Fler diskar ?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fler diskar ?
[]V[]ajk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 23, 2002 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Antingen har jag tappat hjärnan eller så är jag bara dum.
Skulle installera en ny HD åt en polare idag. Den nya HDn ska vara SLAVE alltså, OS:et ligger på dn gamla och edt är tänkt att det ska vara så. Övrig maskinvara är ett stycke DVD och en brännare. Brännaren satt på IDE 1 på moderkortet och HD och DVD satt på IDE 2.
HD var satt till MASTER och DVD´n är SLAVE. Så alltså jag bestämde mig för att möblera om lite efter konstens alla regler. På IDE1 satte jag HD1 (den g:a) fick fortsätta vara MASTER, HD2 (den nya) satte jag som SLAVE och slutligen DVD´n som SLAVE oxå. Brännarn flyttade jag till IDE2 och den fick fortsätta vara MASTER.
Spelar ordningen någon roll, alltså hur man sätter grejerna på IDE kabeln? Nu sitter det såhär, HD2 (nya), HD1 (gamla) och sist DVD´n.
Kollar i BIOS efter installationen och upptäcker att den har bara hittat HD1 och brännaren i denna konfigurationen. Inte en skymt av den nya disken eller av DVD´n.
TIPS?
Oooops! glömde bort, satte i en sån där nya IDE kabel. Tunnare och med fler trådar i men kan inte ställa nånstans i BIOS om jag vill ha ATA66 eller ATA100. CP BIOS. Väldigt få inställningar att göra överhuvudtaget, typ start ordningen och klockan.

newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
195585
August 23, 2002 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

På IDE1 satte jag HD1 (den g:a) fick fortsätta vara MASTER, HD2 (den nya) satte jag som SLAVE och slutligen DVD´n som SLAVE oxå.

Låter som om du kör 3 st. IDE-enheter på IDE 1? Du kan bara ha 2 IDE-enheter på varje IDE-Kanal. Kör hårddiskarna på IDE 1, och DVD:n och brännaren på IDE 2.

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
196186
August 26, 2002 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Igentligen spelar de igen roll hur du sätter enheterna! De är mer eller mindre en smaksak hur du vill ha det i windows sen. Bara allt är rätt jumprat så ska de inte va något probelm. Rekomenderat är dock att ha hårddiskarna(en) på IDE 1 och cd-rom och mobila IDE-enheter på IDE 2

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 298
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL