July 20, 2002
Jag tänkte köpa ett nytt moderkort till min AMD XP 1800+ processor.
Saken är den att jag hade 2 HD , en på 70 och en på 60 men så gick 60:an sönder och jag lämnade in den för att köpa en 120.
Så nu får jag tillbaks 60:an och har därmed 3 bra hårddiskar.
Finns det ngn möjlighet att använda alla 3 på en gång? Tex finns det moderkort som stödjer detta och finns det kablar? Jag har bara sett kablar för 2 st hårddiskar.
Sen tänkte jag köpa en ny låda, jag tänkte välja aluminium eftersom det leder bort värme, vilket kan behövas då jag ska klocka upp processorn. Är detta rätt val?
Nilz wrote: ok..
finns det konverterare som man sätter i floppykabeln (den e lite mindre än den till HDn) som gör att man kan koppla en HD till den?
Nej det är enbart IDE-kontakterna som kan användas för att ansluta hårddiskar. Fyra enheter är max med ett "vanligt" moderkort utan extra RAID-kontroller och då ska du även ansluta CD-rom och eventuell brännare till de IDE-kanalerna.
Kör själv med tre diskar där alla är Master-enheter. En på den vanliga IDE-kontrollern och två på RAID-kontrollern. Som sekundär master på IDE-kontrollern har jag en CR-brännare. Vill helst att alla mina diskar ska vara master.. 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)