February 6, 2002
Bygger en ny datorlåda i 20mm spånskiva. Lådan kommer sedan isoleras med 20mm isolering. Innermåttet kommer sedan bli drygt min ordinära låda, dvs en centimeter extra runt om. Tanken är nu att datorn skall vara nercabbad i sin nya låda. Datorn består av en oklockad PIII 1GHz och ett GF2GTS.
Lådan är nu helt tät frånsett fläktar och luftintag. Har köpt två stycken Zalman 40CFM, 20dBa, 92mm fläktar som placeras bakom nätdelen som suger ut all luft ur burken. Tanken är nu att endast ha några hål i framkant av lådan för luftintag.
Frågan: Hur stora hål behövs för luftintaget? Räcker det med hål? Räcker de två fläktarna till?
/y0da
April 1, 2001
Eftersom lådan blir helt tät, så borde du nog ha ganska jämt insug-utsug. Det hade nog varit bra om du kunde ha utsug bakom processorn också.
Sen så stor jag inte det är så bra med bara hål i fronten för insug. Jag hade satt dit en 120mm fläkt eller så som är ganska tyst.
August 7, 2001
vill du ha så bra luftgenomströmning som möjligt så bör du ha så stora hål som möjligt, vilket innebär så lite friktion som möjligt. men det finns en fördel med undertryck och det är att luftens temperatur sänks när trycket minskar, vilket innebär att du får kallare luft i lådan än i rummet! jag tror att jag har nämnt detta nån gång innan. du kan ju börja med små hål å sedan öka storleken på dom tills temperaturen börjar öka i din låda. då är det ju bara att sätta i nån snygg isats i hålen så att dom blir mindre igen...
edit: för att fläktarna skall kunna skapa en så stor tryckskillnad som möjligt bör du sätta dom i serie i ett rör, även om du inte får större luftflöde så får du större skillnad i tryck. det står massa om det i elfakatalogen på faktasidan om fläktar om du är intresserad...
1*120mm 9*80mm 4*60mm fläktar
[ Detta Inlägg ändrades av: daggerr den 2002-02-06 16:48 ]
1 Guest(s)