Floppyproblem|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Floppyproblem
jo_lu
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 20, 2002 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Min diskettstation la av förra veckan när jag skulle göra en startdiskett till win98.
Det gick inte att formatera disketten då datorn klagade på att den inte kunde komma åt rotkatalogen på disketten.

Om man försökte radera filer klagade den på åtkomstfel och försökte man spara filer på diskett fick man blåskärm med diskskrivningsfel.

Jag provade med tiotalet disketter som fungerar bra på min gamla burk. Har även provat den andra datorns diskettstation i denna dator och det fungerar bra.

Jag fyllde i formuläret hos datorbutiken.com där jag köpt hela datorn och fick ett mail med returnr. Överst i mailet stod det:

"Tips: Plocka floppyn och håll den i handen.
Kvarstår problemet så skicka in den. Om den fungerar så är det placeringen
i chassit som ej varit riktigt bra."

Lite skeptisk skruvade jag ur diskettstationen och la den utanför lådan och kablarna satt kvar. Döm om min förvåning när den funkade perfekt igen.

Hur kan placeringen i chassiet spela någon roll?
Någon som har en bra förklaring. Kan det ha något med jordningen att göra?

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
155997
March 21, 2002 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

öhhh.. låter hur mysko som helst? Har de nån special typ av diskstation? Var i datorn var/är den placerad?

larsa
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
156062
March 21, 2002 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Märkligt..

Begär att få reda på var den skall placeras för att fungera. Fråga också varför informationen (om det är så) inte beskrivs tydligt vid beställning då det måste vara något speciellt krav för just den floppyn.

Testat byta floppy i resp dator? Kanske fungerar den i den andra menar jag.
/larsa

jo_lu
Medlem
156275
March 21, 2002 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är en vanlig 3,5" 1,44Mb diskettstation av märket Sony som sitter i 3,5" platsen i lådan. Det är samma märke och modell som den i min gamla dator, men den är tillverkad -97 och den här är tillverkad -01.

Nu har jag bytt diskettstation med min gamla dator och den funkar i den gamla datorn. Nu när den fungerar kan jag ju inte skicka in den till datorbutiken.com då jag med 99% säkerhet får betala 250:- i avgift + frakter.

larsa
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
156483
March 22, 2002 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Du lär säkert åka på avgift om du bara skickar tillbaks den. Antingen switcha dessa två floppyn (som du gjorde) och ha det så eller fortsätt bråka med db vilket tyvärr nog blir jobbigt.
/larsa

mr_jojje
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
157958
March 27, 2002 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena!

Jag kan svara på ditt problem.
Det kan vara så att floppyn var för hårt åtskruvad. Då blir det så att den läser dåligt för att floppyn dras "isär" och gör därmed att den läser dåligt. Floppy disken går inte riktigt ner emot läshuvudet.

Kan oxå vara så att den låg emot kabinettet så att knappen på floppyn tryckes emot kabinettet så att floppy disken inte gick ner riktigt!

MvH Johan

jo_lu
Medlem
158342
March 28, 2002 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack mr_jojje, din förklaring om skruvarna verkar vettig, jag har nog dragit skruvarna lite för hårt. Konstigt bara att den funkade i början och började krångla efter sju månader. Min låda har inte "inkapslad" diskettstation så det kan inte vara knappen som kärvade.

Datorbutiken svarade:
"Med stor sannolikhet så har du missat 2 st stift när satt i flatkabeln.
Det är det vanligaste."

Men kablarna är ju det första man kollar + att den funkade som sagt utan problem i sju månader.

Jag tänker inte börja bråka med db eftersom en ny diskettstation kostar mindre än deras felsökninsavgift.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 116
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL