February 23, 2004
Jag köpte en HP Pavilion DV6184ea för någon vecka sen. Märkte att den ger ifrån sig ett surrande/högfrekvent ljud när den körs från batteri. Har googlat och tittat på HP's hemsida då jag hittade följande:
http://h10025.www1.hp.com/ewfr.....ng=sv#N395
Undrar hur man kan fixa detta? Står iofs att man kan ändra energisparscheman, men tycker inte att det hjälpte särskilt mycket direkt. Dessutom använder jag mest Ubuntu (med gnome).
Jag pratade med en på irc för ett tag sen, som har en Dell-laptop och hade samma problem. Han sa att han stängde av energispar på usb-portarna för att få bort ljudet, men mindes inte hur 🙁
Jag trodde det var något fel på datorn först, men när jag hittade ovanstående faq på HP's sida, så märkte jag att det kanske inte är det. Använder datorn mycket på föreläsningar, så det vore bra om surrandet försvann då jag inte alltid har tillgång till strömuttag.
Vore väldigt nöjd om någon kan en lösning på detta 🙂 Ska ta och kontakta HP också...
February 23, 2004
Sådär, jag löste problemet förut och tänkte skriva hur jag gjorde då flera säkerligen har detta problem.
Jag flashade om BIOS och därefter disableade "CPU C4". Det är en s.k. "CPU Power Utilization"-funktion som Intel har på bl.a. deras Core2Duo processorer (i alla fall de som sitter i laptops). När denna är enablead så uppkommer det surrande/högfrekventa ljudet. Nu så hörs det knappt, väldigt svagt då man har örat emot laptopen, helt acceptabelt.
December 23, 2000
Jag har en likadan lappy.
jag löser problemet (kör windows xp) med att att ha programmet RMclock igång med "Run HLT command when OS is idle". detta tar bort ljudet helt. Ljudet försvinner nämligen när processorn arbetar men kommer tebax under idle... så när man idlar med denna HLT command så försvinner det 🙂
1 Guest(s)