April 28, 2002
Alla ni snackar om att processorn är flaskhalsen aight?
Skitsnack
Hade inte Windows varit så krävande så hade det varit en annan femma
Och hade det funnits ett kort med Intregrerat Radeon 9700 och en intregrerad P4 så hade vi nog haft prestandar på minst det dubbla
Se Xbox en P3 på 733 med 64 mb och ett GF3 med lägre clock men ändå kan det visa ett bra detalj rikt spel med FSAA och allt utan att det hackar undrar om en dator med samma teknik och Windows hade klarat det lika bra?
August 19, 2001
Snapphanen wrote: Alla ni snackar om att processorn är flaskhalsen aight?
SkitsnackHade inte Windows varit så krävande så hade det varit en annan femma
Och hade det funnits ett kort med Intregrerat Radeon 9700 och en intregrerad P4 så hade vi nog haft prestandar på minst det dubbla
Se Xbox en P3 på 733 med 64 mb och ett GF3 med lägre clock men ändå kan det visa ett bra detalj rikt spel med FSAA och allt utan att det hackar undrar om en dator med samma teknik och Windows hade klarat det lika bra?
Var vill du komma?
August 8, 2001
Han menar att konsoler är mycket bättre än pc eftersom han tror att tex xbox producerar bättre än en pc i de spel som finns, fast än det bara är en 733a.
FEL FEL FEL.
Upplösning i datorspelen är mycklet högre.
För att inte tala om bildkvaliten som är många gånger bättre på en datormonitor än på en tv.
Också så klarar sig en tv på 25-30fps utan problem.
Det gör i många fall inte en dator.
jag kan hålla med om att vissa systemresurser går åt till operativsystem, men det är inte så farligt.
April 28, 2002
Nej nej nej! det var inte alls det jag menade
Klart PCn är bättre.
En konsol ligger på en upplösning kring 600x400 om du inte har HDTV men annars.
Min mening var att svara på alla som nu mera tycker att processorn är en flaskhals för grafikkortet.
Det köper jag inte
Flaskhalsen är däremot moderkortet som inte är omptimerat för en enhet.
Hade vi haft ett kort där alla enheter var direkt länkade till varandra så får vi en hellt annan bild. inga flaskhalsar. Sen så gör Windows så att vi behöver betydligt mer RAM än vad vi igentligen behöver och en vis mängd CPU.
Det med Xbox ville jag bara vissa att ett direkt system är klart snabbare än en PC.
Vi kan ta PS2 t ex som ligger på en hastighet av vad en gammal p3a på kring 500 kan klara(oki Ps2 är inte så snabb men med teknik så blir ca så). Grafikkortet är heller inte någon super grej på PS2 men ändå vissar den spel inte hellt perfekt bild.
Till slut kan vi ta ex Morrowind. På ett Xbox så flytter det perfekt men på en P3 1ghz med Gf3 bör man inte köra med FAA och Shaders m.m
May 8, 2001
Om jag förstår ditt inlägg rätt (vilket faktiskt inte är så lätt....) så tror du att X-BOX och PS2 har stora fördelar pga av designen är mer kompakt. Du jämför det med att ha alla datorns komponenter inbyggda i moderkortet.
Om detta är riktigt uppfattat så har du fel. Orsaken till att konsollerna klarar sig så bra är dels att vilket på pekats i tidigare inlägg att upplösningen är mkt låg, men dels (framförallt i fallet med PS2) att de faktiskt är ganska bra på att hantera stora mänger polygoner samt att hantera flyttal vilket är en mkt central del i 3D-spel.
"Vi kan ta PS2 t ex som ligger på en hastighet av vad en gammal p3a på kring 500 kan klara(oki Ps2 är inte så snabb men med teknik så blir ca så). " -> Kan bara skratta om du tror att du kan jämföra en PS2:s CPU med en P3 500 MHz. PS2:an är mkt snabbare på det som är viktigt när det gäller spel som t.ex. flyttalsberäkningar.
Att windows skulle ta så stora resurser tror jag inte (lite onödigt mkt minne kanske men det är inte så dyrt att köpa...).
Om det är processorn eller grafikkortet som är flaskhalsen beror på vilket spel man talar om. Om man ska ta ett par äldre välkända spel så är det oftast grafikkortet som är falskhalsen i Quake3 medan det är CPU:n i Unreal Tournament. (Självklart kan detta skilja sig beroende på konf.)
Jämför inte datorer med spelkonsoler, det är som att jämföra äpplen och päron.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
September 3, 2001
Jag tror han vill komma till det att bandbredden mellan gpu'n och cpu'n i en konsol, är mycket större eftersom båda är inbyggda i samma kretskort/moderkort.
Det hela är en enda enhet alltså, vilket medför att det går snabbare och en cpu på 733 mhz som till exempel xbox har, fungerar mycket bra.
DVS att om man byggde samma sak, men med andra delar... till exempel en p3 på 1000 mhz, och ett gf4 ti4600 som gpu... men med samma konstruktion som xbox, så skulle man få ut mer prestanda än en dator med samma specs får.
Jag tror att det han vill komma till, är att varje enskild del i dagens datorer, inte utnyttjar sin fulla potential, just på grund av att de behandlas som enskilda enheter och inte som en enda. (Medför mindre bandbredd mellan delarna)
Så CPU @ 2 GHZ = flaskhals .. endast för att den inte blir utnyttjad rätt av konstruktionen den medverkar i.
Snapphanen, du får rätta mig om jag tolkade din mening fel.
April 28, 2002
Fan grabben du har 100% rätt!
Det är så jag menade!
Min mening var inte att jämnföra om konsoler var bättre eller inte utan jag tog en konsol eftersom alla enheter är gjorda för varandra, typ 100% optimerade med varandra.
Hade man tagit en likvärd teknik från ett Xbox eller en PS2 och satt det på ett moderkort med massa portar av olika slag så hade de inte fungerat isamma harmoni.
Jag liksom läst många som klagar på att det är CPUn som ibland är flaskhals eller GPUn men jag tror det är moderkortet som är flaskhalsen
Vi kan annars ta Nforce som exempel. Nforce1 har väll ett inbyggt Geforce 2 mx eller? jag tror att ett kort med inbyggt grafikkort är snabbare än en dator med samma teknik men har sitt grafikkort i AGP bussen. Fattar ni?
1 Guest(s)