April 9, 2001
Har problem (sedan ca 3veckor) med att min dator (w2k) skickar för stora paket, de får nämligen runt 1-10% packetloss när de ska tillbaka till min burk (efter en tracert eller dylikt). Jag kan även se i vissa spel att jag får packetloss TILL min dator). De mesta av PL'en sker hos min ISP, asså inte ute på internet (min ISP = Telia)
Men om jag ber en kompis köra mot min dator så blir det inget packetloss...strange tyckte jag. Pillade upp Sisoft Sandra och skulle mäta nätverkshastigheten internt (jag har 2st w2k burkar med en DI-701 mot Telia Internet Cable) och Sandra fick error, stod något om att den inte kunde skicka packets för de var för stora.
När jag körde ett annat prog för att mäta min internethastighet så hade jag 80% packetloss och programmet PingPlotter rapporterar oxo PL-spikar med jämna mellanrum.
Så jag vet nu vad problemet är, men inte hur jag ska lösa det. Finns det något som vet så är jag jädrans tacksam....
Asså, går det att sätta ppacketsize i registret eller dylikt på w2k?
[ Detta Inlägg ändrades av: carnail den 2001-12-07 12:32 ]
February 7, 2001
Jag kanske ska börja med att säga att jag inte är någon expert på området.
Jag tror att du kan ställa MTU värdet till ett lägre och se om det blir nån skillnad.
Normalt på ett ethernet nätverk så ligger den på 1500. Vet inte om det påverkar, men prova kan man ju alltid göra.
En anledning att paketen försvinner skulle kunna vara att det någonstans på vägen mellan dig och den du skickar/tar emot data till/från, finns en nätverksutrustning som inte klarar lika stora paketstorlekar som ethernet standarden klarar. I så fall kommer paketen att delas upp i fragments. Detta innebär normalt inte så mycket. Såvida inte ISP:n har en brandvägg som dödar alla ipfragment. Anledningen att man vill kunna göra detta är att det finns några ganska välkända crackertekniker som bygger på ipfragment.
July 2, 2001
Kolla här: http://www.speedguide.net/Cabl.....in2k.shtml
"EnablePMTUDiscovery
When set to 1 (True), TCP attempts to discover MTU automatically over the path to a remote host. Setting this parameter to 0 causes MTU to default to 576 which reduces overall performance over high speed connections. Note that this setting is different than our Windows 9x recommendation.
HKLMSYSTEMCurrentControlSetServicesTcpipParameters
EnablePMTUDiscovery="1" (DWORD - boolean, valid settings are 0-->False and 1-->True. Many connections perform better with this entry at 1, however, if you prefer to set your upstream to send fixed 1500 packets, you might want to use 0 instead). When set at 1, establishing connections and initial transfer speed might slow down a bit, however you will get better throughput if somewhere in the path large packets need to be fragmented.
"
May 24, 2001
Det är programmen, inte operativet som bestämmer storleken på paketen.
Operativsystemet har bara en maxgräns, men den ska inte kunna göra att paketen blir "för stora". Det går inte att ha "för stora" paket ändå, routrarna delar upp dem om de tycker att de är för stora.
Vad det är för fel på din dator vet jag inte, men det kanske är nåt med nätverkskortet eller sladden eftersom du inte ens kan köra i lokalt nätverk.
April 9, 2001
Jo, jag kan ju köra datorerna, men PL innebär ju att packets försvinner och måste skickas om, så visst, data skickas ju, men det blir ju en jädrans lag när man spelar.
Båda maskinerna har identiska nätverkskort, "3Com EtherLink XL 10/100 PCI TX (3C905B-TX)" och som jag sa så uppstod problemet såvitt jag kan se ur tomma intet för ca 3 veckor sedan. Telia tycker inte dom har gjort fel (uppmanar en bara att mäta mot Sunet och se vad man får, suck!) och jag kan för all del inte komma på att jag har installerat något speciellt vid den tidpunkten...
[ Detta Inlägg ändrades av: carnail den 2001-12-12 09:53 ]
1 Guest(s)