Fokus på processorkärnor|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fokus på processorkärnor
MasterMind
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 1, 2010 - 7:50 am
sp_Permalink sp_Print

När kommer fokusen från kärnor att försvinna? Som jag har förstått (och jag kan inte så mycket om detta) så ger inte fler en kanske max 6 kärnor bra prestanda eftersom detta bara gör att fler program kan köras utan att störa varandra. Egentligen är det väl fortfarande själva frekvensen som sätter prestandan? Har vi då fastnat på 3 - 4 Ghz? Är det inte så att man började utveckla flerkärniga processorer för att man inte längre kunde höja frekvensen utan att skapa för mycket värme?

HeJo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
1258537
December 1, 2010 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Man gick in i väggen med högre frekvenser så både AMD och Intel satsar på fler processorkärnor och det verkar fortsätta så med kommande modeller.
Även grafikkortstillverkarna kommer nog gå samma väg. ATI(AMD) är redan en bit på väg med små effektiva kärnor som paras ihop i deras prestandakort. Är egentligen bara Nvidia kvar som satsar på singelkärne design men dom har haft stora problem med hålla uppe frekvenser, värme, strömhunger etc(likt Intel P4) så jag tror iaf att även dom snart lägger om till mindre och enklare kärnor som får samverka.
Sen är det upp till programutvecklarna att göra program som kan utnyttja flera kärnor men det kommer fler och fler spel som nyttjar flera kärnor så jag tror det är vägen att gå.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1258558
December 1, 2010 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Aldrig.
Det är mycket effektivare med processorer med flera kärnor än de med bara en och istället högre klockfrekvens, eftersom högre frekvens drar mer ström.
Det är som sagt inget problem att programmera programmen så de drar nytta av flera kärnor och ju fler kärnor och mer utbrett användandet blir kommer programutvecklarna bättra på sig, förhoppningsvis.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 569
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL