June 22, 2002
det där förstod inte jag. +12v till -12v? är inte det en fullständingt normalt 12v-koppling? var ska du få -12v ifrån, en av de svarta i molex-kontakterna? de är ju jord, inte -12v, väl?
eller menar du både 12v och -12v till + på fläkten? låter mycket riskabelt för resten av dina prylar. luktar kortis...
om du fick det å funka skulle nog fläkten blåsa på j-t hårt en stund men inte så jättelänge skulle jag tro.... =)
June 22, 2002
February 14, 2002
Meh. vilken dålig modguru 😛
Det funkar utmärkt. (sålänge fläkten ifråga tål 24v)
Man får dock ut väldigt några ampere från -12 så det får inte vara en Delta direkt 🙂
Bättre att köpa 12>24v konverter..
[NH wrote: Noddan]Hmm, jag kan aldrig tänka mig att det skulle fungera, det blir ju ingen sluten krets.. dessutom skulle ju hela nätagget kortslutas
June 19, 2002
slyn wrote: Meh. vilken dålig modguru 😛
Man får dock ut väldigt några ampere från -12 så det får inte vara en Delta direkt 🙂
Men alltså, strömmen vill ju alltid ta kortaste vägen. Om du har både +12 (gul) och jord (svart) mot den röda sladden på fläkten så kommer ju strömmen att gå från +12 till jord, den har ingen anledning att gå genom fläkten till den svarta sladda sladden, och om den mot all förmodan skulle göra det så har den ingenstans att ta vägen där.
June 22, 2002
February 14, 2002
[NH wrote: Noddan][quote=slyn]Meh. vilken dålig modguru 😛
Men alltså, strömmen vill ju alltid ta kortaste vägen. Om du har både +12 (gul) och jord (svart) mot den röda sladden på fläkten så kommer ju strömmen att gå från +12 till jord, den har ingen anledning att gå genom fläkten till den svarta sladda sladden, och om den mot all förmodan skulle göra det så har den ingenstans att ta vägen där.
Man kopplar +12v till plus på fläkten, och -12v till minus. Klart! 🙂
February 14, 2002
Hittade ingen bild men lite text..
Gul: +12
Röd +5
Orange: +3.3
Svart: 0
Vit: -5
Blå: -12
Grön: start
Grå: jord
Lila: +5volt standby