May 26, 2001
Sambons föräldrars dator har havererat, och jag har fått i uppdrag att försöka hämta tillbaka alla bilder m.m som ligger på datorn.
Dock visade det sig att det vart två stycken 160Gb-diskar som kördes som Raid 0, dvs sammanslagna till en enda 320Gb-enhet.
Jag har aldrig sysslat med Raid, därav mina eventuellt dumma frågor 🙂
Jag skulle vilja flytta över diskarna till min dator provisoriskt, starta upp och därefter kopiera över allt av värde. Men hur i helsike gör jag när det är Raid? För filerna kan väl ligga lite huller om buller på dessa två diskarna, eller?
Tacksam för snabba svar!
March 10, 2003
Du får kolla upp vad det är för moderkort i den gamla datorn och vilken krets som styrde raid.
Kanske finns någon du känner med samma krets i sin dator.
Alternativt ett externt kort som använder samma.
Vet dock inte hur mycket det skiljer mellan olika firmware på kontrollerna.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 5, 2002
Har själv hållit på med lite raid-0 arrayer förr. Har lyckats flytta en raid-0 array mellan 2 datorer. Minns inte om det var olika kretsyper, men det var iallafall olika raid-kort jag flyttade mellan vid det tillfället.
Om jag hade tur eller om det oftast fungerar kan jag ej svara på dock. Hade inga problem iallafall. Promise-kortet hittade arrayen.
Det var då från en onboard-kontroller (DFI Lanparty om jag minns rätt) till ett Promise Fasttrak 100 TX2.
August 7, 2003
Vad roligt se folks dumma val av att använda raid-0 kommer tillbaka för att straffa dem. Det är Karma det 😉
Nej, men ett program som "getdataback" tror jag kan återläsa och "klistra ihop" data från två diskar till en även om de kopplas in som två singel-diskar så att säga, men du behöver ju så mycket plats över på nån annan disk också.
Edit: Samma företag som gör getdataback har ett prog de kallar "RAID Reconstructor" också...
June 11, 2001
Mmm. File Scavenger löser det, jag har provat, och fick till baka allt! på 4 timmar. (4000 GB data).
http://www.quetek.com/products3.htm
Det bästa är att man kan prova om programmet kan läsa tillbaka filerna inan man behöver betala, detta genom att demon bara ger tillbaka 64 kb / fil.
1 Guest(s)