Förbannade korttillverkare...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Förbannade korttillverkare...
rico01
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 4, 2006 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan dem få ändan ur och släppa kort med HDCP och inte lura skjortan av folk med sitt "HDCP-compliant" BS? Visst, GPUerna är DHCP-compliant sedan 2003 men korten är det inte. Fullblodsidioter.

Jag vet att ATI har nått kort på gång men jag tror det inte förren jag ser rapporter på det på riktigt.

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
1020109
March 4, 2006 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite nyfiken men vad är problemet?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1020117
March 4, 2006 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det undrar jag oxå.
Jag har aldrig riktigt fattat grejen med det här HDCP, vad ska man ha det till?

rico01
Medlem
1020121
March 4, 2006 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är kortfattat att du inte kommer att kunna se på HD-DVD, Blueray eller övrigt HD material som är komprimerat med HDCP via PC om du inte har ett grafikkort och TV/monitor som alla stödjer HDCP. För att inte tala om att Windows Vista tydligen kommer att tvinga fram detta i vilket fall.

Idag kan du inte koppla en PC överhuvudtaget via HDMI eller DVI om TVn inte accepterar annat än HDCP material genom HDMI (såsom Sonys senaste LCD TV apparater). Många TV apparater har inte denna begränsning på sin HDMI anslutning, å andra sidan kommer inte HD material i HDCP att fungera då.

Json_81
Member
Medlem
1020133
March 4, 2006 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det finns ju inget sådant material på marknaden än, så det kan väl inte vara så viktigt?

rico01
Medlem
1020146
March 4, 2006 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ett infernaliskt problem om du inte har en VGA ingång på TVn och du vill koppla PC till TVn, om du inte nöjer dig med S-Video eller ännu värre, komposit.

I det längre perspektivet är det också ett riktigt bekymmer. Tänk dig att du köpt en ny TV men du inte kan använda all utrustning pga att någon komponent i kedjan inte stödjer HDCP.

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
1020150
March 4, 2006 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har ju dom flesta "platt-tv" VGA eller DVI, HDMI är ju inte bättre än DVI.

Inga problem att köra DVI->DVI

rico01
Medlem
1020160
March 4, 2006 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Dude, det finns bevisligen TV apparater som inte har DVI ingång. Ta en titt på de senaste Sony LCD apparaterna exempelvis. HDMI med HDCP har de, men inte DVI. Och om det inte finns någon HDCP signal från datorn vägrar en sådan TV kort och gott att visa något alls, i linje med Intels och MS rekommendation.

DVI är på väg bort från TV appareter.

Jag föreslår för övrigt att ni läser följande artikel

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1020191
March 4, 2006 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom den ändå ska skala ner bilden på analog signal via VGA så är det väl lika bra å hålla på sin gamla tjocka tv och köra med S-video. Man slipper slänga ut en massa onödiga pengar och man slipper HDCP som ändå inte är en grej som ser ut att slå igenom och funkar enligt mig i dagsläget.

rico01
Medlem
1020206
March 4, 2006 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

S-Video på en CRT TV ser fördjävligt ut. En dedikerad VGA port på en TV ger däremot riktigt bra bild. Dock ingen HD bild.

HDCP har redan slagit igenom dock. HD-DVD samt Blu Ray kommer båda att ha media som kräver det och vissa amerikanska HDTV leverantörer sänder med HDCP kryptering redan.

Att ni övriga inte vill ha bästa möjliga bildkvalitet må vara hänt, men att korttillverkarna sätter käppar i hjulet på de som vill ha bästa möjliga kvalitet är enligt mig riktigt synd. Speciellt eftersom GPUerna faktiskt stödjer det.

matssjoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 335
1020273
March 5, 2006 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

det är inte korttilverkarna som sätter käppar i hjulet utan dom som krypterar filmerna och tilverkar TVaparater. hela iden med att inte göra utrustningen bakåtkompatibel är ju att tvinga alla att köpa ny utrustning.

Våga Vägra HDCP!!!!

Json_81
Member
Medlem
1020275
March 5, 2006 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Eftersom den ändå ska skala ner bilden på analog signal via VGA så är det väl lika bra å hålla på sin gamla tjocka tv och köra med S-video. Man slipper slänga ut en massa onödiga pengar och man slipper HDCP som ändå inte är en grej som ser ut att slå igenom och funkar enligt mig i dagsläget.

Vad svamlar du om? Skala ner? Varför skulle man vilja skala ned bilden?
Och s-video på en CRT jämfört med VGA på en LCD-tv e som dag o natt, till VGA's fördel.

rico01 wrote: Dude, det finns bevisligen TV apparater som inte har DVI ingång. Ta en titt på de senaste Sony LCD apparaterna exempelvis. HDMI med HDCP har de, men inte DVI.

Då får man väl skylla sig själv om man köper e sådan tv.
Jag köpte en som har både VGA och DVI.

rico01
Medlem
1020281
March 5, 2006 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte inte en sådan TV =P Jag har fått en som extra TV medan min ordinarie med VGA är på service. Jag tycker dock det är en märklig sak att t ex ATI säger att deras kort är HDCP-kompatibla när de inte kan skicka en sådan signal överhuvudtaget, och det inte är möjligt med en software eller BIOS mod för att det ska fungera heller. De som köper ett kort i tron att det är HDCP-ready är lurad.

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
1020340
March 5, 2006 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

rico01 wrote: Dude, det finns bevisligen TV apparater som inte har DVI ingång. Ta en titt på de senaste Sony LCD apparaterna exempelvis. HDMI med HDCP har de, men inte DVI. Och om det inte finns någon HDCP signal från datorn vägrar en sådan TV kort och gott att visa något alls, i linje med Intels och MS rekommendation.

DVI är på väg bort från TV appareter.

Jag föreslår för övrigt att ni läser följande artikel

Läs vad jag skrev igen.

rico01
Medlem
1020389
March 5, 2006 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hogan wrote:

Läs vad jag skrev igen.

Läs vad jag skrev som svar igen.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1020908
March 6, 2006 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Dadde]Eftersom den ändå ska skala ner bilden på analog signal via VGA så är det väl lika bra å hålla på sin gamla tjocka tv och köra med S-video. Man slipper slänga ut en massa onödiga pengar och man slipper HDCP som ändå inte är en grej som ser ut att slå igenom och funkar enligt mig i dagsläget.

Vad svamlar du om? Skala ner? Varför skulle man vilja skala ned bilden?
Och s-video på en CRT jämfört med VGA på en LCD-tv e som dag o natt, till VGA's fördel.

Du har tydligen inte följt nyhetena? Dom ska skala ner på analog signal från HD sändingar och dvd skivor för att man inte ska tycka att det är lönt å rippa filmer från dne signalen. Det stämmer med att vga är bättre till lcd tv det borde det ju vara med vanlig signal och med hddvd men jag tycker inte det är lönt å behöva köpa så mycket nya grejer för att kolla på film. 2 bra nyheter : https://www.nordichardware.se/forum/hdcp-ett-stort-fiasko-inom-datormarknaden-vt133805.html?highlight= och https://www.nordichardware.se/forum/hd-dvd-och-blu-ray-dissar-analoga-signaler-vt132430.html?highlight=
Kort sagt hela HDCP konceptet kommer förstöra för många personer som precis har köpt grejer nu som inkompatibla och för alla andra som inte har råd helt enkelt.

rico01
Medlem
1020966
March 7, 2006 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

Precis, det är knappast alla som köper ett nytt grafikkort varje år. Och ni som trodde att ni köpt ett framtidssäkert kort för HD kan känna er blåsta. Inte ens de nyaste 7900 eller x1900 korten kommer att klara HD DVD eller Blu Ray.

Edit: Fast S-Video ser fortfarande fördjävligt ut och är inte ett alternativ för mig. VGA till en LCD är i stort sett den analoga signal jag klarar av, förutom komponent från en DVD eller digitalTV-box.

Json_81
Member
Medlem
1020982
March 7, 2006 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote:
Du har tydligen inte följt nyhetena? Dom ska skala ner på analog signal från HD sändingar och dvd skivor för att man inte ska tycka att det är lönt å rippa filmer från dne signalen. Det stämmer med att vga är bättre till lcd tv det borde det ju vara med vanlig signal och med hddvd men jag tycker inte det är lönt å behöva köpa så mycket nya grejer för att kolla på film. 2 bra nyheter : https://www.nordichardware.se/.....highlight= och https://www.nordichardware.se/.....highlight=
Kort sagt hela HDCP konceptet kommer förstöra för många personer som precis har köpt grejer nu som inkompatibla och för alla andra som inte har råd helt enkelt.

Jaha, jag hajjade inte att du menade sändningar.
Trodde du menade något med själva VGA-porten/signalen.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1021065
March 7, 2006 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här verkar vara svaret på dina böner, rico01 😉
http://www.cdrinfo.com/Section.....wsId=16471

rico01
Medlem
1021158
March 7, 2006 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Indeed. Fast det är bara ett x1600 än så länge. Förresten bojkottade jag Sonys V32 TV och tog tillbaka S32 modellen med VGA. Om några high end grafikkort får HDCP möjligheter lär det bli aktuellt med ett sådant då. Har iofs aldrig gillat ATI av någon anledning så jag hoppas NVidia får tummen ur snart också.

Tack för länken.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 123
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL