October 22, 2002
Jag och en kompis har haft en debatt angånde hur mycket ström man förbrukar ifall man har en dator på hela tiden eller stänger av och sätter på den hela tiden.
Den här debatten gäller då ett internet cafe som han jobbar på och när de stänger på kvällen så brukar de stänga av alla datorer i cafet. Jag avråde detta då jag sätt att datorer och liknande inte stängs av på skolor, kontor etc.
Nu undrar jag om jag tänker rätt eller är ute och cyklar.
October 2, 2002
Du spar ström på att stänga av datorerna. De drar inte särskilt mycket mer under uppstart, samt som sagts tidigare så varar inte uppstarten så länge. Det är nog värre med slitage på komponenterna i datorerna som nog slits mer av att sättas på och av.
Jag stänger alltid ner min dator över natten och den har snart snurrat i 3,5 år utan att gå sönder, så slitaget är nog inte så stort.
December 16, 2005
Heh, jag har nött min dator i FEM år på samma sätt och den sjunger förvisso på sista versen (därav mitt nya system) men en fräsch sweep senare blir den lagom surfmaskin som morsan kan få. Den har stått på över natten kanske max 30 gånger under dessa åren.
Dock ska man alltid tänka på att saker med transformatorer ofta drar en del ström även när de är i standby-läge, så man ska alltid se till att bryta strömmen ordentligt till sin teve, skärm, dator osv så att den inte står och suger ström utan att man använder den.
Strömförbrukningen en uppstart kräver sparar man lätt igen på att ha datorn avstängd bara ett par timmar.
September 4, 2001
Dessutom så är alla elektriska aparater som står på eller i standby stor brandfara. Saker som kaffekokare och brödrostar ska man ju alltid ha urdragna när de inte används. Tv, monitorer mm får ju mycket damm i sig som gör att en brand tar sig väldigt kvickt vid överhettning, kortslutning mm...
Dessutom så med så många datorer så sparar man väldigt mycket ström på att stänga av dem över natten och någon nämnvärd förslitning är det heller knappast tal om för att de står på eller stängs av.
May 1, 2005
Har datorerna Windows på sig, vilket de med 99.9999% säkerthet har om det är ett internetcafé så SKA datorerna stängas av efter dagen. Vet att vissa datorer med Windows blir enormt slöa efter en natts uptime, iaf de med XP. Explorern har börjat ta 99% av CPU-kraften osv... =/
July 23, 2005
Testat vilket som drog mest en gång.
1. Ha datorn på när man använder den och kanske inte alltid stänga av den. men alltid ha den avständ på nätterna. Detta var i tre måndader. Elräkningen blev på 650 puckar.
2. Ha på den nästan jämt. Alltid på på dagarna men inte riktigt varje natt. Elräkningen på detta blev hela 1300 puckar.
Så ja man känar på att ha den avstängd när den inte används. Skärmen var det ända som alltid stängdes av. Den stod alldrig i stanby när den användes. Inte ett helt exakt test men det bevisar att man känar på att stänga av den iallafall.
September 4, 2001
Black_light wrote: Har datorerna Windows på sig, vilket de med 99.9999% säkerthet har om det är ett internetcafé så SKA datorerna stängas av efter dagen. Vet att vissa datorer med Windows blir enormt slöa efter en natts uptime, iaf de med XP. Explorern har börjat ta 99% av CPU-kraften osv... =/
Det beror snarare på tveksamma program som ligger och kör i bakgrunden som användaren av datorn installerar som fildelare och andra program. En ren windowsmaskin med endast riktiga drivrutiner och orginalprogram/spel och inget annat på den skapar inte detta problem.
January 6, 2003
Jag sätter på datorn när jag använder den och sen får den stå på tills jag går och lägger mig, har datorn i sovrummet och den låter lite mycket
Men min morsa är inte bra på det där hon brukar sätta igång den sen sitta vid den i en halvtimme sen stänga av den komma tillbaka en timme senar och sätta igång den igen för att sitta en halvtimme sen stänga av den tror hon som mest satt igång den och stängt av den 6 gånger samma dag inte direkt bra, har sagt tillö henne att det inte är nått bra men hon fortsätter lika dant ändå, hon säger att hon inte vet i förväg om hon ska använda datorn eller inte.
Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71
April 13, 2004
Cool Runnings wrote: [quote=Black_light]Har datorerna Windows på sig, vilket de med 99.9999% säkerthet har om det är ett internetcafé så SKA datorerna stängas av efter dagen. Vet att vissa datorer med Windows blir enormt slöa efter en natts uptime, iaf de med XP. Explorern har börjat ta 99% av CPU-kraften osv... =/
Det beror snarare på tveksamma program som ligger och kör i bakgrunden som användaren av datorn installerar som fildelare och andra program. En ren windowsmaskin med endast riktiga drivrutiner och orginalprogram/spel och inget annat på den skapar inte detta problem.
Det är mycket myter som sprids ser jag, windowsxp i sig klarar av att stå på ganska länge (även i viloläge), utan att den sedan börjar äta prollekraft.
Jag har sällan råkat ut för sådana problem som inte har med hårdvaran och dess drivrutiner att göra, + en del skit som kommer in genom internet som då läggs i IE:s cache, som då bör tömmas varje dag minst, om man har internetcafé 😛
1 Guest(s)