December 1, 2001
Min diskettstation la av förra veckan när jag skulle göra en startdiskett till win98.
Det gick inte att formatera disketten då datorn klagade på att den inte kunde komma åt rotkatalogen på disketten.
Om man försökte radera filer klagade den på åtkomstfel och försökte man spara filer på diskett fick man blåskärm med diskskrivningsfel.
Jag provade med tiotalet disketter som fungerar bra på min gamla burk. Har även provat den andra datorns diskettstation i denna dator och det fungerar bra.
Jag fyllde i formuläret hos datorbutiken.com där jag köpt hela datorn och fick ett mail med returnr. Överst i mailet stod det:
"Tips: Plocka floppyn och håll den i handen.
Kvarstår problemet så skicka in den. Om den fungerar så är det placeringen
i chassit som ej varit riktigt bra."
Lite skeptisk skruvade jag ur diskettstationen och la den utanför lådan och kablarna satt kvar. Döm om min förvåning när den funkade perfekt igen.
Hur kan placeringen i chassiet spela någon roll?
Någon som har en bra förklaring. Kan det ha något med jordningen att göra?
May 30, 2001
Märkligt..
Begär att få reda på var den skall placeras för att fungera. Fråga också varför informationen (om det är så) inte beskrivs tydligt vid beställning då det måste vara något speciellt krav för just den floppyn.
Testat byta floppy i resp dator? Kanske fungerar den i den andra menar jag.
/larsa
December 1, 2001
Det är en vanlig 3,5" 1,44Mb diskettstation av märket Sony som sitter i 3,5" platsen i lådan. Det är samma märke och modell som den i min gamla dator, men den är tillverkad -97 och den här är tillverkad -01.
Nu har jag bytt diskettstation med min gamla dator och den funkar i den gamla datorn. Nu när den fungerar kan jag ju inte skicka in den till datorbutiken.com då jag med 99% säkerhet får betala 250:- i avgift + frakter.
March 27, 2002
Tjena!
Jag kan svara på ditt problem.
Det kan vara så att floppyn var för hårt åtskruvad. Då blir det så att den läser dåligt för att floppyn dras "isär" och gör därmed att den läser dåligt. Floppy disken går inte riktigt ner emot läshuvudet.
Kan oxå vara så att den låg emot kabinettet så att knappen på floppyn tryckes emot kabinettet så att floppy disken inte gick ner riktigt!
MvH Johan
December 1, 2001
Tack mr_jojje, din förklaring om skruvarna verkar vettig, jag har nog dragit skruvarna lite för hårt. Konstigt bara att den funkade i början och började krångla efter sju månader. Min låda har inte "inkapslad" diskettstation så det kan inte vara knappen som kärvade.
Datorbutiken svarade:
"Med stor sannolikhet så har du missat 2 st stift när satt i flatkabeln.
Det är det vanligaste."
Men kablarna är ju det första man kollar + att den funkade som sagt utan problem i sju månader.
Jag tänker inte börja bråka med db eftersom en ny diskettstation kostar mindre än deras felsökninsavgift.
1 Guest(s)