June 11, 2001
Det går att göra med specialprogram, men är egentligen helt onödigt då det inte ger något bättre värde. Är det för bättre läsprestanda så är det bortkastat då ditt os automastiskt kommer att spara filerna i början av partitionen nästa gång dom skrivs om.
Är det så att du vill ha bätte prestanda på hårddisken är en idé att ta bort swapfilen och hibernate-filen och sedan defragmentera den med ett kraftfullt defragmenenteringsprogram i felsäkert läge. Därefter så återskapar du swapfilen och hibernate-filen. Tänk på att ha samma storlek på swapfilens minsta och största värde (8 GB rekomenderas) så blir den inte fragmenterad. Har du swapfilen på en separat partition är det rekomenderat att C: får en swapfil med fast storlek på 512 MB.
September 1, 2002
Anledningen är att jag vill installera OS på den disken, i början av partitionen och därav ska jag flytta lagringsdatan "längre bak" i partitionen.
OS:et vill jag ha längre fram på disken därför att där är prestandan bättre än i slutet.
Det är inget alternativ att partitionera upp disken på nytt eller lägga över lagringsdatan på annan disk.
June 11, 2001
Kan direkt säga att det blir en omöjlig situation eftersom det kommer att kräva att du bitredigar innehållet med specialprogramvara och att du har programeringskunskaper i klass med att skapa ett os.
Dessutom kommer det att ta enormt med tid att genomföra.
Ett betydligt snabbare sätt är att kopiera ut allt du vill spara till andra media och sedan göra en helt ny installation.
Ett andra alternativ är att splitta disken i två partiitoner och sedan kopiera in dom filer du skall ha, därefter så slänger du den partitionen och utökar systempartitionen.
Men jag förstår inte din logik eftersom det enda sättet att ha os så snabbt som möjligt är att ha det på en egen partition eftersom du inte kan avgöra var en fil sparas utan att skriva in den binärt med en hex-redigerare som skriver direkt till en viss sektor. I det fallet behöver du inget os i dagens betydelse eftersom det kommer att vara ett dosprogram med direktåtkomst.
Om du partitionerar så delar du på os och egna filer, om det vore så att os alltid låg på ett perfekt sätt skulle partitioner och defragmentering inte behövas.
Jag har egna filer med enorma storlekar som skapas och flyttas på min egna partition för privata filer, där får jag en fragmentering på upp till 2% och då är det oftast pga av att en fil på 200 MB har kopierats in. Däremot så har min systempartition som är på 128 GB där ca 20 GB är utnytjat en fragmenteringsgrad på mellan 10% och 30% per dag. och då har ändå windows bara skrivit om i loggboken och lite temporära filer. Efter lite städning så är jag nere på 18 GB utnytjande och efter defragmentering 16 GB.
1 Guest(s)