Fläktbyte i nätdel?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fläktbyte i nätdel?
Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 4, 2009 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Är trött på att fläkten i nätdelen låter så sjukt mycket. Därför tänkte jag ge mig på att byta den. Men jag vet att jag har läst någonstans att man ska ha nätdelen urkopplad x antal timmar innan man ska hålla på med den.

Så hur länge ska den var urkopplad innan jag börjar pilla innuti den?

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
1227496
June 4, 2009 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det bör man väl egentligen ha för att vara på den säkra sidan. Jag var rätt skraj när jag pillade med ett agg här om dagen precis efter det varit igång, bytte en fläkt också. Men hände ingenting iaf. Hade även öppet nätagget medan datorn rullade ett tag... 😛

Sen kan man ju även tänka på att i vissa tunna rackburkar är ibland inte ens nätagget skyddat med nån extra metall, där är komponenterna fullt synliga bara man öppnar det vanliga datorchassit.

Men men, nån kanske vet bättre. 🙂

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1227497
June 4, 2009 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Svårt att säga, egentligen ska nätspänningsdelen vara strömlös ganska snabbt eftersom det alltid finns något som drar lite ström. Men för att vara på den säkra sidan låt den ligga några timmar. Annars kan du ju ha datorn igång när du drar ut strömkabeln ur nätagget, då dras åtminstone den mesta strömmen ur direkt.
Fast egentligen behöver du väl inte pilla så mycket på nätspänningsdelen för att byta fläkten.

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
1227498
June 4, 2009 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Svårt att säga, egentligen ska nätspänningsdelen vara strömlös ganska snabbt eftersom det alltid finns något som drar lite ström. Men för att vara på den säkra sidan låt den ligga några timmar. Annars kan du ju ha datorn igång när du drar ut strömkabeln ur nätagget, då dras åtminstone den mesta strömmen ur direkt.
Fast egentligen behöver du väl inte pilla så mycket på nätspänningsdelen för att byta fläkten.

Okej. Tack för tipsen. Nej man ska väl inte vara på och pilla på nätspänningsdelen men det skulle kännas lite säkrare om man lät den dra ur sig riktigt innan man började med den. Skulle ju inte vara så kul om man råkade komma åt den 🙄

Kamikazepilot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
1227499
June 4, 2009 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det räcker (ocg blir över) med 6 timmar. Har själv bytt ett antal fläktar utan problem. Tänk bara på att fläkten du ska sätta in ska kunna kyla agget ordentligt vid belastning. En del sätter in en för svag fläkt vilket kan göra att agget brinner upp.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 476
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL