tag. jag fick kanske ut 5-6Mb/s på ett 100Mbit nät men då körde jag bara med ata-33.
March 14, 2001
Du måste ju först fråga dig själv hur mycket servern kommer att användas och vilken uppkoppling den kommer stå på..
Ska du använda den själv för "privat" bruk i hemmet så lär inte så mycket krävas, men står den på 100/100+Mbit med en massa anslutningar så kan det ju bli lite kärvt med 450mhz..
Ang. moderkortet lär du inte hitta ett som passar en p2 med sata-kontroller inbyggd..
June 21, 2004
Snorch wrote: Du måste ju först fråga dig själv hur mycket servern kommer att användas och vilken uppkoppling den kommer stå på..
Ska du använda den själv för "privat" bruk i hemmet så lär inte så mycket krävas, men står den på 100/100+Mbit med en massa anslutningar så kan det ju bli lite kärvt med 450mhz..
Den komer stå på en 100/10 Mbit lina. Först och främst så ska den vara en intern filserver för nätverket här hemma men den ska även stå öppen för vänner mm. Kan väl gissa på att en 10-20 pers kommer ha tillgång till den. Det kanske är bäst iaf med en ny prolle 🙂
Snorch wrote: Ang. moderkortet lär du inte hitta ett som passar en p2 med sata-kontroller inbyggd..
Det fattade jag själv också när jag menade moderkort med SATA så syftade jag också på en ny processor.
Edit: Kom på att den kommer stå i ett Gigabit nätverk med tre andra datorer och vara uppkoplad till internet på 100/10 linan
June 21, 2004
Json_81 wrote: 10-20 personer som har tillgång eller som kommer tanka samtidigt?
Nej inte alla samtidigt, utan det e de som kommer ha tillgång till den.
Json_81 wrote: Jag tror iofs det kommer bli bäst att leta upp ett billigt moderkort med inbyggt gigabit-nic och sata-kontroller.
Köper du begagnat kan du säkert hitta något riktigt billigt socket A system.
Hade tänkt lite att köpa ett billigt nytt typ. Men de finns ingen risk för att billiga kort har dåliga sata-kontroller och så då? eller e ja helt ute o cyklar 😛
March 14, 2001
Calzone wrote: [quote=Json_81]10-20 personer som har tillgång eller som kommer tanka samtidigt?
Nej inte alla samtidigt, utan det e de som kommer ha tillgång till den.
Json_81 wrote: Jag tror iofs det kommer bli bäst att leta upp ett billigt moderkort med inbyggt gigabit-nic och sata-kontroller.
Köper du begagnat kan du säkert hitta något riktigt billigt socket A system.
Hade tänkt lite att köpa ett billigt nytt typ. Men de finns ingen risk för att billiga kort har dåliga sata-kontroller och så då? eller e ja helt ute o cyklar 😛
Inte dåliga för vanlig användande om man säger så, så nej ingen risk..
Jag skulle dock satsa på lite bättre nätverskort som avlastar processorn lite grann..
Nått billigt socket 939-kort med någon billig processor, runt 3000+ räcker, samt 512mb minne (och nått billigt gammal grafikkort) så lär inte den sega för dig..
January 25, 2004
November 22, 2001
okey_sure wrote: [quote=Snorch]Jag skulle dock satsa på lite bättre nätverskort som avlastar processorn lite grann..
Jag har tänkt på det där, spelar det verkligen någon roll i ett sånt här bygge. Jag menar, om han köper på en 3000+ så kmr han ha många cpuhästar till övers.
Jag tänkte precis samma sak, finns ingen anledning att köra med annat än det inbyggda kortet om den bara ska stå som filserver.
1 Guest(s)