Fixa surrande/högfrekvent ljud på ny HP|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fixa surrande/högfrekvent ljud på ny HP
Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 13, 2007 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte en HP Pavilion DV6184ea för någon vecka sen. Märkte att den ger ifrån sig ett surrande/högfrekvent ljud när den körs från batteri. Har googlat och tittat på HP's hemsida då jag hittade följande:

http://h10025.www1.hp.com/ewfr.....ng=sv#N395

Undrar hur man kan fixa detta? Står iofs att man kan ändra energisparscheman, men tycker inte att det hjälpte särskilt mycket direkt. Dessutom använder jag mest Ubuntu (med gnome).

Jag pratade med en på irc för ett tag sen, som har en Dell-laptop och hade samma problem. Han sa att han stängde av energispar på usb-portarna för att få bort ljudet, men mindes inte hur 🙁

Jag trodde det var något fel på datorn först, men när jag hittade ovanstående faq på HP's sida, så märkte jag att det kanske inte är det. Använder datorn mycket på föreläsningar, så det vore bra om surrandet försvann då jag inte alltid har tillgång till strömuttag.

Vore väldigt nöjd om någon kan en lösning på detta 🙂 Ska ta och kontakta HP också...

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
1123915
March 14, 2007 - 3:16 am
sp_Permalink sp_Print

Sådär, jag löste problemet förut och tänkte skriva hur jag gjorde då flera säkerligen har detta problem.

Jag flashade om BIOS och därefter disableade "CPU C4". Det är en s.k. "CPU Power Utilization"-funktion som Intel har på bl.a. deras Core2Duo processorer (i alla fall de som sitter i laptops). När denna är enablead så uppkommer det surrande/högfrekventa ljudet. Nu så hörs det knappt, väldigt svagt då man har örat emot laptopen, helt acceptabelt.

Axzell
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1311
1126577
March 25, 2007 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en likadan lappy.

jag löser problemet (kör windows xp) med att att ha programmet RMclock igång med "Run HLT command when OS is idle". detta tar bort ljudet helt. Ljudet försvinner nämligen när processorn arbetar men kommer tebax under idle... så när man idlar med denna HLT command så försvinner det 🙂

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1132592
April 23, 2007 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

men till er båda? blir det inte sämre batteritid då?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 258
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL