Fläktadapter|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fläktadapter
Bävern
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 11, 2002 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Kollade nyss på en 60-->80mm fläkt-adapter och den kostar hela 95 kr. Man kanske skulle ta och försöka göra en egen...ingen som har en mall?

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
191829
August 12, 2002 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

jag har också kollat på samma adapter, men bestämt mig för att fixa en egen eftersom den kostade apmycket pengar!
jag sprang iväg till kylning.com's lagerbutik och inhandlade en enermax 80mm. eftersom jag inte kunde montera den direkt på flänsen (en taisol copperbase) så tänkte jag "hmm, ska jag ta och utnyttja att mitt chassi är så förbanat litet och tejpa fast stora fina fläkten i nätagget precis ovanför?". sagt och gjort, det funkade perfa! ...ända tills jag började tycka att tempen bbörjade staiga lite snabbt... snabbare... hmm, kolla fläkten... aargh!!! den hade lossnat! nätaggets värmeutveckling hade gjort att tejpens lim mjuknat och fläkten hängde lite snett och dinglade, all luft flög åt sidan.
det jag lärde mig av det här är att inte fan ska man punga ut 95kr för en plasttub, hellre 15kr för en rulle ståltråd.
nu ska jag iväg o försöka montera skiten igen, denna gången lite stabilare 🙂

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
191844
August 12, 2002 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Sånadär adaptrar i form av en tratt är inge vidare bra. För om man blåser in 80mm luft i bredd och bara 60mm kan komma ut andra vägen, så blir det ju kaos i tratten och det gör typ negativ verkan :/
Men vill man ha en 80mm fläkt till en kylfläns gjord för 60mm så är det bättre att på nåt vis sätta fläkten en bit ifrån kylflänsen, typ.

När det gäller Taisol kylaren, som är 80x60mm stor så gjorde jag så att jag böjde ut flänsarna litegrann så att den blev 80x80mm 🙂 Använder dock inte den längre...

Toba
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 136
191894
August 12, 2002 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Tratten behöver inte alls vara fel. Eftersom samma mängd luft ska fördas genom ett allt smarare rum så ökar hastigheten på luften, så det ska inte vara några större problem. Den tekniken används ibland när man trimmar förgasarbilar, insuget är lätt koniskt.

Dock, är inte tratten slät och det t.o.m. finns några skarpa skarvar här och var så får man virvelbildning och då är det inget vidare.

Hurvida tratten förbättrar kylningen genom att blåsa ut på en mindre yta och därmed lämna rummet utanför tratten åt bortforslning av luft vet jag dock inte.
I värsta fallet skulle man ju kunna tänka sig att en lös fläkt som bara blåser mot profesorn skulle få sämre kylning eftersom en hel del av luften missar och dessutom stör den kylande luftens vidare cirkulation i lådan.

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
191911
August 12, 2002 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

nu sitter min enermax 80mm i ståltråd från nätagget, och där sitter den ganska bra faktiskt.
men jag undrar, om man böjer ut flänsen, hur ska man då fästa fläkten? om man ska böja ut "bladen" så blir ju först och främst ovan sidan lätt böjd. och man kan ju inte ha kvar den där metallplattan som man skruvar originalfläkten i. så hur fäster man fläkten på flänsen?

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
192179
August 13, 2002 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

om du fortfarande läser i den här tråden, KÖPT INTE ADAPTER!!!
det är inte värt 95kr!!
jag böjde ut flänsens fenor som jag hört att många andra gjort, och det funkade perfekt. jag fäste 80mm fläkten med gummiband genom skruvhålen och under clipsen för flänsen. den sitter stabilt och den vibrerar heller inte.
om jag får tag i en digitalkamera ska jag fixa lite bilder, eftersom det verkar vara en väldigt bra lösning, om jag får säga så själv... 😀

Bävern
Medlem
192368
August 14, 2002 - 6:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jo jag läser fast har varit bortrest en tid nu...

Med mina kunskaper i fysik/luftflöde förstår jag inte varför det skulle bli virvelvindar inuti.

Beatl, sänkte du din CPU-temp något eller kör du 80mm fläkten på 7/5 volt?

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
192540
August 14, 2002 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kör fläkten på 12V, men det fanns ju en vridpott med på fläkten, så man justera den mellan 3000 och 1000 rpm. på lägsta ligger just nu CPU tempen på ungefär 35° i windows, och upp till 50° efter en timmes spelande. men å andra sidan sjunker tempen snabbt tebax till nuder 40. Man kan ju anmärka att dator nu ligger utanför chassit, eftersom chassit målats. men jag tror inte det kommer bli mycket mer än 2-5° varmare i lådan.
kolla länken i signaturen så ser man hur jag fäst fläkten i flänsen 🙂

Bävern
Medlem
192570
August 14, 2002 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker ändå det är lite för varmt...
Girig som jag är (och vägrar köpa en adapter) köpte jag sticksågsblad hos min lokala järnaffär och sågade upp 2 st 120mm fläkt hål i fronten. Satte dit 2 st "någolunda bra fläktar" som blåser ungefär 60-70cfm var. Tycker dom inte låter allt för mkt ändå...har inte mitt moderkort hemma pga. av service. Får återkomma med kylningsresultat 🙄

Rätt finuligt sätt att sätta fast fläkten...

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
192584
August 14, 2002 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

tackar!
har ju själv borrat ut ett hål i fronten som du kanske såg... får bara plats med 1 🙁
ska också köpa fläktar snart... antingen några till enermax, eftersom man kan justera dom, men tycker fortfarande dom låter lite mycket, så de kanske blir en eller 2 papst... vi får se... just nu har jag gamla 60mm taisolfläkten som chassifläkt i hårddiskburen. den låter som ett jävla jetplan, men blåser ganska hyfsat.

Bävern
Medlem
192589
August 14, 2002 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får ta och fixa ett full tower då så du får plats med 2. Viserligen så är inte mitt chassi det bästa...men fick mitt för en väldig billig slant =).

Personligen tycker jag inte alls om papst fläktar. Visst är dom väldigt tysta men dom blåser ju knappt nå alls. Bättre att köra med 5 volt då. Enermax fläktarna är rätt dyra också. På 64-bits så finns en guide hur man gör om fläktar till 7 volt
http://www.64bits.se/guider/7v.....ndex.shtml

Finns även en guide för att göra en rheobus här på NH. Allt behöver inte vara dyrt =) https://www.nordichardware.com...../index.php

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
192594
August 14, 2002 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

ja, visst kan man sätta dom på 7 volt. de e inte så svårt ju... bara klippa av en sladd typ... om jag kommer ihåg rätt...
kostar dom mycket? dom är billigare än dom flesta. den jag köpte kostade 165kr på kylning.com, och jag köpte den direkt från deras lagerbutik i sthlm, så jag betalade ingen frakt heller.
nu funderar jag bara på hur sjuttan jag ska koppla nätaggs fläkten till 7 volt... finns ingen molex där inne... :/

Bävern
Medlem
192600
August 14, 2002 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer säkert en admin snart och lackar för vi är lite offtopic

Ja dom är rätt så dyra...

Leta rätt på plus och minus på den så är det bara att koppla =). Annars går det ju om du köper en ny fläkt och sätter där inuti. Fast passa dig så du inte bränner nätagget om du ska hålla på inuti nätagget.
Dra ut sladden ur el-uttaget och starta datorn. Datorn snurrar på för att sedan lägga av...gör så några gånger tills den inte svarar alls. Då ska det nog gå bra... :cy:
Har hört att dom rekomenderar att nätagget ska ligga i 2 veckor...men man lever bara en gång.. wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 333
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL