March 20, 2002
Antingen har jag tappat hjärnan eller så är jag bara dum.
Skulle installera en ny HD åt en polare idag. Den nya HDn ska vara SLAVE alltså, OS:et ligger på dn gamla och edt är tänkt att det ska vara så. Övrig maskinvara är ett stycke DVD och en brännare. Brännaren satt på IDE 1 på moderkortet och HD och DVD satt på IDE 2.
HD var satt till MASTER och DVD´n är SLAVE. Så alltså jag bestämde mig för att möblera om lite efter konstens alla regler. På IDE1 satte jag HD1 (den g:a) fick fortsätta vara MASTER, HD2 (den nya) satte jag som SLAVE och slutligen DVD´n som SLAVE oxå. Brännarn flyttade jag till IDE2 och den fick fortsätta vara MASTER.
Spelar ordningen någon roll, alltså hur man sätter grejerna på IDE kabeln? Nu sitter det såhär, HD2 (nya), HD1 (gamla) och sist DVD´n.
Kollar i BIOS efter installationen och upptäcker att den har bara hittat HD1 och brännaren i denna konfigurationen. Inte en skymt av den nya disken eller av DVD´n.
TIPS?
Oooops! glömde bort, satte i en sån där nya IDE kabel. Tunnare och med fler trådar i men kan inte ställa nånstans i BIOS om jag vill ha ATA66 eller ATA100. CP BIOS. Väldigt få inställningar att göra överhuvudtaget, typ start ordningen och klockan.
May 23, 2001
På IDE1 satte jag HD1 (den g:a) fick fortsätta vara MASTER, HD2 (den nya) satte jag som SLAVE och slutligen DVD´n som SLAVE oxå.
Låter som om du kör 3 st. IDE-enheter på IDE 1? Du kan bara ha 2 IDE-enheter på varje IDE-Kanal. Kör hårddiskarna på IDE 1, och DVD:n och brännaren på IDE 2.
December 2, 2001
Igentligen spelar de igen roll hur du sätter enheterna! De är mer eller mindre en smaksak hur du vill ha det i windows sen. Bara allt är rätt jumprat så ska de inte va något probelm. Rekomenderat är dock att ha hårddiskarna(en) på IDE 1 och cd-rom och mobila IDE-enheter på IDE 2
1 Guest(s)