April 13, 2007
Funderar på att bygga en folding/torrent dator. Ska alltså folda på ett par grafikkort och seeda lagligt politiskt material på kanske 20-40Gb. Den ska stå på 24/7 och vara problemfri.
Det jag undrar över är.. Kan ni komma på något negativt med att köra folding å torrent på samma dator?
Kommer hårddisken belastas väldigt mycket så att det finns risk för krash och bör jag då köra raid 0?
Behövs kanske raid 1?
Funderade på om jag skulle köpa ecc minne då den ska vara pålitlig och minnes hastighet är väl inte så viktigt i detta sammanhang?
Ju mer minne desto bättre?
Andra tankar?
March 14, 2001
Till det här ändamålet finns det väl ändå ingen anledning till att använda ECC.
Torrentprogrammet du använder bör väl han någon cache-funktion som gör att den inte skriver minsta byte direkt till disken utan istället cachar och skriver större mängder mer sällan. På så vis "slits" inte disken nämnvärt.
Folding belastar inte hårddiskar mer än någon lite skrivning då och då.
Ser faktiskt inte poblemet, eller varför du ens funderar på om det är ett problem. 😛 Kör på bara.
April 13, 2007
Har en fundering till å det är väl lika bra att ta det i denna tråden då det rör ämnet.
Om ett moderkort kan hantera ecc, kan det då automatiskt hantera ecc reg.?
Kortet jag tänkte på just nu är Gigabyte GA-MA790FX-DQ6. På tillverkarens sida står det inget om ecc reg, och jag hittar inte någon möjlighet att skicka frågor. Det verkar bara gå om man redan köpt en produkt då man måste skriva serienummer som finns på produkten.
Undrar åxå varför det är så ont om 800mhz ecc minnen. Har servrar ingen nytta av snabbt minne, eller går det inte tillverka såna pga ecc?
1 Guest(s)