November 18, 2003
Är trött på att fläkten i nätdelen låter så sjukt mycket. Därför tänkte jag ge mig på att byta den. Men jag vet att jag har läst någonstans att man ska ha nätdelen urkopplad x antal timmar innan man ska hålla på med den.
Så hur länge ska den var urkopplad innan jag börjar pilla innuti den?
April 23, 2003
Ja, det bör man väl egentligen ha för att vara på den säkra sidan. Jag var rätt skraj när jag pillade med ett agg här om dagen precis efter det varit igång, bytte en fläkt också. Men hände ingenting iaf. Hade även öppet nätagget medan datorn rullade ett tag... 😛
Sen kan man ju även tänka på att i vissa tunna rackburkar är ibland inte ens nätagget skyddat med nån extra metall, där är komponenterna fullt synliga bara man öppnar det vanliga datorchassit.
Men men, nån kanske vet bättre. 🙂
March 14, 2001
Svårt att säga, egentligen ska nätspänningsdelen vara strömlös ganska snabbt eftersom det alltid finns något som drar lite ström. Men för att vara på den säkra sidan låt den ligga några timmar. Annars kan du ju ha datorn igång när du drar ut strömkabeln ur nätagget, då dras åtminstone den mesta strömmen ur direkt.
Fast egentligen behöver du väl inte pilla så mycket på nätspänningsdelen för att byta fläkten.
November 18, 2003
Snorch wrote: Svårt att säga, egentligen ska nätspänningsdelen vara strömlös ganska snabbt eftersom det alltid finns något som drar lite ström. Men för att vara på den säkra sidan låt den ligga några timmar. Annars kan du ju ha datorn igång när du drar ut strömkabeln ur nätagget, då dras åtminstone den mesta strömmen ur direkt.
Fast egentligen behöver du väl inte pilla så mycket på nätspänningsdelen för att byta fläkten.
Okej. Tack för tipsen. Nej man ska väl inte vara på och pilla på nätspänningsdelen men det skulle kännas lite säkrare om man lät den dra ur sig riktigt innan man började med den. Skulle ju inte vara så kul om man råkade komma åt den 🙄
1 Guest(s)