January 12, 2004
i snart en veckas tid har det flimrat som fan när jag startar datorn, men det har alltid slutat efter ~5min. men igår fortsatte det i säkert 10min, och flimrar till lite då och då, och så är det även idag. testade dra igång CS, och där är det inget problem.
värme kan det ju inte vara eftersom att det blir bättre ju längre jag har igång datorn. tror inte det är skärmen, eftersom att varken degauss eller att starta om skärmen hjälper.
grafikkortet är ett club 3d radeon 9600pro (oklockat/omoddat) och skärmen är en samsung syncmaster 957p.
någon som vet vad problemet kan vara?
June 11, 2001
Det tyder på att kondensatorerna håller på att ge upp. Särskilt eftersom det blir bättre efter en tid då kondensatorerna har laddat upp. Detta är ett kännetecken för gamla CRT-skärmar.
Speciellt vanligt är det om du stänger av skärmen och slår på den igen eftersom kondensatorerna då startar med en redan utför uppladdning.
Du kan räkna med att skärmen ger upp snart.
Har skärmen en OSD så kan du välja Degauss och ladda ur skärmen, det ger en bättre laddning om du avmagnetiserar skärmen.
January 12, 2004
alltså, degauss? du menar väl bara det man kör via knapparna framtill på skärmen? det gör jag, och har gjort.
ja, jag har högtalare ett par decimeter ifrån skärmen. innan problemen började hade jag dom kloss emot, kan det kanske vara problemet? finns det något speciellt avstånd/speciel vinkel som högtalarna inte bör finnas inom?
2 Guest(s)