January 25, 2007
som min nästa dator har jag tänkt mig en totalt fläktlös dator, alltså inte ens på nätaggregatet.
den nya burken kommer bestå av en quad, ett dundrans grafikkort, (förmodligen ATI´s nya R serie) , 2 gig ddr3 ram, (läst att dessa dessutom ska dra 40 % mindre ström) dvd brännare och 2-3 sata2 diskar, och floppy.
vet inte hur mycket det här systemet skulle dra på men jag gissar på en 800 w? fel eller rätt?
priset gör det samma.
hur skulle ni göra för att åstakomma en fläklös dator med dom åvannämnda komponenterna. den får inte brinna upp heller.
hade tänkt mig en ett bra chassi utan resonans och bra ventilation, reserator 2, kylflänsar till ram och hårddiskar, sedan vet jag inte för nätagget men läste på nyheter om parallellkoppling av nätaggregat. 2 st semi passiva antec 500 w nätagg skulle kanske vara nånting. j
jag har aldrig modifierat elektronik i sån stor skala som nu så jag vet inte riktigt hur man skulle gå till väga för det. Och jag vet inte hur belastningen skulle bli på nätaggegen om det ena skulle få fullload och sedan kopplas det andra på då det behövs, men eftersom semipassiva har en fläkt i sig och kopplas bara på vid 60 % load eller något sånt så vill jag ju inte att det ska hända. Är nätaggregatet som är det stora problemet.
vet inte om man kan typ klistra på med kylpasta en massa kylflänsar på nätagget för att minska värmeutveckligen. looks har ingen betydelse för mig, det ska vara tyst!
fria händer och en bra budget hur skulle ni göra??
[edit]och då vill jag inte ha zalmans 6000 krs låda för jag tror inte den håller för en quad
May 29, 2006
Det systemet skulle inte dra i närheten av 800W, snarare 400, max 500W.
Då räknar jag med nästan 150W på grafiken
Jag hade inte ens brytt mej om att försöka göra det fläktlöst för en 120mm fläkt i 5V gör enorm skillnad i kylning men inte i ljud
Sen att man gör en passiv dator för skojs skull är ju en annan sak 🙂
Zalmans 500A chassi klarar quadcore. Det ska klara upp till P4 3.2Ghz och det betyder ungefär 89W värme. Det är vad quadcoren ligger på om jag minns rätt, kan vara mindre med.
Här har du ett system:
http://www.silentpcreview.com/.....ht=#304209
January 25, 2007
ok, my bad.
tänkte fråga lite då om jag parallellkopplar 2 st nätagg,
kör på det här nätagget , 2 st
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=40072
och sedan kopplar in det ena nätagget direkt till moderkortet och till grafikkortet också. Det andra, så förlänger man grön och valfri svart kabel på ATX sladden och kopplar in även dem till powerknappen på datorn, så båda nätaggen startas samtidigt, bara det att det enda startas korrekt via
moderkortet och det andra startas direkt genom att sladdarna kortsluts. Sedan använder man det andra nätagget till DVD, hårddiskar, osv
och då skulle det ena nätagget bli belastat av processor och grafikkort och det andra av hårddiskar och dvd osv, korrekt?
borde inte det funka? fick det tipset från sweclockers, men hur blir det med spänningarna kommer de båda att leverera stabila spänningar? då de båda är kopplade till olika komponenter samt vad finns det för risker med att parallell koppla 2 nätagg?
May 29, 2006
Macxii wrote: woooow, tackar du. ska ta och maila den där grabben, han verkar veta vad han gör haha, helt sjuk moddning, fantastisk haha. man tackar 🙂
EndofSteel är en schysst kille. Synd bara att han inte orkar översätta sin sida 😉
Macxii wrote: glömde säga att , drar inte ett 8800 gtx 280 watt? eller va det 2st i SLI mode?
Det måste ha varit i 2st. Vet ATIs R600 ska vara extremt hungriga och det ligger på nästan 150W om jag minns rätt (se nyheterterna här på sidan ;-))
Macxii wrote: ok, my bad.
tänkte fråga lite då om jag parallellkopplar 2 st nätagg,
kör på det här nätagget , 2 st
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=40072och sedan kopplar in det ena nätagget direkt till moderkortet och till grafikkortet också. Det andra, så förlänger man grön och valfri svart kabel på ATX sladden och kopplar in även dem till powerknappen på datorn, så båda nätaggen startas samtidigt, bara det att det enda startas korrekt via
moderkortet och det andra startas direkt genom att sladdarna kortsluts. Sedan använder man det andra nätagget till DVD, hårddiskar, osv
och då skulle det ena nätagget bli belastat av processor och grafikkort och det andra av hårddiskar och dvd osv, korrekt?borde inte det funka? fick det tipset från sweclockers, men hur blir det med spänningarna kommer de båda att leverera stabila spänningar? då de båda är kopplade till olika komponenter samt vad finns det för risker med att parallell koppla 2 nätagg?
Jag kan inte svara 100% korrekt på denna frågan men jag kanske jag ge lite ledtrådar.
Jag skulle tagit detta agget:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=305409
Verkar vara bättre kvalitet (vad jag har läst) och inte fel att det är billigare. Ena agget kopplar du till moderkortet och andra till grafikkortet. DVD och HDDs och sånt drar inte många W. ~10W vill jag minnas
Jag har inte gjort det själv så vet inte men det borde funka fint.
De riskerna som finns är dels att en del agg inte startar utan en minimumload per lina, räcker med en fläkt eller så.
Annan risk är felkoppling och därmed kortslutning.
Men det är vad jag kan komma på. Jag hade nog sett om jag kunde koppla in grön+svart på ATX kontakten på agg nummer 2 på det agget som sitter i moderkortet, agg nummer 1. Eller var det så du menade?
Snyggare resultat och mindre risk för fel
January 25, 2007
asså du menar att jag kopplar ihop grön och valfri svart från atx kabeln på nr 2 nätagg med nr 1´s nätagg?
om jag tolkar din beskrvning rätt? och det låter mycket klokare ja isåfall 🙂
bild på hur jag tror du menar
http://server2.uploadit.org/fi.....allell.JPG
och nätagg 1 till mobo och 2an till grafikort?
men för att få fördelning på det är det väl bättre om nätagg 1 även kopplas till hårddiskar och dvd rom osv då cpu drar väl mindre ström än grafikkortet?
May 29, 2006
Macxii wrote: asså du menar att jag kopplar ihop grön och valfri svart från atx kabeln på nr 2 nätagg med nr 1´s nätagg?
om jag tolkar din beskrvning rätt? och det låter mycket klokare ja isåfall 🙂
bild på hur jag tror du menar
http://server2.uploadit.org/fi.....allell.JPG
och nätagg 1 till mobo och 2an till grafikort?
men för att få fördelning på det är det väl bättre om nätagg 1 även kopplas till hårddiskar och dvd rom osv då cpu drar väl mindre ström än grafikkortet?
Du har fattat korrekt 🙂
HDDs och DVD etc drar så lite så det är inget att bry sej om direkt. Tror det är 10W eller så. Så ta den som sitter bäst till och ger snyggast kabeldragningen.
January 25, 2007
ok tack så mycket, ska ta och testa det inom en snar framtid, har ett nätagg och ett annat som är på väg, så ska jag ta och leka lite med de 2 som sitter här och samlar damm,
hur är det med själva kabeldragningen, är väl bara knipsa skala, sen skala den andra virra runt grön sladd 2 till 1 och samma sak med svart.
sen när man läste fysik i gymnasiet så har jag för mig att strömmen väljer att ta ett visst håll, men det kanske bara gällde om den ena ledningen inte leder någonstans.
sen också hur får jag igång 2 st nätagg som inte är kopplade till en dator?
typ som att tjuvkoppla en bil eller heh.
January 25, 2007
jahapp, fick den här inslammad på mig hos sweclockers, fattar inte varför jag inte letade efter en sån till att börja med, borde funka utmärkt en sån här.
January 25, 2007
ok nice banjo, ska testa det.
den här grabben verkar bygga en 50/50 fördelnings rig här, dock är det way för avancerat för mig,
http://www.procooling.com/inde.....&pg=2
fick lite svar från sweclockers att en splitter inte fördelar belastningen lika till de båda nätaggregaten? då måste man göra som den där grabben i länken?
dock finner jag det konstigt att den inte skulle göra det eftersom i en splitter är ju båda atx kablarna kopplade ihop som en, så det är väl lite konstigt endå?
2 kraftkällor kopplade ihop från 2 linor till en lina borde borde väl fördela en likadan spänning till komponenten den är kopplad till? alltså mobo?
1 Guest(s)