July 18, 2002
Jag har spelat in en mixtape som är 73 min lång. Spelade in till datorn från en helt vanlig MD via Soundforge. Kvaliten är standard: Stereo 16 bit 44 100 Hz. Självklart borde denna fil med lätthet gå in på en 74 min CD - men icke!!! Filen landar på 761 mb! Helt ofattbart! Detta har hänt förr, också när jag använt mig av Wavelab! Jag förstår ingenting.
Någon? Hur skall jag få in mixen på en CD utan att komprimera till mono el dyl? :gråt:
April 9, 2001
Finns flera förklaringar:
1Kb = 1000 Bytes
..eller...
1Kb = 1024 Bytes
vissa program kör med olika sätt.
Det kan väl oxo vara klusterstorleken? I tex W2K så står det om man tar properties på en fil hur mycket plats den tar upp på disk och hur mycket den tar upp i "minnet" (om man säger så). Platsen på disk är mycket mer än i minnet beroende på hur stor klusterstorlek du har.
July 17, 2001
tb3030 wrote: Jag har spelat in en mixtape som är 73 min lång. Spelade in till datorn från en helt vanlig MD via Soundforge. Kvaliten är standard: Stereo 16 bit 44 100 Hz. Självklart borde denna fil med lätthet gå in på en 74 min CD - men icke!!! Filen landar på 761 mb! Helt ofattbart! Detta har hänt förr, också när jag använt mig av Wavelab! Jag förstår ingenting.
Någon? Hur skall jag få in mixen på en CD utan att komprimera till mono el dyl? :gråt:
Det är samma sak om du skall bränna stora bin/cue filer. Du kan oftast inte bränna bin filen som en vanlig fil, eftersom den är för stor... men om du bränner den "på rätt sätt", får den plats...
Om du bränner din wav fil till en audio-cd, skall du se att det får plats, annars är det något som är väldigt konstigt =)
1 Guest(s)