June 7, 2005
Tjo alla!
Jag började att sätta ihop en ny dator av mina gamla dator-delar som jag fått över sen min sista uppgradering men det funkar inte så bra.
Jag har ett 350 W Nätaggregat, en Athlon XP 3200+, ett Radeon 9600 AGP grafikkort på 128 mb, en Samsung DVD och ett Asus A7N8X-XE moderkort. Alla dessa delar fungerade fint när jag hade dom i min gamla dator. Jag har också två individa 256 MB RAM minnen.
Detta är själva problemet:
Jag har helt sporadiska frysningar när jag startar upp burken INNAN Windows/OS startas. Jag kan alltid ha BIOS-menyn igång utan att den fryser men så gott som efter han börjar skanna hårdvaran så fryser den till (sporadiskt, jag hittar inte ett fast mönster till dom).
När jag försöker installera Windows XP så fryser den (som sagt, sporadiskt) vid olika moment i installationen. Sista gången den frös så var det vid "I/O controller"
Jag har försökt att reseta BIOSinställningarna till Default och alla andra knep jag kan komma på inom BIOS.`Som det är nu så har jag inte lyckats installera 5 individa OS på burken. Varken Linux eller Windows versioner kommer in ordentligt.
Via elminerings-metoden så har jag kunnat utesluta dessa hårdvara som roten till problemet:
Hårddisken. Jag har prövat med 3 individa HD's med samma resultat
Grafikkort: Har prövat med 2 individa kort.
Nätverkskort: Har prövat både med och utan nätverkskort
Ljudkort: samma som ovan
CD-Romen: Har prövat med 2 individa CD-ROMAR (eller DVD-ROMAR då)
RAM: Har prövat med två individa RAM minnen med samma resultat. Minnerna är vanliga 133 mhz.
Det jag INTE prövat, eller jag inte vet tillräckligt mycket om, är:
Moderkortet: Jag har inte tillräckligt med erfarenhet för att märka något ovanligt fel.
CPU'n: det jag vet är att temperaturen är normal
Så min tanke just nu är att felet kan vara ett dåligt/för klent PSU, men jag är av intrycket att 350W är tillräckligt för dessa ovanstående hårdvara.
Så vad tror ni?
June 7, 2005
Jalle64 wrote: Testa att höja minnesvolten lite och tanka hem Ultimate Boot Cd, kör lite minnestester med memtest86 😛
Öka minnesvolten? Mja...Jag har mycket erfarenhet med datorer, men att ändra Volt-tal är något jag aldrig gjort..eller VELAT göra P.G.A riskerna..Jag ska ta det försiktigt.
April 9, 2003
Har haft samma problem själv för några år sen, med ungefär samma hårdvara.
Fanns inget mönster på frysningarna eller omstarterna.
Då var det moderkortet, har du nå´t du kan låna eller har du nå´t liggandes att pröva med.
Hade då ett 361W Enermax PSU och ordentlig OC, så 350W ska inte vá
några problem.(
Mvh Micke
April 13, 2004
Är detta windowsbaserade testprogram? Memtest86 är det som de flesta använder och detta körs i dos, du kan ladda hem detta och bränna på en cd, som sedan bootar medoch se hur minnet blir där 😛
Då kan du också passa på att testa med bara en sticka i taget, för at utröna vilket minne som ev är defekt 😛
June 7, 2005
Jalle64 wrote: Är detta windowsbaserade testprogram? Memtest86 är det som de flesta använder och detta körs i dos, du kan ladda hem detta och bränna på en cd, som sedan bootar medoch se hur minnet blir där 😛
Då kan du också passa på att testa med bara en sticka i taget, för at utröna vilket minne som ev är defekt 😛
Nä inget av testen har varit Windows baserat. Saken är att datorn fryser så ofta att jag har aldrig lyckats installera ett OS. Jag har det där boot-programmet (Ultimate Boot Cd) på CD som jag bootar med och kör. Jag ska testa att byta stickor och ändra lite på CAS och sånt.
June 7, 2005
HoggeH wrote: Har haft samma problem själv för några år sen, med ungefär samma hårdvara.
Fanns inget mönster på frysningarna eller omstarterna.
Då var det moderkortet, har du nå´t du kan låna eller har du nå´t liggandes att pröva med.
Hade då ett 361W Enermax PSU och ordentlig OC, så 350W ska inte vá
några problem.(
Mvh Micke
Nä har inget MK i reserv tyvär.
June 7, 2005
Okej, ska se om jag kan hitta den.
Jag körde förresten en ny installation av Windows XP (för att testa) men fick en BSOD med följande felkod:
0x0000007e
0xc0000005
0x8090CABA
0xF9E85734
0xF9E85434
*edit*
Det finns ingen uppenbar möjlighet att ställa in minnes volten i BIOS.
1 Guest(s)