April 26, 2003
När kommer fokusen från kärnor att försvinna? Som jag har förstått (och jag kan inte så mycket om detta) så ger inte fler en kanske max 6 kärnor bra prestanda eftersom detta bara gör att fler program kan köras utan att störa varandra. Egentligen är det väl fortfarande själva frekvensen som sätter prestandan? Har vi då fastnat på 3 - 4 Ghz? Är det inte så att man började utveckla flerkärniga processorer för att man inte längre kunde höja frekvensen utan att skapa för mycket värme?
October 23, 2005
Man gick in i väggen med högre frekvenser så både AMD och Intel satsar på fler processorkärnor och det verkar fortsätta så med kommande modeller.
Även grafikkortstillverkarna kommer nog gå samma väg. ATI(AMD) är redan en bit på väg med små effektiva kärnor som paras ihop i deras prestandakort. Är egentligen bara Nvidia kvar som satsar på singelkärne design men dom har haft stora problem med hålla uppe frekvenser, värme, strömhunger etc(likt Intel P4) så jag tror iaf att även dom snart lägger om till mindre och enklare kärnor som får samverka.
Sen är det upp till programutvecklarna att göra program som kan utnyttja flera kärnor men det kommer fler och fler spel som nyttjar flera kärnor så jag tror det är vägen att gå.
March 14, 2001
Aldrig.
Det är mycket effektivare med processorer med flera kärnor än de med bara en och istället högre klockfrekvens, eftersom högre frekvens drar mer ström.
Det är som sagt inget problem att programmera programmen så de drar nytta av flera kärnor och ju fler kärnor och mer utbrett användandet blir kommer programutvecklarna bättra på sig, förhoppningsvis.
1 Guest(s)