October 31, 2001
Håller på att bygga en fläktkontroll som ska bestå av tre knappar till att kunna stänga av tre fläktar om man vill. Var på biltema idag och köpte switchar (sådana med inbyggd diod och två olika lägen, tre stift) när jag testar det hela är det bästa jag kan åstakomma att antingen lampan lyser konstant men då svarar inte fläkten med mer en än ryckning när man switchar. Det andra alternativet är att det går att slå av och på fläkten men lampan är helt död. Har kopplat in den enbart på plusen och två av stiften. Är det så att det är för mycket motstånd i switchen eller är det bara jag som är dum? tacksam för svar.
September 19, 2001
tror att du kan få all hjälp här:
https://www.nordichardware.com...../index.php
[ Detta Inlägg ändrades av: MangeMan den 2001-11-16 18:20 ]
October 31, 2001
May 24, 2001
"Rheostat"... pfft!
Vad är det för fel på ordet POT (potentiometer)?
Hursomhelst, det är inte speciellt svårt att göra en "Rheobus" med små billiga potar och transistorer, det blir billigare och den tål mer än en med bara en pot. En pot som tål över 1W (1W pot klarar MAX av en 4W last) är ganska dyr, över 100 kr, medans en transistor som tål över 50 watt kostar ca. 10 kr.
Jag kan göra en ritning sen när jag bestämt mig om jag ska styra med en vridpot eller om jag ska ha knappar och lysdioder. 😀
August 8, 2001
On 2001-11-18 21:26, Donan Fear wrote:
"Rheostat"... pfft!
Vad är det för fel på ordet POT (potentiometer)?Hursomhelst, det är inte speciellt svårt att göra en "Rheobus" med små billiga potar och transistorer, det blir billigare och den tål mer än en med bara en pot. En pot som tål över 1W (1W pot klarar MAX av en 4W last) är ganska dyr, över 100 kr, medans en transistor som tål över 50 watt kostar ca. 10 kr.
Jag kan göra en ritning sen när jag bestämt mig om jag ska styra med en vridpot eller om jag ska ha knappar och lysdioder. 😀
Jag kör med voltregulatorer istället, dom får avlasta potensiometrarna.
Sålänge dom inte blir för varma pallar dom en hel del.
May 24, 2001
On 2001-11-18 21:36, Fiskpinnen wrote:
Jag kör med voltregulatorer istället, dom får avlasta potensiometrarna.
Sålänge dom inte blir för varma pallar dom en hel del.
Ja, dom funkar bra också, men de har högre spänningsfall än en transistor. Vilken kör du med, LM317?
2 Guest(s)