För stora packets! Hjälp!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
För stora packets! Hjälp!
carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 7, 2001 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Har problem (sedan ca 3veckor) med att min dator (w2k) skickar för stora paket, de får nämligen runt 1-10% packetloss när de ska tillbaka till min burk (efter en tracert eller dylikt). Jag kan även se i vissa spel att jag får packetloss TILL min dator). De mesta av PL'en sker hos min ISP, asså inte ute på internet (min ISP = Telia) smile

Men om jag ber en kompis köra mot min dator så blir det inget packetloss...strange tyckte jag. Pillade upp Sisoft Sandra och skulle mäta nätverkshastigheten internt (jag har 2st w2k burkar med en DI-701 mot Telia Internet Cable) och Sandra fick error, stod något om att den inte kunde skicka packets för de var för stora.

När jag körde ett annat prog för att mäta min internethastighet så hade jag 80% packetloss och programmet PingPlotter rapporterar oxo PL-spikar med jämna mellanrum.

Så jag vet nu vad problemet är, men inte hur jag ska lösa det. Finns det något som vet så är jag jädrans tacksam.... smile

Asså, går det att sätta ppacketsize i registret eller dylikt på w2k?

[ Detta Inlägg ändrades av: carnail den 2001-12-07 12:32 ]

testgubbe1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
117048
December 7, 2001 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kanske ska börja med att säga att jag inte är någon expert på området.

Jag tror att du kan ställa MTU värdet till ett lägre och se om det blir nån skillnad.
Normalt på ett ethernet nätverk så ligger den på 1500. Vet inte om det påverkar, men prova kan man ju alltid göra.
En anledning att paketen försvinner skulle kunna vara att det någonstans på vägen mellan dig och den du skickar/tar emot data till/från, finns en nätverksutrustning som inte klarar lika stora paketstorlekar som ethernet standarden klarar. I så fall kommer paketen att delas upp i fragments. Detta innebär normalt inte så mycket. Såvida inte ISP:n har en brandvägg som dödar alla ipfragment. Anledningen att man vill kunna göra detta är att det finns några ganska välkända crackertekniker som bygger på ipfragment.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
117063
December 7, 2001 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla här: http://www.speedguide.net/Cabl.....in2k.shtml

"EnablePMTUDiscovery

When set to 1 (True), TCP attempts to discover MTU automatically over the path to a remote host. Setting this parameter to 0 causes MTU to default to 576 which reduces overall performance over high speed connections. Note that this setting is different than our Windows 9x recommendation.

HKLMSYSTEMCurrentControlSetServicesTcpipParameters
EnablePMTUDiscovery="1" (DWORD - boolean, valid settings are 0-->False and 1-->True. Many connections perform better with this entry at 1, however, if you prefer to set your upstream to send fixed 1500 packets, you might want to use 0 instead). When set at 1, establishing connections and initial transfer speed might slow down a bit, however you will get better throughput if somewhere in the path large packets need to be fragmented.
"

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
117208
December 7, 2001 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är programmen, inte operativet som bestämmer storleken på paketen.
Operativsystemet har bara en maxgräns, men den ska inte kunna göra att paketen blir "för stora". Det går inte att ha "för stora" paket ändå, routrarna delar upp dem om de tycker att de är för stora.

Vad det är för fel på din dator vet jag inte, men det kanske är nåt med nätverkskortet eller sladden eftersom du inte ens kan köra i lokalt nätverk.

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
117222
December 7, 2001 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag kan ju köra datorerna, men PL innebär ju att packets försvinner och måste skickas om, så visst, data skickas ju, men det blir ju en jädrans lag när man spelar.

Båda maskinerna har identiska nätverkskort, "3Com EtherLink XL 10/100 PCI TX (3C905B-TX)" och som jag sa så uppstod problemet såvitt jag kan se ur tomma intet för ca 3 veckor sedan. Telia tycker inte dom har gjort fel (uppmanar en bara att mäta mot Sunet och se vad man får, suck!) och jag kan för all del inte komma på att jag har installerat något speciellt vid den tidpunkten...

[ Detta Inlägg ändrades av: carnail den 2001-12-12 09:53 ]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 123
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL