För klent nätagg för systemet?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
För klent nätagg för systemet?
ChRiiLLe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 12, 2006 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Har ett Antec True Power 550W nätagg med specsen:
+3,3V - 32A
+5V- 40A
+12V - 24A
Men börjar bli osäker på om det är det som spökar (gör att hdds startar om).

Har följande saker:
DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D
Opteron 146 klockad till 2900MHz, 1,44V
2x512MB Kingston DDR ram
2x1024MB TwinMOS DDR Ram
Sapphire Radeon X800GTO² flashat till X850

Ide diskar:
60GB WD
120GB WD
2x200GB WD
320GB WD

Sata diskar
80GB Samsung
200GB WD
250GB WD
320GB WS

Samt:
1 fläktkontroller
5x92mm fläktar
2x120mm fläktar

Har fått lite fingervisning på vad saker och ting drar och kommit fram till följande:
Processorn: 62W - 5A
Hdd - Ca 1A/hdd - 9A
Grafikkort 30-40W i IDLE - 2,5A-3,3A
I 3d läge: 50W - 4,2A
Fläktar - 1,65A

Det blir totalt 18,15 - 18,95 ampere när jag inte spelar. Och då är heller inte moderkortet, kontrollerkortet, fläktkontrollern, tangentbordet eller musen inräknat.
Vilket blir ganska nära 24A som mitt nätagg pallar att ge på 12V. Och sen klarar väl inte nätagget att belastas med 24A hela tiden? Utan det är bara ett peakvärde?
Så, kan mitt nätagg vara för klent?

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
1085062
October 12, 2006 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Tja det låter ju lite klent för så mycket utrustning..speciellt för 3gb minne å så..Har du verkligen behov av så många hårddiskar?

ChRiiLLe
Siktar mot toppen
Medlem
1085075
October 12, 2006 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, inte så att jag måste ha dem alla. Men inte så att jag skulle sälja dem eller så heller, förutom dem två små ide diskarna som jag funderar på att byta till ett par mycket större.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1085101
October 12, 2006 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ska räcka gott till de prylarna. Hade själv ett Antec Truepower 550W men det hade 38A på 12V linan (2*19). 24A låter inte rätt på det nätagget.
Att hårdiskar startar om kan bero på mycket annat. Är det bara vissa diskar som strular? Hur är de kopplade? Vilken sata/ide kontroller använder du? Inställningar i BIOS? Uppdaterade drivrutiner till nforce4 chipset (6.86 de nyaste) osv..
När sker dessutom omstarterna+ Är det vid spel, då systemet belastas eller sker det mer slumpmässigt.
Sett ur ren watt/ampere synpunkt så borde ditt nättagg räcka gott. Hade det dessutom varit problem med nätagget så tror jag snarare att hela systemet vägrat starta. Om omstarterna bara sker vid max belastning av hela systemet så skulle man iofs kunna tänka sig att nätagget strular.
Sedan kan det ju också vara defekt/trasigt. Det blir till att felsöka.
Kolla diskarna med någon/några av följande diagnostikprogram:

Seagate Seatools

Western Digital Data Lifeguard

Fujitsu fjdt_6 for IDE and sdiag_14 for SCSI

IBM and Hitachi Drive Fitness Test and other utilities

Maxtor and Quantum
Powermax

Samsung SHDiag

ChRiiLLe
Siktar mot toppen
Medlem
1085160
October 12, 2006 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

stege99: Det är en gammal modell av det jag har, troligen därför.
Nee, när jag belastar alla hårddiskar samtidigt kan det vara olika som startar om sig. Men främst 2 stycken. 2 sata diskar.
Men som sagt, även problem med att ide diskarna kan starta om sig.
Sata/Ide kontroller? Om du menar vilket kontrollerkort så är det ett Promes Ultra 100TX2.
Inställningar i bios? Har inte ändrat något gällande hårddiskarna där så det är nog ganska fabriksinställt, har de senaste 6.86 drivrutinerna. Däremot så installerar jag inte sata drivrutinerna då jag kör in Win XP eftersom det hittar diskarna ändå.

Oftast så sker de ganska slumpmässigt, men, belastar jag alla diskar med en analyze i O&O defrag så händer det alltid.

Testade koppla ur två satadiskar och då slutade omstarterna av någon disk, när jag sedan kopplade in dem igen så började det igen. Men kopplade du år två andra, IDE diskar och omstarterna slutade igen.

Har testat alla diskar i WD diagnostikverktyg som finns på utimateboot cdn, har kört Extended Test på dem alla och ingen av dem var det något fel på.
Var dock en som gav ifrån sig det där "omstartsljudet" precis innan testat och precis efter testet.

Ska mäta systemet med multimeter imorgon och se ifall det ger något. Har inte en aning om vad det skulle kunna vara om det inte är nätagget.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1085189
October 12, 2006 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Har hört att nvidias sata kontroller inte är så förtjust med 4 diskar inkopplade (3 ska funka bra). Prova att avinstallera 6.86 och installera om den, när den frågar om du vill installera IDE SW drivern så svara ja. Nätverkshanteringen därefter tackar du dock nej till (inbyggda brandväggen och annan skit).
Flasha till senaste BIOS, om inte det heller redan är gjort.
Det låter dock mer och mer som det kan vara ett problem med bandbredden över PCI-bussen eftersom alla 8 diskar samt ett (eller förmodligen båda) nätverkskontrollerna också går över den. Att det slutade när du kopplade ur ett par diskar talar starkt för detta.
Jag ser flera lösningar: färre (och/eller större) hårdiskar (alt att du inte använder alla samtidigt som i O&O analysen ex) eller att du skaffar ett SATA/RAID kort som går över PCI-Express bussen (x1 eller x4).

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10213

Som du ser så är dessa ganska dyra dock. Prova att bara köra med 3 SATA diskar (skippa 80GB Samsung exempelvis). Det kanske räcker.
Personligen så hade jag även dumpat 1-2 IDE diskar. Har du inga optiska spelare/brännare du vill köra på den porten?
Nätagget vågar jag säga till 99.9% att det är inte roten till det onda, utan allt talar här för en bandbreddspropp. Färre/alt. större diskar (om du behöver allt lagringsutrymme) eller en SATA/RAID PCI-E kontroller är lösningen om du vill få det stabilt.

Edit. En BIOS uppdatering KAN vara din billiga lösning. Här har du senaste till ditt kort:

http://www.dfi.com.tw/Support/.....38;SITE=US

ChRiiLLe
Siktar mot toppen
Medlem
1085296
October 13, 2006 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte det är min drivrutin för dem då jag säkerligen har installerat om Xp över 5 gånger och lagt in 6.86 och alltid svarat ja på IDE SW drivern och Nej till nätverkssakerna.
Det jag undrar däremot om det kan ha något att göra med att jag inte lägger in s-ata drivrutiner precis då jag ska installera XP?

Hmm,. inte så säker på att alla diskar går över den? Har ett kontrollerkort som 3 av ide diskarna är inkopplade på (2 av dem jag har urkopplade just nu).
Men, kanske går över något annat med PCI-E kort?

Angående det där i O&O så händer det även lite då och då när jag inte har det igång 😛

Som sagt, det funkar fint just nu med 2 av ide diskarna urkopplade.
Optiska enheter? Jo, har 1dvd och 1cd.

Ska testa med bios uppdateringen senare, sedan ska jag även mäta spänningarna och strömmen med en multimeter för att utesluta nätagget helt.

Tack så mycket för dina svar! 🙂

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1085307
October 13, 2006 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

Sata drivrutinerna vid XP installation behöver du bara om du kör Raid (åtminstone om du kör med slipstreamad skiva där SP2 ligger med).
Hittar den dina diskar så är inte det problemet.
Ditt Promise är väl ett PCI-kort? Då belastas den bussen.
En IDE disk drar ca 15W och en SATA ca 13W, så jag tror inte det är möjligt att du belaster agget så mycket. Men kör som sagt multimeter och ny BIOS, annars får du väl köra med en eller ett par diskar färre..

ChRiiLLe
Siktar mot toppen
Medlem
1085360
October 13, 2006 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, jo det är det.

Kom att tänka på en sak till, oftast om en disk startar om kan jag se följande meddelande i loggboken:
Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på DeviceHarddisk6D.

Kan det ha någon betydelse?

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1085376
October 13, 2006 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Bör definitivt ha något att göra med det. Kolla länken där andra får samma felmeddelande:

http://forums.legitreviews.com.....t6315.html

Kör sfc /scannow för att kolla XPs integritet och chkdsk /f för att kolla installationsdisk/ar.
Kan vara fel på någon vital HDD också. Har du provat att byta diskar (dvs låta två andra vila) och kollat om samma fel uppstår?

ChRiiLLe
Siktar mot toppen
Medlem
1085425
October 13, 2006 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad gör sfc /scannow för något?
Jo, jag har testat låta två andra diskar vila och då händer det heller ingenting.

Jag har även mätt nätagget nu, men något måste ha blivit fel.

Fick följande värden under ett grafikkortstest:
Volt - Graf - Mod - Hdds - Fläktar
12V - 1,4A - 5A - 3A - 0,2A
5V - 0 - 1A - 6A - 0,2A

Vilket borde bli ungefär 145W, som inte alls kan stämma då wattmätaren jag har kopplad utanför burken visar runt 285W.
När jag belastade hårddiskarna så ändrades inte amperen för dem heller.. Får testa en annan gång igen..
Tror dock inte heller det är nätagget längre då den effekten blev mycket högre under belastning av grafikkortet (som går på 12V?) än i bara Windows..
Sen undrar jag, det kan inte ha något att göra med att jag har alla hårddiskar kopplade på samma kabel? Det får väl inte gå hur mkt ström som helst genom en sådan kabel?

12V spänningen låg på 11,92, vilket borde vara dugligt?

Läste lite på dfi-street också, där säger de att man inte ska installera den där IDE_SW drivrutinen, kan det stämma?

EDIT: Upptäckte precis att jag bara har en 20-pins kontakt sitter där man normalt har en 24-pins kontakt. Utifall det kan vara något av värde..

EDIT2: Såhär stod det angående SW-IDE grejjen:
"NOTE: NF2/NF3/NF4 OWNERS - DO NOT INSTALL THE SW-IDE DRIVER IN THE NF2/NF3/NF4 CHIPSET PACKAGE UNLESS USING RAID!!! PLEASE UNINSTALL THE CHIPSET DRIVERS AND RE-INSTALL AND TELL THE SW-IDE DRIVER PROMPT TO "NO" AND DO NOT INSTALL THEM!!! SW-IDE DRIVER IS WELL KNOWN FOR HOSING/LOCKING/FREEZING/NO-BOOTING ETC AFTER INSTALLING!!! (it is also well known to make CD-RW/DVD-RW drives not function correctly!)"

EDIT3: Lyckades hitta det här angående 20/24 pins kontakter:
"Question:
Does 20-pin power supply unit plus a 20 to 24-pin adaptor go with motherboard based on AMD64 Socket939 CPU?

Answer:
Due to the power requirements needed to support PCI-Express, it is highly recommended using power supply units mounting a 24-pin main power connector. Power delivery will be insufficient if adapt 20-pin connector to 24-pin. The system might work with a 20-pin PSU plus adaptor; but there will be certainly instability after continuously running for a span. Hence, it is better using a power supply unit mounting a 24-pin main power connector."

Har alltså ganska stor roll låter det som?

ChRiiLLe
Siktar mot toppen
Medlem
1085433
October 13, 2006 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

bort..

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1085435
October 13, 2006 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det funkar alldeles utmärkt för väldigt många med bara 20-pin 😉

//Andreas

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1085530
October 13, 2006 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror inte det spelar någon roll med med 20 pin, men det finns ju en liten möjlighet. Köp då en sådan här adapter:

http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=306332

Kolla i en lokaldatorbutik så slipper du fraktkostnader.

IDE SW drivrutinen skapade många problem förr men i de två senaste drivrutinerna (6.70 och 6.86) så har Nvidia fått ordning på det.
Men du kan ju alltid avinstallera och installera om utan att välja IDE SW.
Alla diskar på samma kabel kan vara något att titta närmare på, du har ju trots allt en hel drös med diskar. Kör du med förlängningar/adaptrar? Se om du kan dela upp det på flera strömkablar och testa om du då kan köra alla diskarna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 329
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL